Hej!
Monterade en ny häll för ca ett halvår sedan som har fungerat fint fram tills nu. Plötsligt när jag stod och lagade mat så gick säkringarna och JFB till hällen. Fällde upp JFB igen och försökte skruva i säkringarna igen men dom small direkt när jag skruvade i dom.. Min fundering är om det skulle varit felkopplat från början så skulle väl hällen aldrig kunnat fungera i ett halvår och plötsligt bara dö.. Jag har använt mig av 2N~ koppling. Brun-L1, Svart-L2, Blå och grå - N och grön gul - PE.

• Monteringsanvisningar för en kokhäll med olika elanslutningar och strömbrytare, inklusive 2N~ kopplingsscheman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Säkringarna är på 16A och 2,5mm2 kabel

Är du säker på att blå är N?

Om blå skulle visa sig vara en 3e fas, så får du 400V istället för 230. Visserligen brukar hällar då ganska direkt. Men det kan nog variera mellan fabrikaten.

H hempularen skrev:
Är du säker på att blå är N?

Om blå skulle visa sig vara en 3e fas, så får du 400V istället för 230. Visserligen brukar hällar då ganska direkt. Men det kan nog variera mellan fabrikaten.
Helt säker. Hade 230V mellan brun och blå samt 0V mellan blå och jord

Är det båda säkringarna som löser ut? Eller kan du få 1/2 spisen att fungera med bara en säkring till?
Nästa steg dra ut kontakten till hällen och slå till säkringarna för att kolla så det inte är en skadad ledning (möss). Av någon outgrundlig anledning älskar möss vita ledningar.:thinking:Har träffat på det en gång då alla vita ledningar var avgnagda in till kopparen, men svarta var orörda.

Blå och grå som N ?

Hej, har du kontaktar tillverkaren? Vi hade ett liknande problem med vår Siemenshäll som suttit monterad i ca 3 år som de kom och bytte kretskort i utan kostnad.

Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Blå och grå som N ?
Helt normalt i en modern häll!
Denna kabel passar i hela Europa med dom olika matningarna som finns till fastigheter. Som i mellaneuropeiska länder med 40A 1-fas, till Sverige/Finland som har 3-fas in i hus och lägenheter.

A Andreas_hemmafixaren skrev:
Hej, har du kontaktar tillverkaren? Vi hade ett liknande problem med vår Siemenshäll som suttit monterad i ca 3 år som de kom och bytte kretskort i utan kostnad.
Jag ska ta kontakt med tillverkaren. Tycker det är jätte konstigt att hällen har fungerat så pass länge och sedan bara ger upp.

L Leif i Skåne skrev:
Är det båda säkringarna som löser ut? Eller kan du få 1/2 spisen att fungera med bara en säkring till?
Nästa steg dra ut kontakten till hällen och slå till säkringarna för att kolla så det inte är en skadad ledning (möss). Av någon outgrundlig anledning älskar möss vita ledningar.:thinking:Har träffat på det en
gång då alla vita ledningar var avgnagda in till kopparen, men svarta var orörda.
När jag har hällen inkopplad och stoppar i säkringarna så smäller säkringarna direkt. När jag inte har hällen inkopplad och sätter i säkringarna så håller dom. Så jag antar att problemet är i hällen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.