Byggahus.se
En del älskar öppna landskap med fri sikt ända till horisonten, andra föredrar vindstilla gläntor mitt i skogen. När det polska arkitektkontoret Przemysław Olczyk Mobius Architekci fick uppdraget att rita en villa i kanten av polska nationalparken Kampinos, föll valet på att forma just en glänta i den täta skogen. Istället för kantigt rätvinkligt blev det runt och med trä som genomgående tema.

Du kan läsa artikeln här: Circle Wood i en slogsglänta

K
Varför kändes det Polen från första bild? Ganska fräckt men väldigt mycket korridorer och outnyttjat utrymme.

Var det ett massagerum och ett titta-på-tv rum som var jättesmå som enda riktiga rum man kunde stänga om sig på första plan.

Kul att de hade en gammal BMW och en gammal Porsche i garaget :D
Inget nytt smäck..

• Gilla
Fartland
  • Laddar…
F
Ett drömhus för en "peeping Tom"

Jag tycker det är lite som ett UFO som har landat där i skogen. Möjigtvis lite också som att James Bond kunde gömma sig här.

• Gilla
Sndrus
  • Laddar…
Läckert!

En härlig mix av västafrikanska trädslag och polska nationalparker. Suck! Vad hände med dom, förmodligen, fantastiska furorna som stod på platsen innan etablering. Kanske skeppades dom med returbåten till Afrika. Och så var det det här med växthuseffekten.....

• Gilla
Fartland och 3 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Varför kändes det Polen från första bild? ...
Kanske beror på fotnoten under bilden med fotografens namn :cool:

• Gilla
  • Haha
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
Herregud vilket snyggt och häftigt hus!

• Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
Kul hus!

Är det bara jag som tycker att man borde kunna spela floskelbingo med arkitektens uttalanden? :)

• Haha
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
P Picea skrev:
En härlig mix av västafrikanska trädslag och polska nationalparker. Suck! Vad hände med dom, förmodligen, fantastiska furorna som stod på platsen innan etablering. Kanske skeppades dom med returbåten till Afrika. Och så var det det här med växthuseffekten.....
P Picea skrev:
...och lite betong därunder. Där fick de verkligen till det

Jag tycker iaf det är helt fantastiskt. Lekfullt och vågat.

• Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Var det ett massagerum och ett titta-på-tv rum som var jättesmå
Var det detta tv-rum du tyckte var litet? :D

Liknar ett oljefat

• Gilla
jcalfred
  • Laddar…
K
elpaco elpaco skrev:
Var det detta tv-rum du tyckte var litet? :D
Haha, nej, det inringade:
Arkitektonisk ritning av en villa med ett inringat område som visar en liten del av planlösningen
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ut att vara 8-10 kvadrat som mest...

K Kallebo skrev:
Haha, nej, det inringade:
[bild]

Det ser ut att vara 8-10 kvadrat som mest...
Ah! Arbetsrum och .. ehhh .. rökrum??

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.