Byggahus.se

(+49,6%) budgivning. Bulvan/fusk? Vad säger ni?

1. MrJay
    Medlem · 471 inlägg

MrJay

Medlem
    Betalade typ 90% över utgångspriset, ingen bulvan involverad ;)

2. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 161 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Mer intressant är väl varför du, budgivare 3, bjöd över dig själv i början?!?

3. supertrue
    Medlem · 7 inlägg

supertrue

Medlem
    Hej! Eftersom jag inte var säker på värdet av det här huset. Det fanns mycket folk på visning, men bara tre spekulanter deltog budgivningen, vilket är lite konstigt.

4. C
    Medlem · 1 797 inlägg

C.Lundin

Medlem
    Oavsett vad är det väl ganska meningslöst att höja över sig själv? T.o.m. korkat skulle jag nog kunna sträcka mig till.

Det är inte ovanligt med visningar där det är fullt tre dagar i rad men inte får ett enda bud.

5. Dowser4711
    Renoverare · Trosa · 1 161 inlägg

Dowser4711

Renoverare
    Om du tycker det är konstigt att det bara är tre budgivare är det väl än konstigare om det bara är två och en bulvan?

Men att det är många på en visning garanterar ju inte att det blir en enda budgivare...

6. Nötegårdsgubben
    Skogsägare · Stockholm och Smålands inland · 8 539 inlägg

Nötegårdsgubben

Skogsägare
    Inget konstigt alls. Att gå på visningar är ett söndagsnöje för vissa, och andra gillade säkert inte objektet när de såg det, eller hade som plan att gå in sent i budgivningen om det inte stack iväg i pris, eller...

7. T
    Medlem · 1 127 inlägg
    Känns som att så fort man blir överbliven, då skriker folk "BULVAN".

Om du tror det är en bulvan med i köpet så ska du hoppa av, inte svårare än så.

8. H
    Moderator · Stockholm · 43 506 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tycker inte att budgivningsmönstret tyder på några konstigheter. Om priset ser ut att bli "misstänkt" högt, så får man ta in i funderingen att även Trådskaparen uppenbarligen tycker att något med det här huset gör det värt mer än andra hus i liknande standard som tydligen sålts ca 200 000 lägre.

• Laddar…
  9. Nicke Nyfiken
    Medlem · Skåne · 437 inlägg

Nicke Nyfiken

Medlem
    Budgivare 3 är helt klart en bulvan eftersom denne t o m. bjuder över sig själv för att trissa upp priset.:thinking:

Jag tror det är TS som agerat bulvan i denna budgivning.:crysmile:

10. N
    Husägare · 2 869 inlägg

noone70

Husägare
    Pratade med en mäklare för några veckor sedan och enligt han så är det många som avvaktar med försäljningen iom corona samtidigt som det fortfarande är en stor efterfrågan.
    Lägg på det att, bankerna numera oftast vill att man säljer först och köper sen, så gör det att det finns rätt många som måste hitta en bostad.

Det tror jag (baserat även på ett antal helt galna budgivningar i vårt område) gör att det blir en ordentlig huggsexa om de få objekt kommer ut

Något sånt kan mycket väl förklara att objektet gick för så pass mycket mer än normalt.

• Laddar…
  11. P
    Medlem · 87 inlägg

Peternow

Medlem
    Vem skulle vara bulvanen?
    Det blev väl inte du som köpte och budgivare 1 la ju av ganska tidigt.

• Laddar…
  12. J
    Medlem · Stockholm · 36 inlägg

jani84

Medlem
    När budgivningen är över har du rätt att få veta vilka de övriga budgivarna är. När du får denna info kan du kontakta dom själv om du fortfarande är osäker. Får du ingen info om dessa av mäklaren kan du backa ur affären. Inget är klart innan du skrivit på kontraktet.

13. elpaco
    Gräsfantast · Västra Götaland · 3 898 inlägg

elpaco

Gräsfantast
    kan du berätta lite om fastigheten? Du anger snittvärde för jämnstora hus, men hur är standarden på objektet du bjuder på? Är det väsentligt högre? Ovanligt att det säljs i området? Varför har du själv följt med så högt i budgivningen??

14. S
    Medlem · 8 inlägg

sesanor

Medlem
    Stor och svår affär att köpa /sälja bostad. Vill du ha bostaden får du bestämma dig ett max pris (hur mycket är du bered att bli lurad). Vill man verkligen ha huset måste man betala överpris för att få det. Förekommer fusk och även vissa galningar/vänner som eventuellt driver upp priset :( Lycka till

15. Mult
    Medlem · Göteborgs län · 266 inlägg

Mult

Medlem
    Du har väl rätt eller åtminstone möjlighet att se budgivarlistan ocensurerad? Just för att motverka bulvan och liknande.

Tidigare vet jag att det funnits en svartlista över mäklare som använt "fulknep" med, men verkar svår att hitta numera? Annars kan det ju alltid vara värt en titt också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.