Hej!

Jag har svårt att bestämma dimensionen på matarkabeln till garaget. Det verkar som att den ändrar storlek längs vägen.

Går igenom dimensionerna på husets ledare inför installation av elbilsladdning. Det går en kabel från första centralen i huset direkt till centralen i garaget. I huset är diameten på ledarna 2,8mm, alltså 6mm2. I garaget är diametern istället 2,3mm, alltså 4mm2. Hur kan det komma sig?

Jag kan följa kabeln hela vägen genom huset, genom krypgrunden, ut till hörnet där den går ut i riktning mot garaget. Inga skarvar vad jag kan se. Får man ens skarva en matarkabel? Gissar att installationen är från 90-talet. 4 ledare där jorden är i manteln.

Är toleranserna så stora att man får räkna med sådana här variationer eller finns det en bättre förklaring? Hur skall man kunna bestämma dimensionen på kabeln?

/S

Det är inte omöjligt att det finns en markskarv.
Visserligen är det inte diametern (eller arean) som styr, utan resistansen (ledningsförmågan), men så mycket bättre koppar är det nog inte i din klenare del av kabeln.
För att avgöra behöver du komma åt att se kabeln märkning i vardera ände. Den kan vara svår att se, men lättare att hitta med fingrarna.

• Gilla
sunebralla
  • Laddar…
Tack! Ja Jag kollade noga efter märkning men kunde inte se nåt. Skall kolla igen och känna om något är präglat på kablarna. Har kablar ALLTID märkning?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte omöjligt att det finns en markskarv.
Visserligen är det inte diametern (eller arean) som styr, utan resistansen (ledningsförmågan), men så mycket bättre koppar är det nog inte i din klenare del av kabeln.
För att avgöra behöver du komma åt att se kabeln märkning i vardera ände. Den kan vara svår att se, men lättare att hitta med fingrarna.

EKKJ brukar ha märkning. Är det en lite äldre markkabel med PVC-isolering så är det säkert en sån.

• Gilla
sunebralla
  • Laddar…
Ja, alla kablar i modern tid är märkta så vitt jag vet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.