Byggahus.se

5 billiga robotgräsklippare - det här får du för pengarna

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 593 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
  2. E
    Medlem · 3 inlägg

emil.bjork

Medlem
    Jag har haft Julas/Meecs en säsong. Hittills nöjd. Det jag var mest orolig för var om den skulle klara av branten uppför infiltrationen, det gör den utan problem. Synd att den inte har någon guide-kabel utan måste köra längs hela avgränsningskabeln för att hitta hem. Så jag har fått justera kabeln några gånger.

• Laddar…
  3. Arnmark
    Medlem · 74 inlägg

Arnmark

Medlem
    Min tomt är på drygt 800kvm men sen tar ju hus och garage lite plats så det blir runt 650kvm som behöver klippas. Klarar jag mig på en klippare för 600kvm eller måste jag skaffa en robot som klarar minst 800?

4. H
    Medlem · Valencia Halland · 216 inlägg

Herc

Medlem
    Min husqvarna automover 105 är inne på sin tionde säsong. 700 m gräsmatta helt plan. Det enda jag gjort är batteribyte en gång samt en uppgradering. Den klipper 1 timma och laddar i timma.
    Byter knivar en gång/mån. Köper knivarna på ullared (halva priset) men skall sluta med det pga att kineserna fortfarande äter hundar samt det är något skumt med att varken shang haj eller peking är drabbade av virus.

• Laddar…
  5. M
    Medlem · 73 inlägg

Martysmart

Medlem
    Behöver man byta knivar 1 gång per månad? Låter ofta. Kinesiska knivarna kanske inte är så bra.

6. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 441 inlägg

13th Marine

I sorg
    Beror väl helt på hur mycket skit man har i gräsmattan, hur lågt och hur mycket man klipper.

Automowern har små rakbladsknivar som man får byta ofta.
    Jag fick 15st extrauppsättningar knivar när jag köpte min 2016, har snart gjort slut på dem.

7. E
    Medlem · Skåne · 9 848 inlägg

etompau

Medlem
    Byter knivar ca 3 gånger på en klippsäsong, som i Skåne är från mars/april till oktober. Kör enbart originalgrejor.

8. Stefan Bengtsson
    Medlem · Västra Götaland · 1 596 inlägg

Stefan Bengtsson

Medlem
    Märker ni när det är dags att byta, eller byter ni enligt schema?

9. 13th Marine
    I sorg · Trelleborg · 9 441 inlägg

13th Marine

I sorg
    Tycker man hör när klingan inte längre är speciellt vass, blir ett annat ljud när roboten glider fram.

• Laddar…
  10. H
    Medlem · Valencia Halland · 216 inlägg

Herc

Medlem
    Det behövs inte jag byter bara för att de är så billiga.

11. Fantomensbror
    Medlem · 22 inlägg
    Är knivarna verkligen slut? Går de inte att slipa upp dem?

• Laddar…
  12. R
    Medlem · 1 881 inlägg

RoAd

Medlem
    Man köper tre uppsättningar för under hundralappen (eller under 200 för Husqvarna original) så det känns knappast värt att lägga tid på slipning. Och de brukar kännas rätt slitna när man byter dem så jag tror inte att det är en bra idé även om man har tid över.

Dessutom slits skruvarna som håller fast dem och riskerar till slut att gå av. Ytterligare en anledning att byta ut.

13. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 8 126 inlägg

pacman42

Medlem
    Jag har mycket skit i gräset (sand, berg, grus) och köper därför kinaknivar som jag byter var tredje vecka ungefär.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.