Byggahus.se

5kvm trädäck på ojämna stenplattor

1. N
    Medlem Nivå 1
    Så till våren tänkte jag bygga mitt andra trädäck på uteplatsen, första blev ett ihopstressat däck med de blyga måtten 1.40x1.40m. Den ligger på jord, men tänkte bygga det andra stenplattor, och problemet är att det är ojämnt. Jag vill inte lägga däcket på Leca, tycker det blir lite för högt, men vad har jag för alternativ?

Nya däcket ska bli 2.5x2m. Tänkte köpa reglar, 45x95mm och bygga en fyrkant med ett kors i. Blir det för långt avstånd mellan reglerna (cc125 och cc100)? Ska jag sätta två reglar på tvären istället? Trallen jag tänkte använda är 26x120mm.

Kommer detta bli stabilt? Förslag på förbättringar?

2. S
    Medlem Nivå 7
    Två-tre reglar på tvären, cc125 är helt galet.
    Ang det första däcket, ligger det bara en ram direkt på backen?

3. N
    Medlem Nivå 1
    Trodde väl det, de ska väl vara omkring 60? Alltså två reglar på tvären och två på längden?

Ja det gör de.

4. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Ja, "max" c-c 60. I ditt fall så kan du sträcka dig till c-c 62,5 enligt nedan för att få det snyggt.

Beroende på vilken riktning du ska ha trallen:
    Lägg c-c 62,5 så får du 4 fack på 2,5 meters bredden.

Trallen åt andra hållet: c-c 50

Du behöver tre trädgårdsplattor per regel, glöm inte syllpapp mellan regel och trädgårdsplatta.

5. N
    Medlem Nivå 1
    Då måste jag alltså ha 3 reglar på tvären?

Hade tänkt lägga trallen på tvären också, blir minst spill då de säljer trall om 3.9m.

Men jag ska väl fortfarande ha reglar på längden också? Kan gå ner till 1.80 för att få rätt cc, vet inte hur bredd det är på uteplatsen än

Har jag tänkt rätt? Grön=reglar, blå=riktning på trallen, röd=ramen
    http://imgur.com/yTI58tl

EDIT: Nej det har jag inte, jag kör på cc50!

Redigerat 15 jan 2015 18:14
  6. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Du behöver inte göra ett rutnät. Regla åt ett håll så att säga:) kan man säga så...

7. N
    Medlem Nivå 1
    Jag kom på det! :) Behöver jag balkskor? Hade det på förra, men det var overkill om man bara skulle ha det på backen tydligen..

8. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 14
    Det går väl bra att skruva från lång eller kortsidan beroende på hur du väljer att lägga reglarna. Balkskor är overkill skulle jag säga.
    Du kan ju alltid förstärka med vinkeljärn också

9. N
    Medlem Nivå 1
    Då skruvar jag bara i reglerna snett upp/nedifrån i kortsidan då?

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Du skruvar rakt in i reglarna på kortsidan.

Det är snyggt att göra en fris på altanen så man inte ser ändträt på trallen också. För att göra det behöver du två reglar till.

? Du menar att altanen i verkligheten bara ska vara 1,90 ungefär då? Så du kan kapa en 3,9 på mitten (Räkna med att du ska renkapa i ändarna så det är naivt att tro att du kan få ut fullt 3,9 meter)

Virke säljs i fallande längder om 30 cm från 2,70 - 5,40 meter så du kan köpa den längd som ger minst spill om inte annat.

11. N
    Medlem Nivå 1
    Har inte mätt än, men gissar på omkring 1,9, ja. Finns inte mer plats än så då jag bor i hyresrätt med en liten uteplats.

3,9-bräda torde väl ge minst spill? 10cm.

Redigerat 16 jan 2015 00:28
  12. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Japp! Du skrev 2 meter i din första post och då räcker ju inte brädan, därav min fråga :)

13. N
    Medlem Nivå 1
    Aha, ja... Var bara ca.-mått ;)

Edit: 2,8x1,9m kan jag bygga på!

Redigerat 16 jan 2015 19:10