Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

5x2.5mm i 16 mm flex rör

1. Sawsaw
    Medlem · Östergötland · 462 inlägg

Sawsaw

Medlem
    :eek: HERREGUD!! :eek:

2. J
    Medlem · 399 inlägg

JohanKson

Medlem
    Vad var det för area på kablarna som hade smält och vad var de uppsäkrade till?

3. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Tja
    det var lite blandat men den väggen som var värst i låg det 1.5 mm2 kabel på 16amp säkring så det var väl inte så konstigt att det smälte=) (ändå jordes en elbesiktning strax efter vi köpt huset)
    Efter att jag nu gjort den nya eldragningen så balanserade jag om belastningen så nu klarar vi oss med 10amp (16 som huvud)

kan vara lite kul att nämna att när vi flyttade in så hadde vi 20 amp i proppskåpet men det byttes till 16 vid besiktningen.

/chali

• Laddar…
  4. H
    Moderator · Stockholm · 45 719 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Menar du att besiktningsmannen/elektrikern lät 1,5 kvadrat vara säkrat med 16A?

5. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Tja

ja tydligen, han nämde inget om det och jag kollade inte
    utan det enda som nämdes var att han säkrat ner till 16amp.

Så om man byter hus i framtiden kommer jag stå jämte under besiktningen.

Fast å andra sidan antisimex missade både att badrumet var helt våtskadat och och att det var mögel i källare och i kök så det kanske är en trend hoss bolag som besiktar (ta pengar men skit i arbetet)

mvh/chali

6. S
    Medlem · 1 170 inlägg

sverre

Medlem
    Dokumentera bristerna och kräv ersättning/ombesiktning!
    Du har ju helt klart inte fått det du har betalat för!!!

7. M
    Medlem · 1 613 inlägg
    Det måste väl ändå vara huvudsäkringarna som besiktningsmannen ändrade från 20 till 16A?

8. C
    Medlem · 149 inlägg

chali

Medlem
    Tja

vi kontaktade anticimex efter ca 6 månader för vatten skadan och möglet men fick då svaret att dom har en karens på ett år? och att försäkringen bara skulle gälla om dom missade sakerna nästa gång dom kollar huset. även om det inte står något om det i papperna så fick vi stå för det själva. och när det gäller elen så är det bytt nu och jag orkar inte börja gnälla om att elektriken gjort fel, dom kommer nog endå hitta något kryphål.

nej det var ej huvud säkringen som byttes för det gjorde vi själva nyligen utan det var i det vanliga proppskåpet.
    /chali

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.