Byggahus.se

48V Värmekabel på vattenledning

1. P
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag har köpt mig ett fritidshus för året runt användning. Huset har en 30-40m lång vattenledning som ligger väldigt grunt och utanpå den sitter ett antal värmekablar. Två av dessa kablar är inkopplade via en transformator som ger 48V ut. Jag har mätt upp värmekabeln till drygt 50 ohm.
    Vad kan detta vara för värmekabel, är det lagom effekt på den? Från varje kabel kommer det ut en ståltråd också som jag gissar är en jord men den är inte kopplad till något, bör jag göra det?

Att jag undrar om effekten räcker är för att det var permanent bebott tidigare och då är det ett någorlunda konstant flöde i ledningen, nu kommer det stå still några veckor i stöten under vintern.

/Per

2. H
    Medlem Nivå 2
    Spontant känns drygt 2 W per m på tok för litet, men brukar inte den typen av värmekablar vara av PTC-typ så att motståndet minskar med minskande temperatur?

3. prototypen
    Medlem · Nivå 22
    En kabel ger ca 50 Watt.
    Om du kan lägga markisolering direkt på ledningen så ska den hålla sig frostfri. Än om det bara blir 2 dm jord ovanpå. Markvärmen underifrån håller det hela frostfritt.

Protte