Byggahus.se
Har ett sommarhus på en ö i skärgården. Det sitter ett ett väggurtag som varit kopplat till ett gammalt el-element som numer är borttaget. Jag kopplade in damsugaren i urtaget idag och den betedde sig jävligt konstigt. Jag testade med en elmätare och till min stora förvåning så var det 400 v i jacket :( Jag hittade det gamla elementet och det gick just på 380 v. Vad fan har hänt här egentligen? och är det inte konstigt att det finns olika spänning på en och samma propp, vilket det gör i huset.

Jag inser att en elgubbe får komma och kolla in detta men är det nån som fattar. Är det tre-fas som nån dåre :wow: gjort till vanligt el-jack? Är det omständligt/dyrt att att få 230 v i jacken istället, eller är det bara lite proppskåpsfix?

Mr Filips

Det är inte säker att det finns nolla fram till dosan pga det inte behövs till ett 400v element.
Be en riktig elfirma komma och kolla på det hela och passa på att installera en Jordfelsbrytare på en gång.

Förmodligen nån som har gjort ett uttag med 2(3) fas till sitt 380 volts element med åsikten att "Ja, Jag vet ju att det är så"
Att ändra detta till 230V är inte kostsamt då det i centralen går att lägga över den ena fasen till nollskenan och på så vis få fas + nolla till uttaget!

Detta är ett bevis på hur vådligt det kan vara med hemmapul..

Du bör nog mäta upp samtliga uttag i ditt hus då detta kan finnas mera sånt!
Lycka till!

Mr Filips skrev:
Vad fan har hänt här egentligen?

Är det tre-fas som nån dåre :wow: gjort till vanligt el-jack?
Precis, nån trallgök har satt ett vanligt uttag på de två faserna till elementet.
Stor risk att det man pluggar i tar fyr.

Ja det finns faktiskt ett till där det suttit ett element med 400 v, så det får bli att ringa el-gubbe. Men det låter ju inte så avancerat så man kanske slipper bli ruinerad.

Dammsugaren gick bara väldigt ojämt så för att se om det var sugaren som var paj så pluggade in en sticksåg, helvete vad den gick!!! Den höll på att flyga ur handen på mig.

Tänk på att om du flyttar enl mitt tidigare inlägg så kan det finnas fler element på slingan som kan få för låg spänning istället.. Glömde bort detta i mit första inlägg!

O
Tror inte att en elektriker skulle vilja flytta den ena fasen till nollskenan. känns inte helt lagligt.

Med andra ord så bör det dras fram en nolla till uttaget.

Om kabeln har en blå innuti så har nog ingen elektriker några problem med detta, förutsatt att han kollar vidden av gruppledningen så att inga 400V belastningar ligger mera på denna!
Jag ser inga stora problem i detta!
(installatör, AB)

Bo.Siltberg skrev:
He he, googlade på trallgök och detta kom upp först i listan. Han tyckte nog han var lika fiffig som vår vän här :)
[länk]
En typenlig trallgök, justdet!d^_^b:rolleyes:;)

Om du kan klara dig utan uttaget så är absolut billigaste lösningen att ta bort det och sätta för med ett (skruvat) lock. Se bara till att det blir något vettigt gjort med ledningarna som suttit i uttaget.

Eftersom det är 400V så krävs behörig elektriker för detta, trots att det är ett 'vanligt' uttag.

Så länge så skulle du kunna skaffa ett par sånadär "petskydd" att trycka in i uttaget, så att ingen annan försöker använda det. Tejpa åtminstone över uttagets hål

Appropå 400 V. Läste i boken "Kontroll före idrifttagning" att det inte krävs någon behörighet för att byta uttag upp till 400 V, 16 A. Innebär det att det inte är behörighetskrävande att byta ett 16 A CEE-don?

//Patrik

Patrik>Såvitt jag förstått så är det ok och det står ju faktiskt klart och tydligt.
Skulle dock något gå fel så har man inte haft nödig kännedom så?

/Kent

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.