1 411 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
400 v element, två faser?
Medlem
· Västerbotten
· 21 inlägg
Jag frågar enbart för lärandets skull och jag är väl medveten om att man inte ska fingra med saker man inte förstår. Så inget ni behöver oroa er över utan kommer komma en elektriker och ordna upp detta även.
Det rör sig om 400 V element. Jag antar att det är två faser och sen jord. Ena fasen verkar vara grön men jag har för mig att de använde det förut. Jag ska rita upp en bild då de är lättare än att skriva ner allt. Jag har inte riktigt koll på hur allt är dragit.
En elektriker behöver också kolla om allt är rätt dragit i centralen. Idag är det 4a ledare som kommer in. Faserna går in på huvudbrytaren och jorden går till jordskenan. Därefter går en ny kabel från jordskenan till en jordfelsbrytare och ut till nollskenan. Ser relativt nytt ut så är nog någon som lagt till jordfelsbrytaren i installationen. Är detta korrekt?
Jag har en elcentral med 9 säkringar till 5 element. Om varje element behöver två faser så borde de väl finnas 10 säkringar? Jag ska ut och kolla men jag tror det var 9 säkringar.
Det kanske är basic ellära men behövs det ingen nolla när det är två faser?
På elementen som är inköpta är det märkt med L och L (N) Kopplas inte jorden in?
Det rör sig om 400 V element. Jag antar att det är två faser och sen jord. Ena fasen verkar vara grön men jag har för mig att de använde det förut. Jag ska rita upp en bild då de är lättare än att skriva ner allt. Jag har inte riktigt koll på hur allt är dragit.
En elektriker behöver också kolla om allt är rätt dragit i centralen. Idag är det 4a ledare som kommer in. Faserna går in på huvudbrytaren och jorden går till jordskenan. Därefter går en ny kabel från jordskenan till en jordfelsbrytare och ut till nollskenan. Ser relativt nytt ut så är nog någon som lagt till jordfelsbrytaren i installationen. Är detta korrekt?
Jag har en elcentral med 9 säkringar till 5 element. Om varje element behöver två faser så borde de väl finnas 10 säkringar? Jag ska ut och kolla men jag tror det var 9 säkringar.
Det kanske är basic ellära men behövs det ingen nolla när det är två faser?
På elementen som är inköpta är det märkt med L och L (N) Kopplas inte jorden in?
Vissa element är dubbelisolerade och dom får inte anslutas till jord, Beroende på lokal ska man ibland INTE jorda element även om möjligheten finns (isolerad miljö), Oftast drar man tre faser och fördelar lasterna mellan ett flertal element i en slinga, hur många beror på elementens effekt.
Färgerna på trådarna är av underordnad betydelse så länge dom inte är blå eller gul/grön. Eftersom du ska anlita en elektriker så vet han hur det ska vara i just ditt fall, för det är som du kanske förstår lite olika beroende på förutsättningarna.
Färgerna på trådarna är av underordnad betydelse så länge dom inte är blå eller gul/grön. Eftersom du ska anlita en elektriker så vet han hur det ska vara i just ditt fall, för det är som du kanske förstår lite olika beroende på förutsättningarna.
Medlem
· Västerbotten
· 21 inlägg
Jag var ut och kollade nu då detta störde mitt sinne. Precis som du skrev, elmont, så sitter de på en slinga på 3 faser och att man får fördela lasten. Det gamla kablaget är kvar så borde vara relativt lätt att se. Jag kunde inte se någon plint för jord på elementen men jord finns framdraget till alla punkter. Kanske är en annan typ av element.
Klicka här för att svara