Byggahus.se
  • Gilla
Bejo12345
  • Laddar…
Hur har lantmäteriet "valt"? De har konstaterat att ansökan inte på långt när uppfyller kraven för att vara korrekt och fullständig.
-Välkommen med en ny ansökan när affären är klar och alla papper i ordning.

• Gilla
EuroPeter och 4 till
  • Laddar…
Förstår inte hur man kan ha missat detta med vittnen... med en mäklare som författar kontrakt och avtal och ändå missar man det.

• Gilla
EuroPeter och 2 till
  • Laddar…
Fast det får mig nästan att tro att hon faktiskt är i "god tro", att affären var okontroversiell när avtalet skrevs. Om hon hade haft för avsikt att lura till sig fastigheten, så hade nog formaliteterna varit perfekta. Bevittning är väl knappast några problem för en "bedragare" att ordna i efterhand.

• Gilla
EuroPeter och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det får mig nästan att tro att hon faktiskt är i "god tro", att affären var okontroversiell när avtalet skrevs. Om hon hade haft för avsikt att lura till sig fastigheten, så hade nog formaliteterna varit perfekta. Bevittning är väl knappast några problem för en "bedragare" att ordna i efterhand.
vet inte om man kan säga bu eller bä om just henne så, faktiskt.
Kanske ett tecken på att allt gick snabbt.

Men framförallt... mäklaren måste ju ha detta i ryggmärgen, vad man ska göra, vad man ska "boka in" så man inte sitter och ska skriva på och då kommer på "vittnen"...han ska se till att vittnen finns tillgängliga, och all annan formalia är klar i tid.

• Gilla
NiBaBaD och 1 till
  • Laddar…
Har inte läst hela historien, var mäklaren närvarande? Har fått för mig att mäklaren bara ordnade fram avtalet. Och även om det inte står något i avtalet om köpebrev, så kanske han förutsatte att de skulle skriva ett bevittnat köpebrev vid tillträdet?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har inte läst hela historien, var mäklaren närvarande? Har fått för mig att mäklaren bara ordnade fram avtalet. Och även om det inte står något i avtalet om köpebrev, så kanske han förutsatte att de skulle skriva ett bevittnat köpebrev vid tillträdet?
Mannen som sålde ville inte sälhja via mäklare då de "bara kostar pengar".

Däremot hade man en mäklare för att upprätta kontrakt. Vilket gör att jag är förvånad över det formfelet. Senaste affärerna för mig var man väldigt noga med just bevittnade namnteckningar och detaljer som att varje sida skulle vara signerad osv.

• Gilla
Bror9
  • Laddar…
C
Appendix Appendix skrev:
Däremot hade man en mäklare för att upprätta kontrakt. Vilket gör att jag är förvånad över det formfelet.
Jag tvivlar på att det föreligger något formfel. Kontraktet har ju delvis publicerats och ser ut som ett vanligt standardkontrakt, som förutsätter att ett köpebrev upprättas på tillträdesdagen. Köpebrevet är det som skickas in med lagfartsansökan och som innehåller de bevittnade underskrifterna m.m. Affären är alltså inte klar ännu.

• Gilla
NiBaBaD och 5 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag tvivlar på att det föreligger något formfel. Kontraktet har ju delvis publicerats och ser ut som ett vanligt standardkontrakt, som förutsätter att ett köpebrev upprättas på tillträdesdagen. Köpebrevet är det som skickas in med lagfartsansökan och som innehåller de bevittnade underskrifterna m.m. Affären är alltså inte klar ännu.
Så då är det helt enkelt fråga om ett avtalsbrott från säljarens sida. Man försökte påskynda processen i och med begäran om lagfart men det blir helt enkelt så att om man vill driva igenom affären får man gå till domstol.

Sen är ju frågan om säljaren vill betala tillbaka handpenningen. Kostnaden för mäklaren och det arbete som hann påbörjas på tomten. Jag tvivlar på detta. Och jag tvivlar på att "Matz" har pengarna till det heller.

För mig har den här affären främst präglats av att det är kul att se hur många som ogillar Ebba (det gör jag med) och som låter det färga hur de ser på det hela. Hade det varit en annan köpare som köpt detta ruckel hade nog folk uttalat sig helt annorlunda.

