På konsumentens sida
· 2 939 inlägg
Det är inte bara byggmaterial och hantverkare som kostar pengar när du bygger nytt hus. Du måste betala för en hel del byråkrati, tillstånd och anslutningar också. Här listar vi prisuppskattningar för dessa kringkostnader som följer med ett husbygge.
Du kan läsa artikeln här: Kringkostnaderna när du bygger hus
Du kan läsa artikeln här: Kringkostnaderna när du bygger hus
Varför ta med fjärrvärme i denna översikt, finns andra sätt att värma med.
Som en som har fjärrvärme och bor i elpriserområde 4 så skrattar jag mig lycklig just nu, enda som är billigare måste vara att värma med motionscykel. Betalar cirka 75 öre kWh.Bjor skrev:
Här kostade det 70 000 kr + 40 000 för växlaren, men det gick ju att välja bort. De flesta andra kostnaderna ingick i den kommunala tomten... elen här i SE4 har inte kostat över 20 öre på flera dagar..Bjor skrev:
Byråkrati i all ära, men i nuläget bör byggelen vara det som oroar mest. Vi byggde hus 2020-2021 och hade till exempel för januari månad en förbrukning på 5500 kWh. Den här vintern, med ett kWh-pris som lätt kan bli 5 kr/kWh skulle det innebära 25.000-30.000 kr för en månad.
Kostnaderna för uppförande av småhus har skenat sedan 50år sedan och det bör politiker göra någonting åt!
Det är helt orimligt hur dyrt det har blivit trots idag billigare transporter och att effektiviseringar bör ha gjort mycket billigare.
Allt annat har blivit dyrare
Det är helt orimligt hur dyrt det har blivit trots idag billigare transporter och att effektiviseringar bör ha gjort mycket billigare.
Allt annat har blivit dyrare
Självbyggare
· Stockholm
· 9 604 inlägg
KA för under 25 är nog svårt att hitta i storstäderna. Jag skulle säga upp mot 35.
Planavgift skulle jag lägga separat då den kan vara allt från 0 till 500k.
Planavgift skulle jag lägga separat då den kan vara allt från 0 till 500k.
Medlem
· Västerbotten
· 895 inlägg
Och politikerna tycker att bostadsbyggen går trögt...