Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

6 mm board som innervägg i friggebod?

1. B
    Medlem · Solna · 195 inlägg

beerfueled

Medlem
    Jag har en friggebod på landet, troligtvis byggd sent 70-tal, där halva är isolerad och inredd och andra halvan tjänar som förråd (separat ingång). Då jag har gott om annan förrådsplats så tänkte jag riva mellanväggen och inreda hela friggeboden. Friggeboden används som extra lekrum för barnen samt gäststuga under sommaren. Kanske kan det bli barnens "sovrum" när de blir lite äldre. Vintertid är det kallställt och värms upp ibland.

Den inredda delen har tapet/väv direkt på (tror jag) 6mm board på väggarna. Jag funderar på om jag kommer undan med att skaffa board samma tjocklek (finns det?) och bara bygga vidare (omtapetsering/målning krävs så klart)? Eller bör jag riva ut allting och göra om alla väggarna? Vilket material i så fall, funkar gips om det inte är uppvärmt?

Fokus på att göra det så billigt och enkelt som möjligt, inga höga krav på finish.

Redigerat 5 dec 2021 15:28
  2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Gips tål att vara ouppvärmd, men är kanske lite känslig för fukt. Jag tycker personligen att gipsskivor inte hör hemma i mer rustika miljöer. 6 mm board finns fortfarande. Jag vet dock inte i vilka format de finns. Ett bra alternativ är 7 mm furuplywood som man bara vitlaserar. Det bästa är skivmaterial med naturlig hygroskopisk (fuktupptagande) förmåga.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.