Hej på er!

utgångspris är drygt 600 000, det högsta budet är 890 000 (+49,6%).
Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning

• Budhistorik för fastighet med datum och klockslag, visar bud från 595 000 till 890 000 kronor och antal budgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Teemu2 och 1 till
  • Laddar…
Gå inte längre än före budgivningen bestämt värde för dig.
Finns det bulvan och dom drar sig ur kommer mäklaren ringa och då återgår du så klart till det bud som gällde innan bulvanen gav sig in.

• Gilla
Jota24 och 21 till
  • Laddar…
Alltså, det är nog svårt att använda procent som ett argument när du har ett så lågt startpris. De där 49 % kan ju vara en månadslön för vissa människor. Åtminstone är det ju långt under en årslön för väldigt många andra människor.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga om det är en bulvan. Det enda du kan göra är att säga stopp. Då kommer ju "bulvanen" lägga sig. Sen kommer de fråga om du kan tänka dig köpa på ditt senaste bud. Då säger du nej. Men att du kan tänka dig ditt bud på 710kkr och kanske någon 5kkr till för att låsa dealen.

• Gilla
MimmiB och 13 till
  • Laddar…
richardtenggren
Hur ska man kunna utläsa om det finns en bulvan? Varför skulle den då lägga motbud först efter två dagar på ditt sista bud?
Kanske skulle du villkorat ditt bud med giltighet i 24 h eller liknande för att pressa säljaren?

Men det handlar ju ändå om ganska ”lite” pengar, så om du nu vill ha huset så blir ju eventuell ökning av räntekostnad rätt låg för att bjuda över :)

Edit; som nämns ovan kan du ju backa ditt bud om nummer 3 drar sig ur.

• Gilla
Evo.st och 7 till
  • Laddar…
Omöjligt att veta om 1 eller 2, eller båda, är en bulvan.

Förmodligen är det så att alla tre budgivare är sugna på huset och att den som är mest sugen och har bäst ekonomiska förutsättningar vinner budgivningen. Vem som sen får köpa huset är upp till säljaren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Uppenbarligen tycker du att huset är värt 880000 kr, så det är väl inte helt orimligt att någon annan också gör det?

• Gilla
Åsa Lund och 57 till
  • Laddar…
Stringfellow Hawke Stringfellow Hawke skrev:
Gå inte längre än före budgivningen bestämt värde för dig.
Finns det bulvan och dom drar sig ur kommer mäklaren ringa och då återgår du så klart till det bud som gällde innan bulvanen gav sig in.
Tack för ditt svar och råd:)

• Gilla
PeterS1982
  • Laddar…
Luktar mer lockpris än bulvan, men det går som sagt inte att veta. Något som talar mot att det är en bilvan är att den gav sig in i leken direkt. Jag hade nog väntat lite om mitt uppdrag vore att pressa upp priset – å andra sidan kanske riktiga bulvaner är smartare än jag.

• Gilla
MayaP och 12 till
  • Laddar…
T tobbbias skrev:
Alltså, det är nog svårt att använda procent som ett argument när du har ett så lågt startpris. De där 49 % kan ju vara en månadslön för vissa människor. Åtminstone är det ju långt under en årslön för väldigt många andra människor.
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med din fråga om det är en bulvan. Det enda du kan göra är att säga stopp. Då kommer ju "bulvanen" lägga sig. Sen kommer de fråga om du kan tänka dig köpa på ditt senaste bud. Då säger du nej. Men att du kan tänka dig ditt bud på 710kkr och kanske någon 5kkr till för att låsa dealen.
T tobbbias skrev:
Tack, Tobbias. Tack för ditt svar.

richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur ska man kunna utläsa om det finns en bulvan? Varför skulle den då lägga motbud först efter två dagar på ditt sista bud?
Kanske skulle du villkorat ditt bud med giltighet i 24 h eller liknande för att pressa säljaren?

Men det handlar ju ändå om ganska ”lite” pengar, så om du nu vill ha huset så blir ju eventuell ökning av räntekostnad rätt låg för att bjuda över :)

Edit; som nämns ovan kan du ju backa ditt bud om nummer 3 drar sig ur.
Tack för ditt råd. Jag är budgivare nummer 3. Jag ska fundera det:) Tack.

richardtenggren
supertrue supertrue skrev:
Tack för ditt råd. Jag är budgivare nummer 3. Jag ska fundera det:) Tack.
Skrev fel, syftade till nummer två :)

M
Du kan ju omöjligt baserat på en budgivning veta huruvida det finns någon som agerar bulvan och egentligen spelar det ju liten roll om du bestämmer dig vad du tycker huset är värt, hur mycket du är beredd att ge för det och buda till det oavsett andra bud och stannar då du når er gräns. Antingen kommer ni vinna huset och ha betalt vad ni tycker det är värt eller förlora huset till någon som värderar det högre än er. Om det nu skulle finnas en bulvan som vinner budgivningen är det ju bara att att fortsätta från en lägre nivå efter denne dragit sig ur.

• Gilla
Sona2012 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror inte att det är en bulvan, men det är såklart en ren gissning. Jag tänker att bulvan använder ”man” om budgivningen inte ger det resultat man önskar, dvs på slutet. Men vem vet...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Grannhuset här gick för 1 miljon mer än värdet från värderingen
De som köpte det ville ha tomten då det var granne med föräldrar/gård.

Då budgivningen i denna tråd handlar om rätt låga värden från början så kan det helt enkelt vara nån som verkligen vill bo där. Bulvan eller ej. bästa rådet är.

Buda bara det du anser att huset är värt för dig och din gräns som du satte upp före budgivningen startade.

• Gilla
Anton Svensk och 1 till
  • Laddar…
A
Hej på er!

Den är en renoverad villa. Slutpris för likande boarea som såldes i det där området är 350 000-600 000 under 2020.

Jag är budgivare 3. Det var min första gången att delta på en budgivning. Jag är osäker på om det finns bulvan. Kan ni hjälpa mig kika på den här budhistoriken som jag har bifogat?

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Hej på er!

Tack på förhand.
Med vänlig hälsning
Vad säger att alla slutpriser måste hamna på samma nivå.

Dra dig ur o leta vidare om du inte har råd.

• Gilla
Mikthu och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.