Jag hade en firma över som lade golv och satte lister. I mångt och mycket var de duktiga och snabba men när jag såg hur de satt listerna sa jag direkt till frun, detta måste vi göra om, såhär fult kan vi inte ha det.

De har låtit bli att gera socklarnas innerhörn, någon som jag anser "man eventuellt gör i industrilokaler" man aldrig i en bostad.

Givetvis påpekade jag detta till golvfirman och fick till svar:

I dagens läge så gerar man inte raka socklar i innerhörn
:poop:

Det kan vara det dummaste jag hört.

Dessutom ser de ut att ha lappat ihop hörnen för att spara virke

Hur hade ni reagerat om ni kom hem till ett jobb utfört som detta?

• Hörn med vit målad vägg, golvlist och grått textilgolv. Smutsfläck och hål i listen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörrkarm och golvlist möter varandra ovanför en grå matta. Mindre skarvmisspassning synlig.
    Skapa konto
  • Vit vägg och list mot beige mattgolv i hörn av rum. Minimalistisk och ren design.
    Skapa konto
MrJay
”Snyggt”… jag hade inte tillåtit dessa nissar sätta några lister överhuvudtaget.

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fastpris eller löpande räkning?

Jag hade nog inte brytt mig om bild 1 & 3 om jag hade fått veta det innan, möjligen att de kunde lagt lite latexfog i springan. Bild 2 är inte för att lappa och laga, det är för att dölja den trärena kortsidan på listen och få ett målat avslut.

zarkov zarkov skrev:
Fastpris eller löpande räkning?

Jag hade nog inte brytt mig om bild 1 & 3 om jag hade fått veta det innan, möjligen att de kunde lagt lite latexfog i springan. Bild 2 är inte för att lappa och laga, det är för att dölja den trärena kortsidan på listen och få ett målat avslut.
Fast pris tyvärr.

Same shit different name lappa / skydda
Fult som stryk i varje fall
De hade ju kunnat göra ett rakt snitt och målat, detta är verkligen ren lathet anser jag.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Bara av nyfikenhet tittade jag på listerna i vårt kök och de är gjorda så (i okt-22), utan gering men med fog. Så här ser det ut i dörröppningen mot hallen:
Vit list vid golv, hörn, trägolv, smutsfläckar, skruvhål.
Skapa konto

• Gilla
zep
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Bara av nyfikenhet tittade jag på listerna i vårt kök och de är gjorda så (i okt-22), utan gering men med fog. Så här ser det ut i dörröppningen mot hallen:
[bild]
Mycket snyggare i varje fall!

A
Tunna 12mm socklar och foder är det nog väldigt många som inte gerar. Håller med om att hörnet med avslut ser för jävligt ut, alternativet hade ju varit att fasa sockeln lite och måla. Eftersom ni bara har en klen hörnlist och inget foder som möter får man välja mellan pest eller kolera.

I den bästa av världar hade de gerat och målat alla lister hela vägen. Att de inte berättar hur de brukar göra är naturligtvis tråkigt men hur mycket mer hade du varit beredd att betala för att få det så?

Fick höra detsamma av vår snickare - innerhörn gerar man normalt inte.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
MrJay
J Jesper Karlsson3 skrev:
Fick höra detsamma av vår snickare - innerhörn gerar man normalt inte.
Tur att man är onormal :D

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ser nästan ut som om de försökt göra rätt, men inte orkat göra merarbetet som krävs, mao förkroppade innerhörn och gerade avslut mot snickerier som är grundare.
Problemet är väl att de inte la tiden på att få det snyggt, har liknande lister i tillbygget i mitt hus, men de verkar ha brytt sig tillräckligt för att förkroppa hörnen.
Hade ändå väntat mig att 'moderna' snickare/målare skulle kletat på en rejäl kladd silikon eller vad de nu använder och låtsats som ingenting. Faller det också under 'onödigt extraarbete' nuförtiden?

Modulhus från t.ex. Smålandsvillan kommer med o-girade hörn. Samma med dörrfoder faktiskt, de är inte heller girade. Antagligen en tidsbesparande åtgärd. Har man tid kanske man vill gira istället, i så fall bör man påpeka detta eller om snickaren är så snäll och frågar hur man vill ha det.

/S

Som amatör gerar jag gärna foder men aldrig innehörn på socklar. Springorna blir helt brutala om man inte torkar listerna i rummet under lång tid och sätter dessa under vinterperioden när det är torrt klimat.

skulle man sätta dem under sommaren så ser gerade innehörn (oftast) förfärliga ut under vintern.

Kan inte heller påstå att jag sett dylika lister som har gerade ändar se nå mycket roligare ut någonstans. Oftast är de ju monterade med fog och man trollar bort skarven och då vet jag inte om rakkapat eller gerat har så stor betydelse. Monterar man utan fög ser det ju trist ut ändå. Är ju skillnad om listerna är lite mer special eller målas på plats. Eller om man gör det själv och har tid att finjustera och dona och kanske dessutom haft listerna inne ett tag för att utjämna fukthalter.

Jag har gerat innerhörn själv många gånger och aldrig fått problem som inte kunde snyggast till med fog.

För nått år sen läste jag dock ett tips på detta. Man gerar först och limmar ihop. Sedan fäster man i väggen.
Nu har jag inte provat denna metod själv själv men det kanske löser problemet med springor i innerhörn.

FYI.
Det var Blacktail studio som kom med tipset

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.