De höga bostadspriserna har ökat risken att fastna i ekonomisk knipa. För de flesta yngre är hyresrätt ett bättre alternativ. Är ditt skyddsnät tillräckligt, eller räcker det att skaffa extra sjuk- och arbetslöshetsförsäkring?

Du kan läsa artikeln här: 6 risker hotar dig som äger din bostad

• Gilla
Klass0n och 1 till
  • Laddar…
Det folk verkar glömma är att äga sitt egna boende är en inflationssäker investering.
Visst går priserna ner nu när räntor sticker men på lång sikt kommer det tillbaka plus lite till.

Jämför man med att ha pengarna på ett bankonto så får man idag 2,25% i ränta hos SBAB. Det låter bra men samtidigt så är inflationen på 10% så var år förlorar man runt 7-8% av kapitalet.

• Gilla
  • Älska
perror och 9 till
  • Laddar…
Enligt min bedömning är det bättre att äga, att minska belåningsgraden eller att om möjligt betala sig fri är utmärkta sätt att minska riskerna.

• Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Vi hade 13% ränta när vi köpte vår första lägenhet på 90-talet.
Räntan och avgiften åt en stor del av de blygsamma inkomsterna på den tiden.
Sedan dess har priset på den lägenheten tiofaldigats. Lönerna kanske inte har ökat lika mycket. Så länge det är brist på bostäder lär ju bostadspriserna öka, inte minst i attraktiva lägen, med tillfälliga svackor pga konjunkturläge.
Att hyra bostaden garanterar förlorade pengar kan man säga (om man inte kan sälja hyresrätten svart). Om man tjänar eller förlorar på eget boende beror på när man köper och säljer.

• Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
F
Jag tänker att 99.99% av alla bolånaretagare borde klara 7% utan större problem då det är vad banken räknat med?

• Gilla
Alexandra59 och 4 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag tänker att 99.99% av alla bolånaretagare borde klara 7% utan större problem då det är vad banken räknat med?

Det är nog inga större problem i sig. Problemet är att allt annat också är dyrare

• Gilla
Ulltand och 5 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vi hade 13% ränta när vi köpte vår första lägenhet på 90-talet.
Räntan och avgiften åt en stor del av de blygsamma inkomsterna på den tiden.
Sedan dess har priset på den lägenheten tiofaldigats. Lönerna kanske inte har ökat lika mycket. Så länge det är brist på bostäder lär ju bostadspriserna öka, inte minst i attraktiva lägen, med tillfälliga svackor pga konjunkturläge.
Att hyra bostaden garanterar förlorade pengar kan man säga (om man inte kan sälja hyresrätten svart). Om man tjänar eller förlorar på eget boende beror på när man köper och säljer.
Kollar man på privat sektor har medellönen gått från 16 475:- år 1990 til 48 800:- år 2021 enligt SCB, så en ökning på 296%, samma period har snittpriser på fastigheter i hela landet ökat med 485% (Stor-Malmö har haft högst ökning med 634%)

Så i absoluta tal skulle en ränta på 13% 1990 motsvara 2,68% i rikssnitt och ca 2% i Stor-Malmö år 2021. Normaliserar man för löneläget så blir det istället ~7,9% i rikssnitt och ~6% i Stor-Malmö. Med nuvarande amorteringskrav är vi ungefär uppe i samma effekt som 90-talets räntor när det gäller den genomsnittliga unga fastighetsägaren i Malmö.

• Gilla
  • Haha
perror och 3 till
  • Laddar…
N
F fribygg skrev:
Enligt min bedömning är det bättre att äga, att minska belåningsgraden eller att om möjligt betala sig fri är utmärkta sätt att minska riskerna.
Så har jag gjort! Betalat av alla lån (de jag hade var på hus och bil) och bor därmed relativt billigt nu sedan ganska många år.

• Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Har man lån på bostaden är det nog snarare banken som äger. Banken låter dig 'äga' bostaden så länge du betalar dina räkningar till banken. Men den dan du inte kan betala så visar det sig vem som verkligen äger bostaden.

F fribygg skrev:
Ja, precis!
För ett hushåll i den lägre inkomstgruppen är det stor risk att ett hyrt boende blir en fattigfälla. Hyran är hög, vilket gör det svårt att spara ihop till en kontantinsats för att köpa en bostad. Hyran slängs i praktiken ner i ett svart hål, efter x antal år av betalningar får hyresgästen inte en krona kvar när hen flyttar.

Den som har lägre inkomst bör imho köpa ett billigt hus, och lägga mellanskillnaden till månadskostnaden för en hyresrätt på att göra iordning huset i små steg, eller spara till större projekt.
Amorteringarna sänker sakta räntekostnaden med tiden, och det finns så småningom ett övervärde i huset som kan användas som kontantinsats för att köpa ett något dyrare hus, om man så vill. Eller bo kvar, men billigare eller så småningom skuldfritt.
Att ha låga fasta utgifter ger både trygghet och frihet. En undersköterska som betalar 1 000 kr i månaden i ränta på sitt bolån, överlever en arbetslöshet (om någon sett en arbetslös usk:a någon gång?), sjukskrivning eller en tid på studielån för att plugga sig till ett annat jobb. Värre om räntan är 10 000 i månaden, då blir det nervösare i hushållet.

Slutsatsen av artikeln borde vara inte att folk ska bli hyresgäster för att slippa hantera risker - utan att det går utmärkt att äga sin bostad, om det finns marginaler i hushållsekonomin för att klara lågkonjunktur, arbetslöshet, sjukdom, föräldraledighet och skilsmässa.

• Gilla
heimlaga och 3 till
  • Laddar…
Risker med att äga sitt boende? Och så handlar tråden om bolånetorskar...
Man äger väl ändå inte sitt boende om det är belånat? Förvaltar det åt banken möjligtvis.

• Gilla
  • Wow
perror och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Man äger väl ändå inte sitt boende om det är belånat?
Har du lagfart är du ägare.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
F fribygg skrev:
Har du lagfart är du ägare.
I teorin, ja. I verkligheten är det banken som äger och du agerar vicevärd och hyresjon.

Minnie

• Haha
  • Gilla
Pettman och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
I teorin, ja. I verkligheten är det banken som äger och du agerar vicevärd och hyresjon.

Minnie
Så är det kanske för dej @Minnie Mesola, själv äger jag mina fastigheter, har lagfart och har sett till att bli skuldfri före 50 års dagen för att inte vara beroende av bankerna eller sitta och betala på någon annans fastighet likt den som hyr.

• Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
F fribygg skrev:
Så är det kanske för dej @Minnie Mesola, själv äger jag mina fastigheter, har lagfart och har sett till att bli skuldfri före 50 års dagen för att inte vara beroende av bankerna eller sitta och betala på någon annans fastighet likt den som hyr.
Samma här. Men frågan var om man äger sitt hus eller inte när det är belånat.

Minnie

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.