Hej!
Monterade en ny häll för ca ett halvår sedan som har fungerat fint fram tills nu. Plötsligt när jag stod och lagade mat så gick säkringarna och JFB till hällen. Fällde upp JFB igen och försökte skruva i säkringarna igen men dom small direkt när jag skruvade i dom.. Min fundering är om det skulle varit felkopplat från början så skulle väl hällen aldrig kunnat fungera i ett halvår och plötsligt bara dö.. Jag har använt mig av 2N~ koppling. Brun-L1, Svart-L2, Blå och grå - N och grön gul - PE.
Monterade en ny häll för ca ett halvår sedan som har fungerat fint fram tills nu. Plötsligt när jag stod och lagade mat så gick säkringarna och JFB till hällen. Fällde upp JFB igen och försökte skruva i säkringarna igen men dom small direkt när jag skruvade i dom.. Min fundering är om det skulle varit felkopplat från början så skulle väl hällen aldrig kunnat fungera i ett halvår och plötsligt bara dö.. Jag har använt mig av 2N~ koppling. Brun-L1, Svart-L2, Blå och grå - N och grön gul - PE.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 inlägg
Är du säker på att blå är N?
Om blå skulle visa sig vara en 3e fas, så får du 400V istället för 230. Visserligen brukar hällar då ganska direkt. Men det kan nog variera mellan fabrikaten.
Om blå skulle visa sig vara en 3e fas, så får du 400V istället för 230. Visserligen brukar hällar då ganska direkt. Men det kan nog variera mellan fabrikaten.
Är det båda säkringarna som löser ut? Eller kan du få 1/2 spisen att fungera med bara en säkring till?
Nästa steg dra ut kontakten till hällen och slå till säkringarna för att kolla så det inte är en skadad ledning (möss). Av någon outgrundlig anledning älskar möss vita ledningar.
Har träffat på det en gång då alla vita ledningar var avgnagda in till kopparen, men svarta var orörda.
Nästa steg dra ut kontakten till hällen och slå till säkringarna för att kolla så det inte är en skadad ledning (möss). Av någon outgrundlig anledning älskar möss vita ledningar.
Hej, har du kontaktar tillverkaren? Vi hade ett liknande problem med vår Siemenshäll som suttit monterad i ca 3 år som de kom och bytte kretskort i utan kostnad.
Jag ska ta kontakt med tillverkaren. Tycker det är jätte konstigt att hällen har fungerat så pass länge och sedan bara ger upp.A Andreas_hemmafixaren skrev:
När jag har hällen inkopplad och stoppar i säkringarna så smäller säkringarna direkt. När jag inte har hällen inkopplad och sätter i säkringarna så håller dom. Så jag antar att problemet är i hällen.L Leif i Skåne skrev:Är det båda säkringarna som löser ut? Eller kan du få 1/2 spisen att fungera med bara en säkring till?
Nästa steg dra ut kontakten till hällen och slå till säkringarna för att kolla så det inte är en skadad ledning (möss). Av någon outgrundlig anledning älskar möss vita ledningar.Har träffat på det en
gång då alla vita ledningar var avgnagda in till kopparen, men svarta var orörda.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Gammal borr, värd att behålla?
Verktyg & Maskiner -
Altangolv 15 år gammalt – behöver jag underhålla eller låta vara?
Altan & Uteplats -
Hållbarhet gammal takmassa och takpapp?
Tak & Vind -
Kamin 22 år gammal, underhåll?
Ved, Pellets, Flis -
Håller övervåningen i gammalt hus för vikten av badrum med badkar?
Badrum