Önskar förslag på lämpligt 4G-modem/router, som kan vara kontinuerligt inkopplad även vid -20 C. Ingen batteriladdning utan direkt inkopplad ( via trafo) till 230V.

Kör själv med de vanliga Huawei-routrarna som man brukar få med via operatörerna. Den har överlevt i kallställt hus ett antal år, men då har de varit igång konstant och kunnat ”hålla värmen”

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ett problem med en router i ett hus man inte är i lär ju vara att det behöver startas om ibland. Jag tror aldrig jag haft en router som inte då och då krävt omstart för att fungera.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ett problem med en router i ett hus man inte är i lär ju vara att det behöver startas om ibland. Jag tror aldrig jag haft en router som inte då och då krävt omstart för att fungera.
Jo det har jag hört, men det löser man väl med att m.h.a. en timer koppla ifrån en liten tid varje dygn?
Jag är mer orolig för kylan och vill inte ha något batteri, som står på laddning.

Du kan sätta ett vanligt tidur i uttaget, då startar den om 1 gg/dygn.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Kolla så att den aktuella routern inte har schemaläggning för omstart. Tror alla routrar klarar just detta. Annars kan du ju köpa en smartplug och schemalägga en omstart varje natt.. De kostar väl 100 kr typ på Kjell..

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Kolla så att den aktuella routern inte har schemaläggning för omstart. Tror alla routrar klarar just detta.
Konstigt att det ska vara så svårt att tillverka en router som inte kräver omstart då och då. Lite underbetyg till tillverkarna att de lägger in en funktion för regelbunden omstart istället för att konstruera den vettigt från början.

L lbgu skrev:
Konstigt att det ska vara så svårt att tillverka en router som inte kräver omstart då och då. Lite underbetyg till tillverkarna att de lägger in en funktion för regelbunden omstart istället för att konstruera den vettigt från början.
Jag är verkligen ingen utvecklare eller nätverkstekniker, men jag tror det har att göra med nya uppdateringar samt lån av ipadresser att göra

Jag har en TP-Link Archer MR600 som fungerar fint.

Det man kan göra för att få den att inte stänga av pga kyla vinter halvåret är att ta en lite större kartong och isolera insidan ink taket/locket.
Sen stoppa in routern där och stänga.
Den lilla värme som routern avger stannar kvar och håller temperaturen betydligt bättre så att den inte stänger ned.
Har gjort så med en annan router på kallvinden för att få wifi till min annars trådade FTX.
Fungerar fint.

• Gilla
Arne_M och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det verkar inte alls vara svårt för TP-Link i.a.f. Jag har haft tot. 4 st. TP-Link routrar och hjälpt vänner och bekanta att "installera" ytterligare en handfull såna. Så vitt jag vet är det bara en av dom som har strulat och då berodde det på sannolikt på hårdvarufel då den byttes ut och funkade klockrent därefter. Min router i bostaden startade jag om första gången på tre år i höstas och då var det i samband med felsökning av uppkopplingen. Min MR600 i fritidshuset behöver heller inte startas om.

För mig är det en gåta hur alla kan ha såna problem med sina routrar :surprised:

M MrDizzy skrev:
Jag har en TP-Link Archer MR600 som fungerar fint.

Det man kan göra för att få den att inte stänga av pga kyla vinter halvåret är att ta en lite större kartong och isolera insidan ink taket/locket.
Sen stoppa in routern där och stänga.
Den lilla värme som routern avger stannar kvar och håller temperaturen betydligt bättre så att den inte stänger ned.
Har gjort så med en annan router på kallvinden för att få wifi till min annars trådade FTX.
Fungerar fint.
Jag har en MR600 i stugan som jag också är kalasnöjd med. Hemsnickrad isolerande låda bör funka utmärkt och det är ju bara upp till en själv hur snygg/rejäl låda man vill ha. Har använt sån fullösning till annan utrustning. MR600's specifikationer säger "operating temp 0 - 40 grader" så med vettig isolering .... nemas problemas!

• Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag är verkligen ingen utvecklare eller nätverkstekniker, men jag tror det har att göra med nya uppdateringar samt lån av ipadresser att göra
Nä, ip-lease ska definitivt inte sänka en router. Uppdateringar sker normalt sett inte automatiskt så det bör inte heller vara orsaken. Finns ett gäng möjliga anledningar, klen hårdvara, buggig firmware, dåligt konfat nätverk etc. För att inte nämna den absolut största orsaken som förstås är den mänskliga faktorn/handhavandefel/skit bakom spakarna.

Sen är det väl många som startar om routern det första man gör så fort Internet går trögt eller hickar till? Vare sig det löser problemet eller inte... Ofta är det ju ett krav för att över huvud taget på felanmäla till internetleverantören.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo det har jag hört, men det löser man väl med att m.h.a. en timer koppla ifrån en liten tid varje dygn?
Jag är mer orolig för kylan och vill inte ha något batteri, som står på laddning.
Det går att ställa in i routerns inställningar. Jag har min på omstart varannan dag någon gång mellan 04-06 :)
Någon speciell som klarar kyla vågar jag inte svara för.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Jag skulle ha tagit en Raspberry Pi eller annan tålig HW som har stöd för HW-watchdog och sett till att sparka på den lite lagom ofta för att undvika omstarter (exempelvis kolla om du får kontakt med Googles 8.8.8.8 och får du inte det inom fem minuter, då bootar den om genom att watchdogen får starta om routern). Det finns ingen stabil mjukvara (vis av erfarenhet). En del HW/SW är bättre än annan dock...

Rörande värmen/kylan, en liten luftig låda höjer temperaturen rätt så bra utan att det går varmt. Sedan är normalt sett inte -20 grader några problem alls så länge som routern kör kontinuerligt. Det är vid kallstart detta kan bli ett problem.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nä, ip-lease ska definitivt inte sänka en router. Uppdateringar sker normalt sett inte automatiskt så det bör inte heller vara orsaken. Finns ett gäng möjliga anledningar, klen hårdvara, buggig firmware, dåligt konfat nätverk etc. För att inte nämna den absolut största orsaken som förstås är den mänskliga faktorn/handhavandefel/skit bakom spakarna.
Jasså det var mer än vad jag visste :). Jag är dock av en annan uppfattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.