De håller på att installera fjärrvärme hos mig och idag är det återfyllning. Blir orolig när de kör med en tung padda ganska nära min siporexmurade källarvägg - hur illa kan det vara tror ni?

här är i princip bara sand, bor i norra Skåne

nojjig över att det ska påverka husgrunden…

Grävd grop vid husvägg, synliga rör, skuggor, trädäck, elektriska uttag på vägg, soligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kunde ju känna att det vibrerade i väggarna nere i källaren men har inte sett något än. Vad bör man vara orolig för?

Killen som körde paddan sa att den sandiga marken är bättre på att "ta paddan" än t ex lerig mark...

Källaren är murad med siporex/lättbetong - byggt 1979

Med siporex är det bättre att vara väldigt försiktigt med paddan så belastningen på grundmuren minskar. Bättre då att padda med något lättare alt kombinera det med att vattna ner det över tid. Risken givetvis att det kommer vara en period där man får lyfta stenläggning och återfalla innan allt har stabiliserat sig

M myrstack skrev:
Med siporex är det bättre att vara väldigt försiktigt med paddan så belastningen på grundmuren minskar. Bättre då att padda med något lättare alt kombinera det med att vattna ner det över tid. Risken givetvis att det kommer vara en period där man får lyfta stenläggning och återfalla innan allt har stabiliserat sig
Tack för svar - i detta fallet ska det asfalteras...

Det är kommunen med deras underentreprenörer som gör arbetet så jag har själv tyvärr inte så mycket att säga till om. Jag bara står där och hoppas att min källarvägg tål paddan...

• Gilla
Evald1
  • Laddar…
Du har hur mycket som helst att säga till om, men inte direkt till entreprenören utan till kommunen som du har avtalat installationen med.

Är du orolig så dokumentera med foto

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
H hullan skrev:
Kunde ju känna att det vibrerade i väggarna nere i källaren men har inte sett något än. Vad bör man vara orolig för?

Killen som körde paddan sa att den sandiga marken är bättre på att "ta paddan" än t ex lerig mark...

Källaren är murad med siporex/lättbetong - byggt 1979
Be de köra en mindre padda. Då risken är övervägande för skador på er mur.

mexitegel mexitegel skrev:
Du har hur mycket som helst att säga till om, men inte direkt till entreprenören utan till kommunen som du har avtalat installationen med.

Är du orolig så dokumentera med foto
Ja jo såklart har jag att säga till om. Jag menade mer att det är inte så lätt när killen står där med paddan och be honom sluta köra med den.

Jag är ju ingen anläggare men mer att man tänkte i efterhand att det kanske inte var så bra

En dum följdfråga:

Om något nu har uppstått pga detta så ska jag märka det genom sprickor i väggen i källaren? eller hur följer jag upp det?

Det är ju inte så lätt att kolla utifrån eftersom det redan är fyllt och packat... Eventuella skador på muren kan man ju inte se från utsidan nu...

H hullan skrev:
En dum följdfråga:

Om något nu har uppstått pga detta så ska jag märka det genom sprickor i väggen i källaren? eller hur följer jag upp det?

Det är ju inte så lätt att kolla utifrån eftersom det redan är fyllt och packat... Eventuella skador på muren kan man ju inte se från utsidan nu...
Kolla på insidan och om det har ramlat ner betong/cemet på golvet i fall sprickor blir genomgående.
Sprickorna kan vara minimala och svåra att se ibland.

Asfalten komplicerar… Då vill de padda till rätt nivå direkt. Det är likväl mindre padda som borde användas. Är det samma lirare som gjorde hålen så de vet att att väggen är lättbetong eller ett nytt gäng nu?

Eventuella sprickor måste du ändå kolla inifrån. En inbuktning riskerar att vara knappt synbar utifrån men märkbar inifrån

M myrstack skrev:
Asfalten komplicerar… Då vill de padda till rätt nivå direkt. Det är likväl mindre padda som borde användas. Är det samma lirare som gjorde hålen så de vet att att väggen är lättbetong eller ett nytt gäng nu?

Eventuella sprickor måste du ändå kolla inifrån. En inbuktning riskerar att vara knappt synbar utifrån men märkbar inifrån
det är tyvärr olika falanger inom samma företag. Var nytt folk där idag.

jag nämnde dock för honom att det var lättbetong och där stod två pelare från håltagningen som han tog hand om.
Men han ryckte mest på axlarna - sa typ att det är ingen fara när det är så här sandigt. Sedan sa han också att ”man får leva med det om man vill ha det hårt packat”…

• Wow
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är fasab som gör jobbet så är ett stort företag…

Alltså jag sa typ ”tål lättbetongväggen att man kör paddan så nära”

Jag försökte liksom hinta genom att vara frågvis. Men det finns ju en gräns på hur jobbig man vill vara.

har det hänt något med källarväggen får väl de stå för det och fixa det

H hullan skrev:
det är tyvärr olika falanger inom samma företag. Var nytt folk där idag.

jag nämnde dock för honom att det var lättbetong och där stod två pelare från håltagningen som han tog hand om.
Men han ryckte mest på axlarna - sa typ att det är ingen fara när det är så här sandigt. Sedan sa han också att ”man får leva med det om man vill ha det hårt packat”…
vad menar han med leva med det om man vill ha det hårt packat.
Sprickor som riskerar fukt och läckage in i källaren. det är ingen som vill leva med det.
Ren skit snack från deras sida. De får betalt för att göra ditt jobb fackmanamässigt. Inte för "snabb och skiter om det spricker" jobb.
Det kostar också pengar att åtgärda sprickor I grundmur.
Jag vet då jag har själv behövt göra det då mitt hus har satt sig med grova sprickor. Kostar 'lika' mycket om sprickan är 1 mm eller 1 cm. det går bara åt mer cemet/beton att åtgärda.

• Gilla
NightRider och 2 till
  • Laddar…
Japp jag håller med dig.
LandxPelle LandxPelle skrev:
vad menar han med leva med det om man vill ha det hårt packat.
Sprickor som riskerar fukt och läckage in i källaren. det är ingen som vill leva med det.
Ren skit snack från deras sida. De får betalt för att göra ditt jobb fackmanamässigt. Inte för "snabb och skiter om det spricker" jobb.
Det kostar också pengar att åtgärda sprickor I grundmur.
Jag vet då jag har själv behövt göra det då mitt hus har satt sig med grova sprickor. Kostar 'lika' mycket om sprickan är 1 mm eller 1 cm. det går bara åt mer cemet/beton att åtgärda.
japp jag håller med dig. Till skillnad från många andra valde jag att säga något öht.

hur lagar man sprickor? Behöver man gräva upp och laga utifrån eller vilken är proceduren om det blivit sättningar/sprickor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.