Byggahus.se

4 olika strömbrytare?

1. K
    Självbyggare · Skåne · 2 576 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Hej

Hur gör man för att koppla fyra strömbrytare till samma lamputtag? Det är ju relativt lätta att koppla tre med en korskopplare men fyra?

Är det så dumt att det nästan aldrig förekommer? Skriver man det på google föreslås det inte utan Google gör allt för att komma runt frågan.

2. E
    Medlem · jämtland · 20 833 inlägg

elmont

Medlem
    Sätter en till korsbrytare (kopplas lika som den andra korsbrytaren)

3. K
    Självbyggare · Skåne · 2 576 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Okej. Låter iofs logiskt när jag ritar upp det!

Kanske ska passa att fråga om det finna dubbla korskopplare eller om jag ska planera för dubbla dosor. Det är renova strömbrytare och korskopplarna ser bara ut att vara enkla

(Givetvis kopplar elektrikern in och drar kablarna.)

4. E
    Medlem · jämtland · 20 833 inlägg

elmont

Medlem
    Jag har bara sett "enkla" korsbrytare, Och det är lika olagligt att sätta upp apparatdosorna, rör mm som att dra ledningarna och koppla

5. T
    Medlem · Västra götaland · 2 649 inlägg

Tobbe_3

Medlem
    Man kan även välja en lösning med ett impulsrelä och återfjädrande brytare ( vanliga strömbrytare kompletterade med en impulsfjäder).

6. J
    Medlem · stockholm · 5 002 inlägg

JohanLun

Medlem
    ...eller z-wave... men vettigt att förbereda rör etc för "äkta" trappkoppling... Jag skulle satsat på en eller två z-wave puckar, renova med impulsfjädrar, sen om man vill koppla alla knapparna till samma puck eller ha flera puckar hänger ju på om man har nytta av att antingen ha fler "input" och styrningar i anslutning annars kan ju alla styra samma puck som sätts i valfri av dosorna...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.