Byggahus.se

7 av 10 avstår renovering om ROT-avdraget sänks

1. KnockOnWood
    Husägare · Södra Halland · 27 274 inlägg

KnockOnWood

Husägare
    Varifrån får ni tillbaka 50% av pengarna som ni betalar för trycksakerna?

2. larsbj
    Byggnadsvårdare · Värmland · 2 819 inlägg

larsbj

Byggnadsvårdare
    Statistiken kan också vara missvisande för att många inte har koll på att lite större renoveringar inte påverkas av förändringen.

3. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 3 953 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Av alla skattebetalare naturligtvis. Jag vet att det finns olika uppfattningar om detta! I huvudsak är det väl:

1. Du slipper betala så mycket i skatt, för det finns andra som betalar för vård, skola, omsorg, försvar.......
    2. Du slipper betala så mycket skatt, för att de som du anlitar betalar mer skatt, när de kan fakturera mer.

Den stora tvistefrågan är väl det gamla vanliga : "De som har råd att utnyttja förmånen, får samtidigt ett extra bidrag genom att fastigheterna stiger i värde tack vare mycket underhåll och till viss del även lyxrenoveringar".

4. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Om du gnäller på att du betalar 3 gånger så mycket mer skatt än din sambo . Gå då ner på hennes lön och se om du har lika mycket kvar sen.

5. KnockOnWood

KnockOnWood

Husägare
    Jag begriper fortfarande inte hur du "får tillbaka" en massa pengar.

Om ni köper litteratur för 200 loppor, så får ni tillbaka 100. Från vem?

6. KnockOnWood

KnockOnWood

Husägare
    Rent generellt tycker jag att det är helt rätt att minska skattepålagorna på just tjänster.
    Den största kostnaden, och det som gör hantverkstjänster och "städtjänster" så dyra är inte arbetarens lön i sig,
    utan skatt, arbetsgivaravgift, sjukförsäkringsavgift, pensionsavgift osv.

Om man jämför kostnaden mellan att en hantverkare lagar/reparerar något och att köpa en ny grej från Kina blir det smått absurt.

På inköpet av den kinaproducerade produkten betalar man 25% moms, punkt.
    Men på en reparation är det alla löneskatter och avgifter plus moms på det hela.
    Så jag tycker det är helt riktigt att skära ner på statens förtjänst där.

Som bonus får då hantverkare och städare jobba vitt, får sjukpenning, pension och försäkringar.

7. L
    Medlem · Gotland · 1 049 inlägg

lbgu

Medlem
    Fast man kan ju tycka att det i så fall borde gälla alla tjänster. Varför ha ett system som bara ger skatterabatt för vissa tjänster?

Finns det någon logik varför man får skatterabatt för att reparera sitt hus, men behöver man reparera sin bil fås ingen rabatt? Jag tycker inte att staten ska subventionera vissa branscher, det borde gälla samma regler för alla.

8. buspojken
    Allvetare · Gävle · 1 759 inlägg

buspojken

Allvetare
    Fördelen med rot för byggnation är att de skapar massor av arbete i flera led, kontra någon annan bransch, massor av folk har kunnat behålla sina arbeten genom finanskrisen och jobben blivit vita,

9. KnockOnWood

KnockOnWood

Husägare
    Ja, du har rätt till stor del.

Men bilism är ju något ont som inte stöds, utan snarare belastas med pålagor.
    Bostäder är dock något gott, som vi alla förtjänar att ha :)
    Vi får väl vara tacksamma för det lilla.

Men varför man skall få ROT-avdrag för att renovera Medelhavsvillan är helt obegripligt :confused:

10. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 3 953 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    KOW: Det där med litteratur var bara en liknelse, om hur det skulle kunna vara i en helt annan bransch !

