Hej
Jag har precis startat upp mitt sågverk och fått upp flytet när motorn 5.5kW tappar orken och stannar när jag försöker såga.
Det finns 238V i alla 3 faserna.
Kopplade in min vedklyv som fungerade utmärkt.
Det känns som felet är i sågverket.
Den går upp i varv med viss tveksamhet och kedjan/ motorn stannar när jag försöker såga.
Det är 238V på alla faserna när motorn går, uppmätt på motorn.
Någon som vet hur jag ska felsöka?

Skulle prova att koppla förbi motorskyddet. För att kunna utesluta det, till att börja med. Vad är det för maskin? Logosol eller vad har vi att göra med

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mät så du verkligen har 400V över faserna med. En gång fuskade jag med det och stoppade ca 1/3 av gbg central...

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Har du kollat om det verkligen går ström i alla tre motorlindningarna? Att det ligger spänning över dom betyder inte att de är hela.

/Höghus

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J Jormen skrev:
Skulle prova att koppla förbi motorskyddet. För att kunna utesluta det, till att börja med. Vad är det för maskin? Logosol eller vad har vi att göra med
Jonsered 600+

V Vardon skrev:
Mät så du verkligen har 400V över faserna med. En gång fuskade jag med det och stoppade ca 1/3 av gbg central...
Mätte bara mellan fas och nolla.

Höghus Höghus skrev:
Har du kollat om det verkligen går ström i alla tre motorlindningarna? Att det ligger spänning över dom betyder inte att de är hela.

/Höghus
Hmmm, den förstår jag inte, får ta hjälp med det.

J Jormen skrev:
Det är en Jonsered el 600+
Kan motorskyddet strula invärtes plötsligt?
Jag har dragit åt alla skruvar till elkopplingarna utan skillnad.

Hoppas någon här kan komma med en lösning :-)
Men nu är det kalas för barnbarnet, så sågningen får vänta :-)

/W

Mät ohm mellan lindningarna

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att motorn också stannar?
Tänker att något kan vara fel på drivningen också, t.ex. att någon kil farit ur sitt spår.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Mät ohm mellan lindningarna
Vad ska jag få för värde då?
Som du förstår är jag inte så haj på el.....

/W

snaggletooth snaggletooth skrev:
Är du säker på att motorn också stannar?
Tänker att något kan vara fel på drivningen också, t.ex. att någon kil farit ur sitt spår.
Hej
Nej, drivningen fungerar utmärkt, kedjan glider lätt med rätt spänning och välsmord.
Svärdet är väl underhållet och ingen svacka.
Jag ser kylfläkten på motorn och dennes snurrande överensstämmer väl med hastigheten på kedjan och när den stannar.
Motorn går lätt att snurra i tomme, så min upplevelse är att den får upp rätt varvtal, men den får inget vrid och stannar.
Man kan säga att den beter sig som en vanlig motorsåg med kedja när den stannar.

/W

Du mäter ohm mellan de 3 anslutningarna på motorn 1-2 1-3 2-3 och du ska få samma värde på alla 3.
Utan ström på.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Mät även mellan anslutningarna och jord, där ska värdet vara 0

Är det YD-start på den? Kan det vara att den inte växlar till D?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.