Byggahus.se

39 tums bågsågblad för färskt virke

1. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag behöver nya sågblad till stora bågasågen. Den har inte varit i användning på många år och något blad finns inte kvar. Då bågen är ospänd är avståndet mellan fästhålen 100,5 cm så det torde vara ett 39 tums blad som det skall vara tror jag

Problemet är att alla järnhandlar i trakten tycks ha slopat 39 tums bågsågblad ur sortimentet och säljer bara kortare blad. Jag fällde en 35 cm gran med en mindre bågasåg men det var ju som att skita och hålla för.
    Jag håller på med litet gallring en timme eller så om dagen för att träna upp ryggmusklerna. Eftersom ryggen ännu är för skraltig för att klara av motorsågen och eftersom arbete med yxa och bågasåg är effektiv sjukgymnastik är det de gamla metoderna som gäller.

Nu hänger allt på några vanliga tandspetshärdade 39 tums sågblad. Den vanliga längden för en bågasåg för skogsarbete.
    Var får jag tag i sådana?

• Laddar…
  2. Ljus
    Husägare · 744 inlägg

Ljus

Husägare
    Googlade med telefonen på bågsågblad 39 och fick några träffar. Men lyckades inte klippa och klistra in någon länk. Spräckte displayen tidigare i dag igen :mad::mad::mad:. Verkar gå att hitta på nätet men jösses vad ovanlig den längden har blivit. Fanns ju överallt förr.

3. Bästa svaret

L
    Bannad · 6 737 inlägg
  4. H
    Medlem · Österbotten · 6 589 inlägg

heimlaga

Medlem
    Jag grävde vidare på uthusvinden och hittade en mindre purmobåge för 36 tums blad.
    Den duger åt en sjukling med nedsatta krafter men någon gång skall jag ha nya blad till den fullstora modellen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    purmobåge.JPG

Det intressanta är att även om purmobågen är dubbelt så tung som den moderna bågasågen jag använde tidigare så är den snällare mot kroppen och ger bättre ryggymnastik. Tvåhandsgreppet ger möjligheter att variera greppet så att hela axelpartiet får träning samtidigt som risken för överbelastning i enskilda muskler blir mindre än med det moderna enhandsgreppet. Den spänner bladet mycket hårdare än moderna sågar och då blir det jämna lugna sågrörelser som tröttar mindre.

Jag fällde två innanruttna 25 cm granar i dag och kvistade den ena med yxa och började kapa till metersved.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.