14 775 läst ·
64 svar
15k läst
64 svar
50% ROT-avdrag istället för 30%. Men blir det billigare?
Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?
Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...
Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".
Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Som alla andra så dyker det upp reklam i sociala medier även för mig, och jag tycker mig se reklam för samma firmor nu och för ett halvår sedan. Med samma priser...
Till exempel fönsterbyten, takrengöring, luftvärmepumpar. Samma priser, fast en liten stjärna där det står "Nu 50% rot!".
Är jag konspiratorisk som tror att många företag ser det som en god chans att tjäna mer pengar (de får ju sannolikt mer att göra, och kan sålla bort en del jobb) istället för att tuffa på som vanligt och bara spara pengar åt kunderna?
Produkter som diskuteras: "takrengöring"
Grön-Fri Proffs 5 liter Jape
Tvätta bort alger utomhus
1 299 kr inkl moms
1 454 kr
Läs mer
Jag har enskild firma och har exakt samma priser som innan. Syftet är att fler ska ha råd att renovera, inte att jag ska höja min timtaxa.
Med risk för att reta upp någon (det är det värt) så sticker jag ut hakan och säger att det är oseriösa/oärliga företagare som passar på att höja sitt timpris och således äter upp roten.
Men å andra sidan så startade inte jag mitt företag för att bli ekonomiskt oberoende utan för att få styra min arbetstid bättre då jag har barn med särskilda behov 🤷♂️
Med risk för att reta upp någon (det är det värt) så sticker jag ut hakan och säger att det är oseriösa/oärliga företagare som passar på att höja sitt timpris och således äter upp roten.
Men å andra sidan så startade inte jag mitt företag för att bli ekonomiskt oberoende utan för att få styra min arbetstid bättre då jag har barn med särskilda behov 🤷♂️
Nja, du må bete dig föredömligt, men syftet är att subventionera byggbranschen. Visst tar det lite tid innan marknaden anpassar sig, men konsumenter kommer att vara villiga att betala detsamma som tidigare.K Kimpaann skrev:Jag har enskild firma och har exakt samma priser som innan. Syftet är att fler ska ha råd att renovera, inte att jag ska höja min timtaxa.
Om man var villig att betala 250k för ett nytt badrum tidigare så kommer man fortfarande vara villig att betala 250k för ett nytt badrum. Att firman man anlitar tjänar mer påverkar inte det.
Så priserna före ROT kommer att krypa upp automatiskt tills man når en jämviktspunkt. Det går inte att undvika.
Säger detta som någon som också har enskild firma (ej hantverkare), och som alltid underdebiterar. Från början bara för att ha ett rent samvete, numera för att det inte spelar nån roll. 🙂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 45 985 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 45 985 inlägg
Syftet är att få fler konsumenter att anlita hantverkare, konsumenter som tidigare tyckte det blev för dyrt.Kilrain skrev:
Med tanke på att hantverkare har rapporterat om ökad efterfrågan så att de har blivit fullbokade under längre tid framöver så verkar det vara så.
Besserwisser
· östergötland
· 2 656 inlägg
Eller att anlita hantverkare som betalar skatt...BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 45 985 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 45 985 inlägg
Besserwisser
· östergötland
· 2 656 inlägg
Jag har diskuterat med diverse egenföretagare inom hantverksyrken. Det är blandat. Vissa passar på att höja timdebiteringen, andra inte.
De som höjer menar på att kunden ändå får det billigare i slutändan tack vare höjningen av ROTen 🤫
De som höjer menar på att kunden ändå får det billigare i slutändan tack vare höjningen av ROTen 🤫
jag höjer 25% direkt när det komC ConnyN skrev:Det är nog många husägare som jublar över att kunna spara pengar på sina projekt nu. Men blir det faktiskt så mycket billigare överallt?
Det är väl bara höja timtaxan rakt av.
Jag prissätter mina tjänster så att det ger ett netto. Finns ingen anledning att rea ut sig själv så man har för mycket jobb.
Skulle ni själva jobba 100% 70% eller 50% för samma pengar?
Ser inget fel i att ligga bland de högsta och passa på att höja.
Det är branchen som måste bli mer konkurrensutsatt samtidigt som beställarna måste kräva mer för mindre och inte tacka ja till varje överprisad offert.
Med dagens privatpersoner har hantverkare kunnat gå in rakt från byggprogrammet och sätta sig i näten ny Dodge Ram fylld med alla verktyg som finns och en timlön som överstiger en akademikers.
Jag prissätter mina tjänster så att det ger ett netto. Finns ingen anledning att rea ut sig själv så man har för mycket jobb.
Det är branchen som måste bli mer konkurrensutsatt samtidigt som beställarna måste kräva mer för mindre och inte tacka ja till varje överprisad offert.
Med dagens privatpersoner har hantverkare kunnat gå in rakt från byggprogrammet och sätta sig i näten ny Dodge Ram fylld med alla verktyg som finns och en timlön som överstiger en akademikers.
Du ser inget problem med att staten subventionerar byggmarknaden och att företag höjer sin timtaxa så att subventioneringen äts upp? Uppfattat👍P Pligg85 skrev:Det är väl bara höja timtaxan rakt av.
Åter igen så är det kunderna och inget annat som styr hur vi kan ta betalt.K Kimpaann skrev:
Staten subventionerar lånekostnader och bidrar till sjuka bostadsvärden. Rätt?
Om roten höjs så är det väl f*n inte till för att hantverkaren ska kunna höja sina priser? Rot är för konsumenterna och inte för entreprenörerna. Ni kanske ska hitta ett vettigt sätt att kunna ta betalt för era tjänster utan att blåsa oss dödliga. Har själv inga problem att betala någon som gör sitt jobb som det förväntas.
Jag förstår poängen med ditt inlägg och håller med andemeningen, jag är dock lite frågandes till vad du menar med att hantverkare ska ta betalt utan att blåsa kunden?🤔 Det är lite off topic men ändå. När jag lämnar offert så ska kunden förstå vad det är den betalar för, vad som ingår, inte ingår och vad tjänsten kommer att kosta.K _KirderF_ skrev:Om roten höjs så är det väl f*n inte till för att hantverkaren ska kunna höja sina priser? Rot är för konsumenterna och inte för entreprenörerna. Ni kanske ska hitta ett vettigt sätt att kunna ta betalt för era tjänster utan att blåsa oss dödliga. Har själv inga problem att betala någon som gör sitt jobb som det förväntas.
Det verkar vara väldigt många som haft en otrolig otur med oseriösa företagare vilket är beklagligt.