Gjorde iom stornyheten om "chockhöjningen" av hyran 2025 en egen beräkning på vad jag fått för "hyreshöjning" för att bo i mitt hus..

Inräknat:
Vatten / avlopp / sopor: 30 kubik vatten (genomsnitt i landet är 50 kbm per person), normal sophämtningstaxa
El: Säkringsavgift + för 12000kWh/år energiskatt och överföringsavgiften (dvs elpris och moms på det är inte inräknat)
Värme: (har fjärrvärme) effektavgift för 9kW, sedan allt inkluderat för 12000kWh/år
Fastighetsskatt: eftersom det är ytterst få som inte når till maxgränsen (en sjukt orättvis skatt, men det har inte med saken att göra), så är det räknat på fastighetsskattens maxtak som listas på https://www.ekonomifokus.se/berakna-fastighetsskatt-fastighetsavgift
Tabell som visar kostnader för vatten, el, värme och fastighetsskatt för åren 2019-2025, inklusive årlig procentuell förändring.
Lite mer än de där 4,7%en som är stora hemska nyheter..

• Gilla
Malainor och 9 till
  • Laddar…
Fördelen med att bo i hyresrättslägenhet är att man inte behöver förstå detta. Det är ett enklare boende, alltså man behöver inte lägga tankekraft på det. Lättare att gnälla över hyreshöjningar när man inte förstår verkligheten kring vad ens boende kostar s a s. Lite som med mataffärsbojkotten.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P peo skrev:
Gjorde iom stornyheten om "chockhöjningen" av hyran 2025 en egen beräkning på vad jag fått för "hyreshöjning" för att bo i mitt hus..

Inräknat:
Vatten / avlopp / sopor: 30 kubik vatten (genomsnitt i landet är 50 kbm per person), normal sophämtningstaxa
El: Säkringsavgift + för 12000kWh/år energiskatt och överföringsavgiften (dvs elpris och moms på det är inte inräknat)
Värme: (har fjärrvärme) effektavgift för 9kW, sedan allt inkluderat för 12000kWh/år
Fastighetsskatt: eftersom det är ytterst få som inte når till maxgränsen (en sjukt orättvis skatt, men det har inte med saken att göra), så är det räknat på fastighetsskattens maxtak som listas på [länk]
[bild]
Lite mer än de där 4,7%en som är stora hemska nyheter..
Per kvadratmeter så tror jag att den här kostnaden ändå är extremt liten mot för de flesta hyresrätter.

Höjningen för de som hyr blir ju mer en fråga om de kan bo kvar eller inte. Jag gissar att så inte är fallet för dig.

(I de flesta hyresrätter ingår inte el. Och i flera ingår inte vatten.)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Per kvadratmeter så tror jag att den här kostnaden ändå är extremt liten mot för de flesta hyresrätter.

Höjningen för de som hyr blir ju mer en fråga om de kan bo kvar eller inte. Jag gissar att så inte är fallet för dig.

Varför skulle en villaägare ”tåla” att bo kvar bättre än en hyrestagare vid en högre kostnadsökning för villaägaren?

• Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
E echoboy skrev:
Varför skulle en villaägare ”tåla” att bo kvar bättre än en hyrestagare vid en högre kostnadsökning för villaägaren?
Eftersom kostnaderna är betydligt lägre enligt ovan siffror

M Magnusrex123 skrev:
Listan ovan inkluderar ju inte kostnader för underhåll och kapital. Det är stora poster. Eller utgiften som uppstår vid amortering.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Listan ovan inkluderar ju inte kostnader för underhåll och kapital. Det är stora poster. Eller utgiften som uppstår vid amortering.
Nej så det är ju lite som att jämföra päron och pizza. Det är ju inte så märkligt om priserna utvecklas olika.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:

Per kvadratmeter blir det väl inte så mycket, men det är ändå en kostnad som måste tas, som inte ens inkluderar underhåll och reparationer (eller värdet av eget jobb vid sådant).
Det är kanske så numera att de flesta hyreslägenheter har egen elmätare och fullt ut eget elavtal (dvs inkl säkringsavgiften, den nyligt chockhöjda "myndighetsavgiften" och elöverföringskostnaden). Att var och en får betala energiskatt, elpris och moms på det är nog mer vanligt (allt som är per kWh).
Vattenmätare har jag aldrig haft i mina hyres- eller bostadsrättslägenheter (däremot i ett fristående hus som var bostadsrätt).

Det som dragit iväg mest är sophanteringen och de fasta avgifterna för vatten.. 62% de senaste 3 höjningarna.

M Magnusrex123 skrev:
Nej så det är ju lite som att jämföra päron och pizza. Det är ju inte så märkligt om priserna utvecklas olika.
Det fanns en mening med urvalet av kostnader jag tog med. De kostnader som går att "ta på" finns där, därför inkluderar jag energiskatten (som höjts en hel del de senaste åren) för min normala årsförbrukning och fjärrvärmen (som ofta ingår i hyreslägenheter med vattenburen värme) som ändå varit rätt så prisstabil. Jag har utelämnat att ta med kostnaden för sotaren och sotarinspektören, men de är med mina intervall så sällan att man får ta det när det kommer).
Just elpriset vet man ju aldrig vad det blir om man inte tecknade ett 100-årsavtal för några år sen..

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
M Magnusrex123 skrev:
Med TS presentation som underlag, skulle jag säga att kostnaderna ökar mer för villaägare? Eller missar jag något?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.