På konsumentens sida
· 2 940 inlägg
TV-apparater äldre än 13 år där man tittar på fria kanaler via antenn får problem efter 28 oktober.
Du kan läsa artikeln här: Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Du kan läsa artikeln här: Många äldre TV-apparater slutar fungera snart
Då verkar du förutsätta:C cpalm skrev:
- det finns "någon miljon" 13 år gamla TV-apparater
- Att alla dessa kollar på fria kanaler via antenn
- Att dessa inte löser det genom att skaffa en extern box
Ledsen, men jag håller inte med i det resonemanget.
Utvecklingen går framåt och det innebär ibland att gammal teknik inte längre kan stödjas. Fullt rimligt.
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Helt orimligt i detta fall.R RoAd skrev:Då verkar du förutsätta:
- det finns "någon miljon" 13 år gamla TV-apparater
- Att alla dessa kollar på fria kanaler via antenn
- Att dessa inte löser det genom att skaffa en extern box
Ledsen, men jag håller inte med i det resonemanget.
Utvecklingen går framåt och det innebär ibland att gammal teknik inte längre kan stödjas. Fullt rimligt.
En ny box är inte väldigt dyr. Det är ju bra.
Läste i artikeln att det "bara" är 20% av befolkningen som drabbas och utgick från den siffran i en gissning av storleksordningen. Många (inklusive undertecknad) har redan en box, som då måste bytas ut. Många vill inte hålla på och fippla med opraktiska boxar och passar nog på att byta TV skulle jag tro.R RoAd skrev:
Finns ingen anledning att byta kodning i marknätet. Finns ju ingen som vill sända där iallafall, så det finns gott om bandbredd för den som vill sända HD. Och därmed bör man enligt min åsikt avstå, med tanke på hur stor påverkan det har.
Fast då läste du inte hela meningen. "men då ska tilläggas att många av dem redan har någon form av abonnemang eller bredbandslösning". Och hur många av dessa 20% som har en TV som inte klarar kraven framgår inte heller. Så att anta en miljon apparater går inte. Jag skulle tro att det är en bråkdel av det, men då gissar förstås jagC cpalm skrev:
I artikeln säger de "tusentals" och det tror jag är en betydligt rimligare bedömning.
Jag har ärligt talat inte koll på hur mycket ledigt utrymme som finns i marknätet. Kan du ge mig siffror på det. Vem vet jag kanske ändrar uppfattning.C cpalm skrev:
Här talas om 13 år gamla TV-apparater. Hur lång livslängd har en TV egentligen?
Min gamla TV havererade vid en ålder av 16 år , 2 mån.
Det är nog snart dags att byta dessa 13-åringar och då löser sig problemet automatiskt …
Min gamla TV havererade vid en ålder av 16 år , 2 mån.
Det är nog snart dags att byta dessa 13-åringar och då löser sig problemet automatiskt …
Ja, gissningar är så klart det bästa vi kan komma med, det får man väl vara ärlig med.R RoAd skrev:
Har ingen direkt siffra men resonerar att det ju nu bara är SVT med sina 4(?) kanaler och TV4 med 1 kanal kvar i det fria marksända utbudet på MUX 1 och 2, som är det som berörs. Alla betalkanalerna är redan på T2.

Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det finns alltså folk som fortfarande tittar på TV? Det var väldigt många år sedan min TV kördes till tippen, det var tom en tjocktv
, men när jag inte hade haft igång den på flera år så såg jag inte något större behov.
Synd bara att man numera måste betala för något som man aldrig tittar på
Tittar aldrig på sport, misstänker att det underlättar
Synd bara att man numera måste betala för något som man aldrig tittar på
Tittar aldrig på sport, misstänker att det underlättar
Medlem
· Stockholm
· 3 713 inlägg
Jag har antenn, en solvstock, ett gengasaggregat. Ska jag fortsätta ;-)T TheGame skrev:
Em Hitatchi bergsprängare, och kulten kring kassetband har aldrig varit större.
Jag gillar gamla prylar, och självklart har jag box så att det fungerar.
Jag har även fiber om någon undrar