Byggahus.se

45m till dike med högt vattenstånd

1. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Vill leda spillvattnet från ett minireningsverk 45m till ett dike med högt vattenstånd.
    Lägger jag vanliga markrör med 0,5 % lutning kan jag hamna skapligt över vattenytan i diket men inte mycket mer än 40cm under markytan. Gamla avloppet ligger ca 60cm ner men mynnar ut halvt i vattnet.

Alternativen jag funderat på:

1. Markrör med markisolering.

2. Nygrävt öppet dike 30m , då blir det ett vettigt utlopp med 15m markrör.

3. 15m markrör, brunn, 30m singeldike som jag inte vet hur jag ska utforma, misstänker att det kan bli lite träsk runt det eftersom vattnet för det mesta står högt.

4. Pumpbrunn och PEM-slang. Där vill jag gärna ha tips på ett frosttåligt och redigt utlopp.

Om nån har nåt att säga om Baga vs biokube skulle det vara trevligt, Baga har ju inbyggd pumpbrunn och skulle passa alt 4

Tacksam för tips.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Altt 4
    Hur mycket behöver du tömma i nivå för att det ska fungera med gråvattnet

3. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 355 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Avloppsrör brukar inte frysa ens om de ligger ytligt. De är ju luftfyllda och avloppsvattnet är varmt. Kommer det dessutom ut satsvis ur minireningsverket så är risken ännu mindre.

4. T
    Medlem · Blekinge · 7 604 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Är det ett problem med det?
    Vattenståndet i diket är bestämt av förhållandet tillflöde mot bortflöde. Om vattenståndet i diket är mycket högt så kan det ju flyta in i ditt rör. Men det lilla du spolar ned efter minireningsverket påverkar det inte, eftersom vattnet fördelas i diket och bortflödet ökar.
    Detta med viss lutning på röret har inget men bortforsling av vattnet att göra. Vattnet skulle rinna även med 0 lutning. Utan man vill uppnå en viss hastighet i vattenflöde när det rinner så att inga avlagringar får fäste.
    Har du en rensbrunn på matande sida (vid ditt reningsverk) kan du spola röret vid behov.
    Krångla inte till saken i onödan.

• Laddar…
  5. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Inte helt hundra på att jag förstår frågan men utloppet kan egentligen hamna flera dm under nivån i pumpbrunnen, skulle alltså kunna funka utan pump om pumpbrunnen är stor och det inte slammar igen eller fryser i slangen.

6. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Trodde det ynkliga grävdjupet skulle bli ett problem.

7. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Gjorde en skiss ( snabbskiss ) hoppas du förstår , texten kommer lite orent

• Laddar…
  8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om jag inte läst fel och uppfatta fel , så har du ett 110 rör ut till diket , och slutar kanske lite ner i vattnet på diket , hur är det med vatten nivån i diket under våren och vintern

9. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Tack det där ser vettigare ut än vad jag hade tänkt, jag hade tänkt att nivån i pumpbrunnen kunde vara ganska hög, högre än diket (det funkar med verkets utlopp) och det mesta vattnet kunde smyga ut utan att pumpen går igång men då skulle jag få en vattenfylld slang.

10. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Nu har jag betongrör som ligger ca 60cm ner till ovankant, dom mynnar ofta ut delvis under vattenytan men dom tänkte jag avveckla eller använda till dagvatten. Om jag lägger 110 rör från minireningsverket vill jag upp 20 cm men inte minst med tanke på den långa sträckan över gärdet så är jag fundersam över frostrisken.
    Det är ingen risk att jag får in vatten i verket från diket, verket kommer ligga skapligt högt men sen kommer ett lågt gärde som tar ner grävdjupet, markytan ligger ca 60cm över vattenytan i diket.

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Om du har ett rör ut så kan du stoppa in slangen i det från pumpen , kan vara lite klurigt att få den plan i botten av röret , så det inte blir vattenfickor , då kan dom frysa , slangen måste ha nedförsbacke hela vägen , men det behövs inte mycket , luft och vatten gillar inte varandra , utan vill ta för sig , kapilärsuget i pumpgropen vill dra tillbaka det som är i slangen och luften följer med , det som är viktigt är att det finns någon form av hål genom slangen ( om det ligger lite is i botten på slangen gör ( halva slangen ) inget då pumpen startar kommer varmvatten och trycker bort is eller frost .
    PS Slangen får inte ligga i vattnet i diket utan kanske dras lite längre bort där nivåskillnaden är större , En kontenta av om slangen är i vatten blir baklänges uppfyllning av din pumpbrunn.
    för att få slangen snäll och rak , fyll den med hetvatten och plugga ändarna
    Som svar på senaste inlägget : hur många liter tror du att det kommer pumpa , klart beroende på rymden i pumpgropen , ( bredd och höjd ) ju bredare desto bättre
    Texten kommer kanske lite i otakt men vill inte skriva om

• Laddar…
  12. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Kom på en sak , du sa att det fanns en pumpbrunn förberedd i verket , då finns nog en anslutning i automatikskåpet för en pump , inte pump och nivåvakt som standard , utan som tillbehör , vad heter verket , kanske kan se något på el-schemat för den
    Sedan om du har för avsikt att lägga ett 110 rör mot diket , blir det fall på det , behövs inte mer än ca 2% för att det ska rinna bra , gärna mera om det går .

13. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Hm, visst blir man sugen på att slippa gräva, tanken med slang har väl för min del varit att jag skulle kunna gräva djupare och kanske avsluta med lite isolering vid utloppet. Fan ju mer man lär sig ju svårare blir det att komma till beslut.

Den där iden jag hade om att lita till kommunicerandekärlprincipen med slang kan vi dödförklara.
    Finns det någon gräns i dimension på slangen som gör att hävertprincipen funkar sämre tro? Gräns uppåt alltså, tänk grov dimension och diskmedel i vattnet som dödar ytspänningen , borde kunna göra att vattnet inte håller ihop och luft smiter förbi tillbaka. Tror det var Baga som rekommenderade 50mm slang över 40m pumplängd elller nåt sånt. Därför det ska ha nerförsbacke såklart, ursäkta.

14. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Flera frågor
    Vad heter verket
    Hur bred är din pumpgrop i verket , jag tänker hur stor volym som tänkas bli vid varje pumpning
    och vad för höjd blir det mellan utlopp pumpgrop och dit det ska , klart beroende på var man gör anslutningen på den

15. V
    Medlem · 14 inlägg

Vittvrak

Medlem
    Jag lutar mest åt biokube, utloppet från det blir 70cm över dikets nivå och inloppet till pumpbrunnen bara lite lägre. Om pumpbrunnen är 40cm blir det 12,5 liter per dm 60cm 28 liter per dm. Vad max min nivåerna hamnar på med en vippa hittar jag inte, med flottör verkar det vanligt med 1,5dm men med en vippa blir väl lite mer, säg 3dm =>37 liter med 40cm brunn och 84 liter med 60cm brunn.
    Säg maxnivå 2dm under diket minnivå 5dm under diket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.