Byggahus.se

45 x 95 som stolpar till altan på höjd?

1. S
    Medlem · - · 5 744 inlägg

smurfen72

Medlem
    Gissar att dom kommer slå på en till stående 45*95 mot den nuvarande och att den nya hamnar under bärlinan så att den får stöd.

2. S
    Husägare · 473 inlägg

Snål-Jocke

Husägare
    Ja det ser onekligen klart underdimensionerat ut, men eftersom du inte (ännu) haft en dialog med byggaren så är det än så länge en ickefråga, mer gissningar och spekulationer.
    Det finns ju faktiskt en möjlighet att de arbetar just såhär, där formen och utförandet görs innan uppstagandet och stöttande.

Det är nog inte vanligt, så ha ett "oro"-snack med dem så snart du kan, så slipper du grubbla över detta mer. Alternativt: grubbla om vilka som skall få bygga den färdigt istället...;)

• Laddar…
  3. H
    Medlem · 12 inlägg

Hawaii

Medlem
    Så kan det absolut vara! Jag får ta ett snack med dom på måndag!

4. J
    Medlem · sthlm · 719 inlägg

JKrister

Medlem
    Risk att vara okänslig men är bostadsadressen till dessa "snickare" möjligtvis Coop-parkeringen i en utlandsregistrerad husvagn?

Jag tycker det ser klent ut.

Men jag byggde nästan likadant till en början. Temporära stolp för att få hela bjälklaget i våg och rätt plats. Sen lodade jag ner för borrhålen där jag vill ha de slutgiltiga stolparna. Borrar man i ett ojämnt berg är det väldigt svårt att placera stolpen i förväg.

Prata med dem och fråga hur de tänkt fortsätta.

5. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Stående 45x95 klarar lätt lasterna som din pool kommer att ha.
    De har heller inga problem att klara av laster på flera ton, så länge det inte blir sidolaster.
    Problemet är inte de klena stående reglarna, problemet är att bärlinan inte ännu har 45x95 klossade dikt an under sig, gör de det så finns det inga som helst tvivel att det håller.
    Vad jag menar är att bärlinan kommer att belastas med för högt tryck på spik/skruvarna som sitter i 45x95, annars inget problem.

6. B
    Bannad · stockholms · 3 729 inlägg

byggarätt

Bannad
    Alla delar i en konstruktion måste klara de laster som blir...

Snölast och vind och givetvis den plaskpool som du vill sätta längst ut i hörnet på terrassen!

När det värsta belastningsfallet med fullt med folk i plaskpolen sätter vattnet i rörelse så uppstår krafter som dina 45-95 stolpar måste ta upp.

1. infästningarna av stolparna i terrassen o i berget måste vara styva så att du inte får rörelser i terrassen och tar upp tvärkrafter

2 trallen måste klara tyngden utan att svikta

3 Bärlinorna måste fördela tyngd o ev rörelse till hela konstruktionen

7. H
    Medlem · 12 inlägg

Hawaii

Medlem
    Det låter ju betryggande. Fast skulle man använt din metod kanske man inte skulle satt upp 10 tillfälliga stolpar utan färre?
    Det är ett registrerat företag som är hos oss :)

8. H
    Medlem · 12 inlägg

Hawaii

Medlem
    Jag har läst och tittat på lite olika byggbeskrivningar men inte hittat någonstans där de gör på detta sätt?

Stolpskon har bara plats för en 45x95, skulle det ändå fungera att sätta en till utanpå?

9. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 481 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Nej. Vikten flyttad då bara till skruvarna som håller ihop stolparna. Det blir sningen bättre men långt ifrån bra.

• Laddar…
  10. B

byggarätt

Bannad
    1. Stolpskon måste sitta korrekt monterad i berget Här fuskas det rejält första fusket är att inte använda rätt dimension på borr o borrhål andra fusket inte rensa borrhålet innan svavling eller om man använder epoxi...(måste ha rätt!!!)
    Mer än 2/3 av stolpskons armeringsjärn måste vara limmad/svavlad i hålet

2 VAD FÖR SKRUV TILL INFÄSTNINGEN? Tillräckligt antal skruv o tjocklek samt

3 Beslag o upplägg i infästningen av Bärlinan samt rätt skruv

Att slå på 45x95 ger bara styvare stolpar men ingen ökad Last eftersom det är infästning o skruvar som ger maxlast.

11. A
    Medlem · Värmland · 1 059 inlägg

AG A

Medlem
    Om verandan är färdig, enligt bilderna, så är det för klent. Men ärligt talat ser den inte särskilt färdig ut. Med andra ord går det inte att uttala sig om att det är för klent, eller felaktigt ännu.

12. B

byggarätt

Bannad
    Självklart...inte klart men

Fel som syns : 2m mellan stolpar är för mycket och stolpskor som stödjer 45 är för klent...

Bärlinor skarvas med dubblering o brickor bult inte som på bild...samt med upplägg

13. hantverkare1
    Medlem · Nuevo Estockholmo · 3 481 inlägg

hantverkare1

Medlem
    Hur gick det?

14. P
    Medlem · Dalarna · 3 303 inlägg

Pagno

Medlem
    Nu har vi inte alla fakta som ts besitter, jag kan hålla med om att det ser klent ut.
    Rent hållfastighetsmässigt så spelar flera faktorer in, vissa har redan räknats upp om vilka laster man bör tänka på.
    Nu har ingen av oss någon aning om vilken kvalité det är på virket som används, men om vi utgår från det sämsta virke som säljs i Sverige på de billigaste bygghandlarna så är det godkänt att dimensionera en bärlina 45x145 med 2 meters mellanrum, det är det maximala avståndet.
    Ts har redan en befintlig altandel som enligt bilderna är bra förankrad, det går inte att bygga på så många andra sätt, det går att bygga om hela altanen, men det har uppenbart inte varit aktuellt i ts fall.
    När det kommer till olika konstruktioner så är det alltid en massa diskussioner fram och tillbaka om vad som är bra eller dåligt.
    Bifogar en länk till de som kan tyda den, de som inte kan det kan fråga och få svar på forumet.
    http://www.traguiden.se/konstruktio...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=110

Nu skall man ha i åtanke att det är stor skillnad på konstruktionsvirke, det finns många klasser.
    Vad jag skrev i ett tidigare inlägg att sätta en kort regel under bärlinan som ligger dikt an mot den och skruvad i den stående regeln gör att du förändrar kraften radikalt, tyvärr så kan det vara svårt att hitta fakta om det om man inte vet var man skall söka på.
    Det går alldeles utmärkt att fästa två vertikala dåligt dimensionerade reglar i en stolpsko som är avsedd för en 45x95 regel, om man nu tror att det blir ett snedtryck så sätt en till på den andra sidan så att regel med infästningen sitter i centrum.
    Stolpskor och andra infästningar/beslag är rejält överdimensionerade, det viktiga är att det inte blir för stora belastningar i sidled, då behövs det strävor och en undre bärlina.

Mvh P-A

Ps hur går det?

15. H
    Medlem · 12 inlägg

Hawaii

Medlem
    Om jag ska vara ärlig förstod jag inte jättemycket av vad du skrev här ovan :p

Hantverkarna hade inga planer på att förstärka stolparna på något sätt. Jag har tjatat och varit riktigt "jobbig" men det är fortfarande inte som jag vill ha det.
    Eftersom de verkar vara helt låst på sin linje och inte förstår varför jag vill göra på ett annat sätt har jag resignerat och låter arbetet löpa "färdigt".

Har kontakt med en annan snickare som varit ute och tittat på det och han kommer hjälpa mig att rätta till det som behövs i efterhand.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.