8 167 läst ·
9 svar
8k läst
9 svar
5,5 kW elmotor kräver 32 A handske?
Kollar på en flistugg för elanslutning, det är en 3-fasmotor på 5,5 kW på den.
Det står i specifikationerna att den ansluts med 32 A kontakt.
Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att man valt en 32 A kontakt, motorn drar 8 A på tre faser.
Är startströmmen så jävulsk så man inte klarar sig på ens 16 A?
Nån som har en idé om varför det är så? Lite för dyr för att chansa och klämma dit en annan kontakt och sen skulle det inte funka med 16 A trögt.
https://lumag.se/home/51-lumag-flistugg-rambo-hc15-elektrisk-55-kw.html
Det står i specifikationerna att den ansluts med 32 A kontakt.
Jag förstår inte riktigt vad det är som gör att man valt en 32 A kontakt, motorn drar 8 A på tre faser.
Är startströmmen så jävulsk så man inte klarar sig på ens 16 A?
Nån som har en idé om varför det är så? Lite för dyr för att chansa och klämma dit en annan kontakt och sen skulle det inte funka med 16 A trögt.
https://lumag.se/home/51-lumag-flistugg-rambo-hc15-elektrisk-55-kw.html
Renoverare
· Kalmar
· 3 042 inlägg
Tror det går lite tungt om man stoppar i 12 cm grova träd så den behöver nog mer än 16 a dessutom så laddar man ner bruksanvisning till den så här den en 9kw bensinmotor så.
Att stoppa in 12 cm som det står är en klar överkurs, tänk till det är ingen flistugg för nästan till stocks storlek, då behövs det kraftigare grejer till det. Det räcker gott med max 8 cm och övrigt är att kapa till ved. Min enklare tar max 40 mm och det räcket gott för att flisa grenar.
Skulle gissa att någon sjuksnål tok har satt dit en 230/400 volts motor som inte går att koppla med stjärn-delta start. Det brukar inte gå att direktstarta 5,5kW på 16 ampere helt enkelt för att strömmen i startögonblicket överstiger 16 ampere med råge. Då är nästa storlek på kontakt 32 ampere.
Om man har tre fungerande hjärnceller som står i kontakt med varandra ser man att maskinen skulle bli mer användbar med stjärn-delta start vilket skulle göra det möjligt att köra den på ett vanligt 16 amperes trefasuttag....... fast det är för mycket begärt av en maskinkostruktör i Kina.
Om man har tre fungerande hjärnceller som står i kontakt med varandra ser man att maskinen skulle bli mer användbar med stjärn-delta start vilket skulle göra det möjligt att köra den på ett vanligt 16 amperes trefasuttag....... fast det är för mycket begärt av en maskinkostruktör i Kina.
Lumag är en tysk firma och sådana brukar göra bra konstruktioner så jag ser inte detta som ett fall av kinaskit. Men det kan så klart vara så. Tack för att du bekräftar mina tankar med att motorn kan dra mer än 16 A i startögonblicket.H heimlaga skrev:Skulle gissa att någon sjuksnål tok har satt dit en 230/400 volts motor som inte går att koppla med stjärn-delta start. Det brukar inte gå att direktstarta 5,5kW på 16 ampere helt enkelt för att strömmen i startögonblicket överstiger 16 ampere med råge. Då är nästa storlek på kontakt 32 ampere.
Går det inte ens att veva igång den med 16 A trög säkring? En flistugg har inget motstånd i startögonblicket som ex.vis en kompressor kan ha, som inte har pystömning av trycket vid blocket.
Frågan är om motorn skulle gå att utrusta med strjärn-delta start i efterhand. Alternativt om det skulle gå att få maskinen utrustad med sådan motor. Det skulle lösa hela problemet för då bör den precis gå att starta med trög 16A säkring.
Om den bara drar 8A är det en 4,0 kW. 5,5 Kw drar cirka 12A och borde var 660 /400 V. Om du bara har 16A abonemang kan du försöka med en mjukstart. vilket kan vara enklare än Y/D koppling..
Är motorn 4 kW är den sannolikt avsedd för direktstart och 230/400 V är den 5.5 kW på samma sätt troligen 400/690 V och möjlig att starta Y/D. En 4 kW kan du på håret ofta lyckas direktstarta på 16 A. Det som talar lite emot här är att en tugg bör ha en knivskiva med ganska stort tröghetsmoment. Så en 5.5 kW med Y/D har du lättare att starta än den andra direkt.
Ah tusan. Drar det så jävla mycket i starten, det tänkte jag mig inte riktigt.GK100 skrev:
Ska maila leverantören och fråga om man kan sätta en Y/D-starter på motorn.
Vi har 20 A huvudsäkringar så det skulle kanske fungera för oss utan Y/D men tanken var lite att samköpa denna med några grannar och man kan inte räkna med att folk har mer än 16 A trefas i uttagen.
Klicka här för att svara