Unikt namn
Är det bara jag eller ser det ut som Yarbo håller på att meja ner en bil som står parkerad på uppfarten?

• Haha
Dave Lister och 1 till
  • Laddar…
F
Platsar inte Kress på listan? Ser ut som ett i sammanhanget prisvärt alternativ i kapacitetsrangen 2000-5000kvm.

P
M maria01 skrev:
så dyra är dom inte man jämför med riktig åkergräsklippare kostar dom börjar ju på runt 90 tusen och går fort upp i pris

[länk]
De billigaste av de där har klippaggregatet fram vilket jag inte tycker är bra. Det finns betydligt billigare och bättre grejer att köpa i Sverige.

P
Varför anger man lutning i procent? Det är vettigare att ange lutningen i radianer (eller möjligen grader).

U
P pmd skrev:
Varför anger man lutning i procent? Det är vettigare att ange lutningen i radianer (eller möjligen grader).
Det är vedertaget sätt att ange lutning av mark och vägar. % är ganska vettigt, för varje meter horisontell förflyttning får du ett förhållande till höjdförflyttningen. Lagkrav för fordon att starta i backe är angivet i %. Gradering vid markentreprenader anges i % osv.

P
Ja, att det är vedertaget betvivlar jag inte. Jag är bara mycket vanare att tänka på vinklar i radianer och grader. Det är för mig mycket svårare att föreställa mig hur brant det är när lutningen anges i procent.
En meter framåt ger en dm uppåt (eller neråt) vid 10 % lutning, men det säger mig inte lika mycket som arctan av lutningsförhållandet, som inte är helt lätt att räkna ut i huvudet vilket är varför det är bättre att ange vinkeln i grader direkt.

Hur anger man en lodrät lutning (90 °) i procent? 😉

Belrobotics får väl också anses platsa bland dessa

Ja jag tycker också det är enklare att säga 0,0555556 pi än 10 grader

• Haha
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
F
P pmd skrev:
Ja, att det är vedertaget betvivlar jag inte. Jag är bara mycket vanare att tänka på vinklar i radianer och grader. Det är för mig mycket svårare att föreställa mig hur brant det är när lutningen anges i procent.
En meter framåt ger en dm uppåt (eller neråt) vid 10 % lutning, men det säger mig inte lika mycket som arctan av lutningsförhållandet, som inte är helt lätt att räkna ut i huvudet vilket är varför det är bättre att ange vinkeln i grader direkt.

Nu snurrar inte exakt hela världen runt dig, eller hur? Om det råkar vara vedertaget och det sättet lutande mark anges så är det naturligtvis det du får förhålla dig till, även om det känns svårt. Du är nog helt med på att lodrät inte anges i %.

Köp dig en sån här från Byggahus shop för bra pris. Där har du dina grader och på första skalan ovanför i % (om du lägger till en nolla). Svart Hultafors vinkelhake och röd förpackning på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P pmd skrev:

200 procent 😁

Karrock
E erikjakan skrev:
200 procent 😁
Är inte 200% 60 grader?

Karrock Karrock skrev:
Är inte 200% 60 grader?
100 procent är väl 45 gradera lutning ?

Karrock
E erikjakan skrev:
100 procent är väl 45 gradera lutning ?
Ja. Och jag svarade på 200%. En rätvinklig triangel med lika långa ben har 45 grader i spetsarna "1 meter upp på en meter fram". För att få 200% dvs "2m upp på en meter fram" i livets uppförsbacke så är vinkeln i spetsen 60 grader.

Och för att återgå till tråden skulle jag bli imponerad av en lyxklippare som tar såna lutningar. Bergsget?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.