Byggahus.se

677kr/kvm skälig EXTRA kostnad vid kakelsättning i nyproduktion?

1. V
    Medlem · 9 inlägg

vikjoh

Medlem
    Osäker på om detta är rätt forumdel då det både är fråga om juridik samt priser på plattsättare.

Jag har köpt en nyproducerad bostadsrätt av ett av de stora byggbolagen i Sverige. Utöver standardval kan man välja kakel/klinker ut hela sortimentet hos en större kakelbutik. I broschyren står det att man vid tillval betalar mellanskillnad samt en administrativ avgift.

Först senare när det börjat bli dags att göra valen kom det fram att det fanns stora begränsningar på storlek och kakeltyper som kunde väljas till. På golvet är det 15x15 Brickmate "granitkeramik" som standard och jag ville då ha samma på vägg fast 30x30 (vilket är ok enligt tillverkare) Blev informerad om att det förmodligen skulle bli en extra sättkostnad ( men ej hur stor) då det är svårare att göra genomföringar/kapa.

Har bakgrund som hantverkare själv och har aldrig sett en plattsättare som inte äger hålsåg i diamant och kakelsåg men kan absolut acceptera att det tar mer tid att sätta stora tyngre plattor än 20x40 som var standard.

När sedan offerten dimper ner vill plattsättaren som byggbolaget upphandlat för projektet ha 677kr EXTRA per kvm vilket i mitt fall är ca 22kvm väggyta. Dessutom några dagar innan deadline.

Detta är alltså ren arbetskostnad och inte relaterat till materialet som jag redan får betala dyrt för. Listpris på standardval golv (15x15 Brickmate "granitkeramik" ) är t ex 829kr/kvm men då kakelbutiken säger att de köper in för ca 300kr/kvm blir mellanskillnaden som jag får stå för stor. Jag får naturligtvis betala listpris för tillvalet...

Min fråga är alltså om detta är skäligt? Vad tar en plattsättare normalt per timme? Har satt en hel del kakel i kök och har väldigt svårt att se att det skulle ta över 1 timme extra per kvm mot vanligt kakel...

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Du får alltså inte ta in en egen kakelgubbe då byggfirman anlitar en annan på heltid vad jag förstår , beror på vad som sägs i alla kontrakt ,
    Svårt med sånt här

3. V
    Medlem · 9 inlägg

vikjoh

Medlem
    Ja alltså detta är en bostadsrätt producerad av ett av de stora (top 5) byggbolagen. Då ska allt vara klart och besiktigat innan man får tillträde. Plattsättare, golvläggare mm upphandlas till varje projekt har jag fått veta och kontrakten är så luddiga att byggbolagen nu inte kan säga om det är de själva eller plattsättaren som bestämmer vad han vill göra extra och till vilka priser...

4. F
    Medlem · södemanland · 701 inlägg

Freddy_kruger

Medlem
    Tyvärr så är underentreprenörernas priser så dåliga på nyproduktioner idag, knappt så det går runt. Den lilla vinst man vill göra ligger i extraarbetena... Därav dyra ändringar...

Själv så gillar jag inte den typen av prissättning. Men hela marknaden funkar så idag...

• Laddar…
  5. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Sorgligt nog är det så , har själv varit med i den situationen på större objekt , fick till svar
    att vill ha jobbet så får du det här , annars tar vi någon annan , jag avböjde då det inte skulle ge mer än lite salt till gröten

6. V
    Medlem · 9 inlägg

vikjoh

Medlem
    Och om man går endast på skälighet i priset i sig och inte på hur mycket de måste ta igen då det tar för dåligt betalt i de resterande 90 lägenheterna? Alltså pris per kvm för standardkakling + 677kr. För om det är som ni säger att de knappt går runt på standardjobbet så är de ju snarare beroende av att folk gör tillval (Vilket få lär göra med de priserna)

För mig känns det snarare som de inte över huvud taget vill göra annat utöver standard och därför drar i med ett överpris för att avskräcka.

7. B
    Medlem · Stockholms län · 23 830 inlägg

BirgitS

Medlem
    Nu vet jag inte var du bor och vad din lägenhet kostar men många tänker nog som så att om de köper en lägenhet för en eller flera miljoner så spelar inte 15 000 kr så stor roll och det är värt det om man får det utseende som man vill ha.

I forumet kan man ju hitta de som betalar flera 100 000 kr i tillval för att få den stil de vill ha på sitt nya hus.

8. V
    Medlem · 9 inlägg

vikjoh

Medlem
    Visst är det så men "många bäckar små" och jag tycker dessutom inte man ska acceptera oskäliga priser bara för att man har råd att betala dem...

Har ca 100 000 i övriga tillval + de 35000 som blir i badrummet med extra arbete och annat kakel (golvet ej inräknat i mitt första inlägg.) Med de (eventuellt) kommande, strängare amorteringskraven så har den beräknade kontantinsatsen dessutom redan ökat med 100 000 mot när jag skrev på så varje krona är viktig.

9. N
    Medlem · Örebro · 1 510 inlägg

Nils82

Medlem
    Bostadsrätten skall vara besiktad och klar innan köpares tillträde. Detta gör att köpares "egna" hantverkare inte har tillträde. Bostaden får heller inte levereras med stommerent badrum, för då är det ju inte färdigställt.

Detta medför en bra läge för entreprenören att ta hiskliga priser för tillägg. Antigen kör kunden på "standard" eller hostar upp. Lite av en rävsax, kan man säga.

Inga nyheter att situationen är sådan, å andra sidan.

10. B
    Medlem · Stockholms län · 23 830 inlägg

BirgitS

Medlem
    Jag håller med dig om "bäckarna" men många tycks inte resonera på det sättet.

11. nino
    Renoverare · Dalarna · 11 037 inlägg

nino

Renoverare
    Med tanke på att man nog sättet iaf 2kvm/timme (om det är skapliga ytor vi pratar om ) så blir det bra betalt.

12. R
    Medlem · Stockholm · 334 inlägg

ribbones

Medlem
    Sveriges största byggbolag kör oftast prefabricerade badrum som lyfts in innan nästa våning. Om du gör förändringar då kan det först behövas rivas och sedan montera tillvalen. Alternativt att badrummet kommer naket och på plats ordningställas. Därför är priserna på den typen iaf höga.

Att jämför fabriktillverkade badrum mot plats gjorda sticker det ju iväg.

13. L
    Medlem · Skåne · 55 inlägg

Laggeman

Medlem
    Vad kostar det att riva standardvalet i efterhand och färdigställa med det du vill ha av en annan firma? Kan vara värt att ta in en offert för att se och jämföra.

14. E
    Verktygstokig · 739 inlägg

epw

Verktygstokig
    Då åker man på att byta tätskikt också eftersom detta inte kan garanteras = dyrt.

15. oobum
    Medlem · Årsta, Stockholm · 1 260 inlägg

oobum

Medlem
    Spännande metod, har du något exempel där detta tillämpas?
    Passerar dagligen byggen från Skanska, Jm och Serneke, och där bygger de hela huset som ett skelett innan väggar och allt sådant kommer på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.