Byggahus.se
Det är inte bara byggmaterial och hantverkare som kostar pengar när du bygger nytt hus. Du måste betala för en hel del byråkrati, tillstånd och anslutningar också. Här listar vi prisuppskattningar för dessa kringkostnader som följer med ett husbygge.

Du kan läsa artikeln här: Kringkostnaderna när du bygger hus

K
Hjälp vad dyrt det kan bli. Det var typ hela vår budget för husbygge 2017 som försvann där..

Varför ta med fjärrvärme i denna översikt, finns andra sätt att värma med.

• Gilla
erikjakan och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Tranås skrev:
Varför ta med fjärrvärme i denna översikt, finns andra sätt att värma med.
En del kommuner kräver fjärrvärme anslutning vid nybygge om jag inte minns fel. Kan vara därför.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
En del kommuner kräver fjärrvärme anslutning vid nybygge om jag inte minns fel. Kan vara därför.
Stakars dom. Bar direktverkande el och olja som är dyrare. Ca. 1kr kWh här och kostar 65000 att anslut sig, och i artikeln 85000.

Bjor Bjor skrev:
Stakars dom. Bar direktverkande el och olja som är dyrare. Ca. 1kr kWh här och kostar 65000 att anslut sig, och i artikeln 85000.
Som en som har fjärrvärme och bor i elpriserområde 4 så skrattar jag mig lycklig just nu, enda som är billigare måste vara att värma med motionscykel. Betalar cirka 75 öre kWh.

• Gilla
Snailman och 5 till
  • Laddar…
K
Bjor Bjor skrev:
Här kostade det 70 000 kr + 40 000 för växlaren, men det gick ju att välja bort. De flesta andra kostnaderna ingick i den kommunala tomten... elen här i SE4 har inte kostat över 20 öre på flera dagar..

Byråkrati i all ära, men i nuläget bör byggelen vara det som oroar mest. Vi byggde hus 2020-2021 och hade till exempel för januari månad en förbrukning på 5500 kWh. Den här vintern, med ett kWh-pris som lätt kan bli 5 kr/kWh skulle det innebära 25.000-30.000 kr för en månad.

Kostnaderna för uppförande av småhus har skenat sedan 50år sedan och det bör politiker göra någonting åt!
Det är helt orimligt hur dyrt det har blivit trots idag billigare transporter och att effektiviseringar bör ha gjort mycket billigare.
Allt annat har blivit dyrare

• Gilla
vcx
  • Laddar…
KA för under 25 är nog svårt att hitta i storstäderna. Jag skulle säga upp mot 35.

Planavgift skulle jag lägga separat då den kan vara allt från 0 till 500k.

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Hmmm: Avstyckning: 75 000 kr (50 000 - 100 000 000 kr)
Det var en hög högsta kostnad 100 miljoner. ;-)
Gäller det avstyckning av hela Sverige? :)

Och politikerna tycker att bostadsbyggen går trögt... :rolleyes:

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Och politikerna tycker att bostadsbyggen går trögt... :rolleyes:
Precis min tanke…
Ovanpå detta kommer all j**la byråkrati och tjafs med kommunen. Det är ett under att det byggs nått öht i det här landet

• Gilla
Eminoq och 4 till
  • Laddar…
N noone70 skrev:
Precis min tanke…
Ovanpå detta kommer all j**la byråkrati och tjafs med kommunen. Det är ett under att det byggs nått öht i det här landet
Om och när byråkratin blir för omfattande kommer antingen byggandet minska eller viljan att söka lov och tillstånd att minska.

• Gilla
Heij83
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om och när byråkratin blir för omfattande kommer antingen byggandet minska eller viljan att söka lov och tillstånd att minska.
Så du menar att byråkratin som den är i dag är lämplig?
Att folk ger upp sina byggplaner pga att kommunerna fördröjer och förhalar lov-processerna?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.