Byggahus.se

5.500 kr rimlig kostnad för 35 min eljobb enligt Bravida

1. P
    Medlem · Nivå 9
    På kylföretaget där jag jobbar har vi en jourverksamhet för företag som har kylanläggningar. Bara att jag ska sätta mig i bilen och komma ut till kund en vardagakväll ramlar lös på 5kkr+moms. De privatkunder som ringer och vill ha hjälp förklarar jag detta för, väljer då att avvakta till påföljande morgon. Har hänt enstaka ggr att kunder verkligen krävt att vi kommit till denne och att de kan minsann ta kostnaden, har då sedan satt sig väldigt på tvären när fakturan kommit, så pass att inkasso har fått ta över ärendet åt oss.

2. R
    Medlem Nivå 5
    Andra har svarat på rimligheten i priset.

Att inte gå ut ur din bostad på anmodan är ett brott (hemfridsbrott BrB 4:6) och eventuella avtal som du ingått under sådan utpressning bör inte vara giltiga.

Om du sedan kan bevisa detta och huruvida en sådan rättsprocess är rimlig för dig att driva är en annan fråga.

Nästa gång ring polisen om en person inte vill avlägsna sig ur ditt hem.

Hantverkare bör så klart göra klart avtal och priser innan de ens åker till kunder, att utsätta kunden för ett brott för att tvinga denne att "godkänna" en faktura är djupt omoraliskt.

• Laddar…
  3. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nu surnar jag snart till ...

Du måste verkligen se till att rätta till detta marknadsfel.
    Du får starta ett elföretag där dina anställda får sitta beredda på att åka iväg på kvällar/nätter/helger, men de kan inte räkna med någon ersättning för det, för att för 50 år sen fick man inte heller ersättning för småjobb som gjordes på nätterna.

Jag tror du är en lyckad affärsmodell på spåren. Du kommer ju garanterat sopa rent på orten och få bort alla andra konkurrenter, som tar betalt. Och sen kan du vältra dig i rikedom.
    Om det nu blir någon när du inte tagit betalt...

Jag kan hjälpa dig med en del med det praktiska och legala, för jag skulle verkligen vilja se denna idé förverkligas.

4. S
    Medlem · Nivå 10
    Privatpersoner utgör oftast en minimal del av kundunderlaget för en jourgrupp.
    Skulle ditt jobb kostat 1000-1500 så skulle ingen vilja ha jour, den fasta delen skulle behöva slopas och lönen skulle bli en helt vanlig övertidslön.

Jag skulle vilja be dig ta ansvar för dina egna misstag, men sen tänker jag på hur vår egen jour fungerar och vi försöker alltid komma fram till en lösning åt privatpersoner som innebär att de kan vänta till vardag....

5. Henke203
    Medlem Nivå 1
    Alltså på riktigt??
    Jourbil eller servicebil har det väl alltid tagits betalt för??
    Bravida bör säga vad det kostar ungefär men det är din skyldighet att ta reda på det.
    Jag tycker att elektrikern är otroligt dålig i detta ärende men det är ändå inte hans skyldighet att tala om priser för dig.
    Sen är det hans agerande i underskrifts frågan som är det du kan gå på i denna situation.
    Men att ta ARN till hjälp med ockerfakturan kan du glömma.
    Om dom nu mot all förmodan skulle skicka en rekommendation till Bravida då är det just en sådan alltså en ”rekommendation” som jag tror dom skiter fullständigt i för att dom är ohotade på den marknaden iaf.
    Jag tror att du har bäst chans att få ut något av denna situation om du lugnt och sansat ringer och pratar med någon ansvarig på Bravida så ni kan mötas och gå igenom vad du upplever vara dåligt.
    Men som sagt ditt ansvar att fråga om priset innan beställning.
    Men fattar inte att alla har sånna problem med detta när det gäller hantverkare?
    Lämnar ni in bilen utan en fråga om pris med?
    Där är det riktigt mycke skumt kan jag säga och dessutom har dom rätt att hålla bilen tills det är betalt.

Redigerat 2 apr 07:32
  6. kulle
    Medlem · Nivå 10
    Varför ringer man in en elektriker på en helg för en struntsak ?

7. S
    Medlem · Nivå 10
    Nu har jag irriterat mig så jag skulle vilja skrika åt dig och din själviska attityd. Sen kollar jag datumet och inser att vi på byggahus blivit rejält trollade. April April på dig själv också du! :)

8. S
    Medlem Nivå 6
    Tjoho, en timpenning fråga! Jag ställer samma retoriska fråga som vanligt: hade du varit gladare om det hade tagit honom 6 timmar? Man gör sig själv en otjänst att räkna timpris på någonting mer avancerat än flytthjälp.

9. Henke203
    Medlem Nivå 1
    Det debiteras alltid i alla företag för egen administration men det specas olika i olika branscher.

• Laddar…
  10. Henke203
    Medlem Nivå 1
    Jag hoppar av denna tråd nu för att du begriper ändå inte råden du får utan fortsätter skriva hur du tycker hela branschen ska fungera och jag säger bara ”Lycka till” att ändra den?
    När jag åker på jobb så vet kunden vad han har för pris och det är mellan 4500:- -5500:- som ibland är 10ggr mer än både läkare och ingenjör och ibland som en elektriker ungefär och det helt utan utbildning inte ens gymnasium behövs i min bransch. Hade det varit fullbelagt så hade jag haft fullbelagt så hade jag då haft ca 50 000:- - 60 000:- i rena pengar i fickan varje månad och inte ett enda klagomål från kund att det är för dyrt.
    Edit: det är allt mellan 1-10 timmars jobb för den prislappen men oftast runt 4-5 timmar.

11. O
    Medlem Nivå 1
    Är väl bara ta en sansad diskution med chefen på avdelningen . Låter lite i överkant hade en låssmed 20 tiden i sthlm området han tog ca 1200 kr för timmes jobb. Ta det på rätt sätt och räkna på hur mycket av din tid du behöver lägga ner. Tid är också pengar !

12. F
    Husägare Nivå 1
    Läst genom tråden, tycker priset är helt rimligt för jourtid och resonemanget från trådskaparen bygger på att hantverkare ska bedriva välgörenhet.

Min rekommendation är att betala fakturan, sedan be frun om ursäkt. Går även bra i omvänd ordning. (y)

13. F
    Husägare Nivå 1
    Du får nog svårt i att bevisa att det ska vara ett hemfridsbrott när man själv ringt personen och bett denne att komma till dig och utföra ett arbete, sedan när priset inte passar ber denne person att gå. :rolleyes:

14. R
    Medlem Nivå 5
    Inte alls svårt så länge sakförhållandet att personen vägrar lämna bostaden på anmodan är klarlagd (min understrykning):

Det är alltså ett brott, förvisso ett bötesbrott, att inte lämna bostaden när värden säger åt dig att gå hem. Att sedan använda denna brottsliga vägran för att tvinga fram ett avtal är även det ett brott som kallas utpressning och beskrivs i BrB 9:4

15. A
    Medlem · Nivå 18
    Finns alltid två sidor av myntet. Vi vet bara vad en part skriver och den andra parten kanske inte uppfattade att han skulle lämna utan att det "endast" var en dialog kring undertecknande. ;)
    TS känner sig "lurad" utifrån priset och att man har en annan åsikt om hur jourarbete ska bedrivas samt vad det ska kosta.