• Gilla
mickeforsberg och 6 till
  • Laddar…
C
Appendix Appendix skrev:
Så då är det helt enkelt fråga om ett avtalsbrott från säljarens sida.
Exakt. Man har avtalat om en överlåtelse, men själva överlåtelsen har alltså inte skett.

Har dock svårt att tro att EB med mäklarkompisar och advokater inte förstått detta. Som en del spekulerat i kanske målet med lagfartsansökan snarare är att blockera att fastigheten överlåts till någon annan.

• Gilla
EuroPeter och 3 till
  • Laddar…
N
C cpalm skrev:
Exakt. Man har avtalat om en överlåtelse, men själva överlåtelsen har alltså inte skett.

Har dock svårt att tro att EB med mäklarkompisar och advokater inte förstått detta. Som en del spekulerat i kanske målet med lagfartsansökan snarare är att blockera att fastigheten överlåts till någon annan.
Jag tror som du, det är köpekontraktet som är inskickat och de har dom inte brytt sig om att bevittna då tanken var att söka lagfart med stöd av köpebrevet och för att inte någon annan ska få lagfart istället under tiden tvisten avgörs så har hon sökt lagfart och då antagligen fått vilande lagfart.

• Gilla
EuroPeter
  • Laddar…
T
Finns lite konstiga saker med denna fastighetsaffär , En paragraf att / ej någon mäklare har mäklaransvar då endast varit behjälplig med framtagande av köpehandlingar . ingen mäklare har vågat skriva under att han har tagit fram kontraktet även om Theo Dietz nu framkommer att han kan vara delaktig i affären.

Sedan hela Ebbas artilleri av hjälp som nära vänner mäklare, advokater osv , så får dom ändå inte fram ett helt perfekt kontrakt, som ex lagfartsansökan , där lagen är klar och tydlig hur handlingarna ska vara framtagna och skrivna, även jag som takläggare förstod att den skulle få avslag , men ändå prova Ebba skicka in den. vilket även påvisar Ebbas påtryckningar verkligen kan ha spelat roll även vid själva köpeavtalet.

Att Esbjörn sedan gå på den enda § som kan hjälpa han är att han blev pressad, minnesproblem, osv är ändå ett hyfsat bra försvar , där han har hjälp av sin hemförsäkring ang skadestånd, kostnader.

Så det blir lite intressant att följa hela denna affär , den kan sluta hur som helst.

• Gilla
Guler Sagirbey och 1 till
  • Laddar…
T
N Nils ST skrev:
Jag tror som du, det är köpekontraktet som är inskickat och de har dom inte brytt sig om att bevittna då tanken var att söka lagfart med stöd av köpebrevet och för att inte någon annan ska få lagfart istället under tiden tvisten avgörs så har hon sökt lagfart och då antagligen fått vilande lagfart.
Någon vilande lagfart får hon inte, utan hon måste skicka in en ny ansökan , att överklaga den hon skickat in blir svårt. utan avslag är avslag.
Hon måste få Esbjörn att signera ett nytt avtal som håller.

N
T Takläggare skrev:
Någon vilande lagfart får hon inte, utan hon måste skicka in en ny ansökan , att överklaga den hon skickat in blir svårt. utan avslag är avslag.
Hon måste få Esbjörn att signera ett nytt avtal som håller.
Okej, är du säker på att det var avslag så stämmer ju det. Tänkte dom bara blandad ihop begreppen här. Men jag skulle dock gissa på att avslaget beror på att det inte var orginalhandling. Bevittning ska man få möjlighet att åtgärda detta innan avslag. Men de kanske hon fått?

• Gilla
SarB
  • Laddar…
T
N Nils ST skrev:
Okej, är du säker på att det var avslag så stämmer ju det. Tänkte dom bara blandad ihop begreppen här. Men jag skulle dock gissa på att avslaget beror på att det inte var orginalhandling. Bevittning ska man få möjlighet att åtgärda detta innan avslag. Men de kanske hon fått?
Ansökan har många brister som Ebba skicka in , den "håller" inte ens nära för att ansöka om lagfart .

Beslutet från lantmäteriet innehåller även att hon ska komma in med även övriga eventuella handlingar som kan behövas för att få lagfart, även originalhandlingarna , samt bevittnade av två personer, det hon har skicka in har för många fel, därför har den avslagits helt.
Utan hon måste få Esbjörn att skriva ett nytt kontrakt, där alla dessa uppgifter är gjorda rätt, sedan kan hon ansöka om lagfart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.