Jag tror att mitt tidigare konstaterande (alternativ 1 respektive 2) är vad saken gäller. Båda dessa ståndpunkter har sina anhängare och eftersom det alternativ, som LÄTTAST går att RÄKNA på samhällsekonomiskt, samtidigt är det alternativ, som mest gynnar höginkomsttagare, så är debatten ett faktum. Själv är jag inte helt säker på att det som ser bäst ut (kortsiktigt) ekonomiskt, alltid är den bästa vägen att gå för ett hållbart samhälle. Därmed inte sagt att jag ensidigt tar parti för någondera parten.

Håller definitivt med om medelhavsvillan.

11. G
    Anonym

gäst

Anonym
    Skärpning

12. findus42
    Fornlämning · stockholm · 2 159 inlägg

findus42

Fornlämning
    Enligt skatteverkets egen utredning så hade löneutbetalningarna i de företag som fick ut ROT-pengarna ökat med en bråkdel av de ROT-avdrag som gjorts under samma tid. Har glömt de exakta siffrorna, men en enkel googling leder lätt rätt. Mycket ineffektiv åtgärd jämfört med vilken som helst satsning på skola eller åldringsvård om det nu är arbetslösheten man vill komma åt.

Vad gäller trådstarten så är det bara snack. Har hört att hälften av alla som kör bil kommer att sluta med det när bensinen kostar 16 kronor litern. Lika löjligt det. Det som behöver göras kommer att göras. Kanske jag som hantverkare slipper skamliga förslag om tveksamma upplägg för att få halva mitt arbete subventionerat. Kanske en del av sjörövarna som profiterar när rymliga samveten är en konkurrensfördel slutar i min branch och ägnar sig åt mer lönsam kriminell verksamhet.

Hoppas kan man ju.

Findus

13. I
    Anonym

ion

Anonym
    Man kan ju spekulera , hur hade det sett ut om ROT inte funnits för de företag som nyttjade ROT redovisade en bråkdel ökade löneutbetalningar, hade de kanske haft heltal i minskade löneutbetalningar?
    Kan ROT få folk att lätta på lädret och anlita vit arbetskraft kan jag inte se annat än att det ökat sysselsättningen och skatteintäkterna, i motsats till om folk håller hårt i slantarna, anlitar svart arbetskraft eller gör jobbet själv.
    Att låta diskussionen om sådana morötter präglas av kommunistiska ideologier och avundsjuka är inte ok.
    Jag är själv en fattiglapp och har all anledning att vara avundsjuk men nedlåter mig inte till sånt. Bill Gates sa till sina studentåhörare, " Livet är inte rättvist, lär er det. "
    Dessutom har jag lurat staten på skatteintäkter då jag fixade garagetaket själv, förmodar att en hantverkare fick sitta och rulla tummarna några dagar. Anledningen var osäkerheten om ROTs varaktighet. Den lilla sänkningen kan vara av stor betydelse för några av oss.

Ps: Jag kör betydligt mindre nuförtiden, aldrig för nöjes skull, trots att det idag går åt betydligt mindre bränsle per mil.

Redigerat av moderator 20 maj 2015 22:43
  14. I
    Anonym

ion

Anonym
    Nåja, fattig är jag inte, det blev lite fel.:surprised: Min disponibla inkomst är liten och ligger på normen för fattigdom i EU.
    Så, nu har jag rättat mitt galna påstående.

15. F
    Medlem · Stockholms Län · 651 inlägg

Felde

Medlem

Han gnällde inte. han pratade om rättvisa och fråga om det var rättvist. I vissas värld är den enda rättvisa som finns att höginkomsttagare skall bestraffas i mesta möjliga mån. Medan låg och mellaninkomsttagare skall få fler och fler fördelar kontra höginkomsttagare.

Kanske dags att tänka över den svenska avundsjukan och acceptera det faktum att andra lyckats bättre än dig.

Bara gynna höginkomsttagare? Tror snarare ROT avdraget ger fler låg och mellaninkomsttagare möjligheten att renovera sitt hus. Där kan vi börja snacka om att gynna....

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.