Byggahus.se
  • Gilla
Lennonice och 1 till
  • Laddar…
Välkommen att kommentera artikeln!

Det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom ett husbygge. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå från att alla som är inblandade i husbygget är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 4.7) raderas utan förvarning.

• Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Mats-S
"Före ombyggnaden"
Det var väl dagens understatement det ...
... vad jag kan se så är väl det tidigare huset i princip rivet, så det här är ett nybygge, inget annat.

• Gilla
andreascarlsson och 4 till
  • Laddar…
Det som tyvärr är lika tråkigt här som med andra liknande artiklar, är att det inte är ett hem och knappt ens är tänkt att vara det. Hela renoveringen/nybygget har mäklarbilderna, annonsen och visningen som huvudmål och det syns så väldigt tydligt. Även om det är ett specialbygge i ett exemplar så är intrycket ändå kataloghusbilder, om än väldigt påkostade. Det här är ingen kritik till själva bygget i sig, utan mer att den här typen av stylade spekulationsbyggen väldigt sällan ger mig en känsla av att "så här vill jag också bo".

Det kanske kan bli ett jättetrevligt hem för någon, men då kommer det se väldigt annorlunda ut än på bilderna. Det vore kul om man kunde göra ett besök ett år efter försäljningen för att se hur det blev "på riktigt". Ungefär som när de gjorde återbesök ett tag efter att TV-snickarna lämnat huset och programmet.

• Gilla
Åsa Lund och 6 till
  • Laddar…
M
Blir det inte väldigt varmt med det glaspartiet i västerläge på sommaren?
Och väldigt mycket luft att värma upp på vintern, men köper man hus för 30Mille så bryr man sig kanske inte så mycket om värmekostnader.

• Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Wow, jag uppskattar artiklar som dessa. Inspirerande!

• Gilla
Lennonice och 3 till
  • Laddar…
Där snackar vi takfönster, superfint!

• Gilla
Lennonice och 4 till
  • Laddar…
Mats-S
M mnils skrev:
Blir det inte väldigt varmt med det glaspartiet i västerläge på sommaren
Skulle tippa att det ingick "värmeavskiljande" glas i budgeten på 30 mille ;-)

• Gilla
Hasse C
  • Laddar…
Jag tycker det var ett ovanligt lyckat "spekulationsbygge". Bra proportioner, materialval och färger utan att vara alltför vräkigt som det ofta kan bli, men ändå en tydlig känsla av lyx. Ofta verkar man ha bränt alla pengar på en sak så att inte helheten hänger ihop.
Sen håller jag med @Hep om att det är alldeles för välpolerat för att ge någon känsla av hemtrevnad.

• Gilla
Manfreds
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Skulle tippa att det ingick "värmeavskiljande" glas i budgeten på 30 mille ;-)
Även med 3-glas fyllda med argon kommer man sällan under ett u-värde på 0,8 - och här är ganska många kvadratmeter...

Hursomhelst kanske man kan vädra ut sommarsolens värme. Däremot vinterns kallras... Räkna med att behöva plocka fram byggfläktarna när tempen kommer nedåt nollan.

M Maijckel skrev:
Även med 3-glas fyllda med argon kommer man sällan under ett u-värde på 0,8 - och här är ganska många kvadratmeter...

Hursomhelst kanske man kan vädra ut sommarsolens värme. Däremot vinterns kallras... Räkna med att behöva plocka fram byggfläktarna när tempen kommer nedåt nollan.
Tror att den som har 30 mkr har råd att betala lite el...
Köpt 2020-06-29 för 11,5 mkr så det blir nog en hygglig vinst om någon nappar på runt 30!

• Gilla
Maijckel
  • Laddar…
Blev väldigt fint tycker jag - mittpartiet i glas är riktigt lyckat.

• Gilla
Hasse C och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tror att den som har 30 mkr har råd att betala lite el...
Köpt 2020-06-29 för 11,5 mkr så det blir nog en hygglig vinst om någon nappar på runt 30!
Sen när köper man hus för pengar man faktiskt har? :p
De som köper detta hus kommer ju att vara 30 miljoner fattigare. Förmodligen är det mesta belånat så de kommer att vara 30 milljoner fattigare än de flesta.

När vi byggde till vårt gamla hus med självdrag så satte vi stora fönsterpartier i söderläge i tillbyggnaden. Energibalansberäkningen ger ju plus om man har fönstren åt söder.

Vi behövde ha argongas i fönstren för att nå upp till gränsen.

Men sedan blir det bitvis olidligt varmt, trots att vi har markiser. Det får bli en luft-luftvärmepump som kan kyla ner på sommaren (och värma på vintern) för vår del.

• Gilla
craftsboy
  • Laddar…
Mats-S
S Stuff skrev:
vara 30 milljoner fattigare än de flesta
Njae, dom flesta är väl belånade på typ 4 mille, så endast 26 mille fattigare än dom flesta :geek:

• Haha
MPB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.