Byggahus.se

3fas Jordfelsbrytare löser ut när jag kopplat in 220V mot nolla och en av faserna

1. M
    Medlem Nivå 1
    Hej, har ett 380voltsuttag som jag kopplat en genomströmningsvärmare till. Vill även ha ett 220V uttag så kollpplat ett uttag till nollan och en av faserna. När jag belastar 220Vuttaget löser jordfelsbrytaren ut. Kan någon förklara varför? När jag kör genomströmningsvärmaren löser den inte ut.

Tack på förhand! // Martin

2. Z
    Medlem Nivå 4
    Sker det med olika förbrukare, och oavsett om genomströmningsvärmaren är på eller av?
    Är neutralledare ansluten i genomströmningsvärmaren?

3. M
    Medlem Nivå 17
    380V uttaget är fuljordat eller så har du en fulnolla där? Dvs nolla o jord är ihopkopplade, och din genomströmningsvärmare använder inte nollan?

4. M
    Medlem Nivå 1
    Jag har kopplat in de 4 kablarna, gulgrön(jord) och övriga i faserna. Om det är kopplat som du frågar vet jag inte. Inte heller testat använda 220Vuttaget när värmaren går. Vill du att jag testar direkt?

5. Z
    Medlem Nivå 4
    Vad mäter du för spänning mellan faserna, samt mot neutral och jord?

6. M
    Medlem Nivå 1
    mellan faserna är det 380V mot neutral o jord är det ca 235V

7. J
    Medlem · Nivå 13
    Det ska vara fem ledningar. Tre faser via jordfelsbrytaren, nolla via jordfelsbrytaren och jord.

8. M
    Medlem Nivå 1
    Vet inte svaret på någon av frågorna...

9. M
    Medlem Nivå 1
    Hej, nej endast jorden är ansluten i GSV och JFB löser ut även om gsv är igång när 220Vuttaget belastas. Kollade nyss

10. M
    Medlem Nivå 1
    Hur kollar jag detta?

11. M
    Medlem Nivå 17
    Slå av JFB. Mät resistans mellan jord och nolla i uttaget. Skall vara jättestor, men misstänker att du har en jätteliten...

12. Z
    Medlem Nivå 4
    Bryt spänningen, verifiera att det är spänningslöst, öppna 400V-uttaget eller kopplingsdosa du kopplat 230V-uttaget från och räkna antalet inkommande ledare.

13. M
    Medlem Nivå 1
    Det är blå som är nolla, gulgrön är jord samt 3 faser, fem kablar in

14. M
    Medlem Nivå 1
    Får fixa en sådan mätare. Det är Ohm (omegatecknet mätaren ska stå på då va?)

15. Z
    Medlem Nivå 4
    Finns det någon annan 230V-förbrukare/uttag som fungerar som ligger under samma jfb?