Byggahus.se

70 m2 golvvärme

1. K
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Har installerat ca. 70m2 golvvärme i källaren, tog bort alla gamla 50 tals vatten element i samma veva.
    De är kopplat till fjärrvärmen, ovanvåningen består av element, hur mycket tryck ska jag köra med i systemet? Samma som sist? Hur luftar jag på bäst sätt, returen är fortfarande kall..

Mvh

2. fremax
    Husägare · Nivå 14
    70m2.. På en eller flera slingor?

Med vänlig hälsning, fremax

3. K
    Medlem Nivå 6
    3 slingor till samma shunt!

Redigerat 16 mar 2015 01:16
  4. K
    Medlem Nivå 6
    Skulle man kunna montera en slang med backventil som kan stå öppen i ett par timmar? Så luft, men ej vätska kmr ut?

5. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Om golvvärmen ligger i källaren så borde väl shunten vara den högsta punkten och då ska det inte vara något problem att lufta. Eller gör slingorna någon sorts "dipp" så att det kan fångas en luftbubbla i själva slingan? I så fall kan du koppla vattenslangen till fördelaren och spola ur all luft.jag tror att man brukar rekommendera att man spolar i 20 min om man ska spola ut luften men jag har aldrig behövt göra det själv så jag vet inte exakt.

6. K
    Medlem Nivå 6
    Slingorna gör ingen dipp, shunten är hösta punkten. Golven börjar bli lite ljumma, Men returen närmast shunten är inte varm så här 3 dagar senare...

7. Janus82
    Medlem · Nivå 9
    Det är inte så enkelt att shuten stryper flödet nästa helt?
    Öppna shunten så mycket det går och se om det gör någon skillnad. Kom också ihåg att golvvärme sällan blir särskilt varm så mycket mer än ljummen brukar varken matning eller retur till golvvärmen vara.

Trycket i systemet bestäms av hur många våningar som du har på huset. Om du har för lågt tryck så är det den översta våningen som blir av med varmvattnet först. Allt eftersom du luftar så måste du därför fylla på systemet så att du behåller trycket uppe.

8. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Vad har du för shunt?

9. K
    Medlem Nivå 6
    Shunten har fullt ös. Slangen in till golvvärmen är mkt varm. Returen börjar sakta sakta bli svagt ljummen nu efter 4 dagar. De är en uponor shunt.

10. G
    Lösvirkesbyggare · Nivå 14
    Är det månne ett oisolerat källargolv som du försett med golvvärme?
    Då kan det krävas både tid och effekt för att värma upp marken under huset.

11. K
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Golvet är isolerat, och tror problemet är borta då golvet börjar bli närma sig ljummet. Tack för svaren.