Byggahus.se
Jag står inför en källarrenovering, det gamla vanliga: hus från 40-talet med källare av betonghålsten på utbredda sulor. Golvet skall bilas ur, det skall grävas och sedan... ja, hur skall man göra egentligen? Jag har sett att många kör med isodrän (eller motsvarande), cellplast och betong.

Isodräns egen broshyr om detta handlar mest om att golvet torkar snabbare, men det spelar ingen roll för mig som hemmafixare.

Min fråga är: vad tillför egentligen isodränen under ett källargolv? Den är isolerande och kapillärbrytande, men det är väl vanlig cellplast också, i alla fall XPS?.

Isodränen är ju dessutom dränerande, men vad spelar det egentligen för roll i det här sammanhanget? Jag kan ju ändå inte ansluta till dräneringsrören utanför källarväggen. Är det en insjö under huset så får jag såklart fixa någon pumpgrop och så, och då är det naturligtvis viktigt med ett dränerande skikt. Men det planerar jag att slippa.

Så, vad är egentligen poängen med att ha isodrän under ett källargolv? Jag kan inte riktigt förstå det, men de flesta (?) verkar använda det, så jag måste ju ha missat något.
 
Fördelen är att du slipper gräva ca 10cm extra för att få in ett kapillärbrytande skikt innan isoleringen då isodrän är både isolerande och kapillärbrytande, alternativt att du får 10cm till i takhöjd om det är dåligt med takhöjd.

I mitt fall grävde jag lite extra, skottade in 10cm grus, sen 5cm xps, plast för att minska radongaser och sedan 20cm EPS.
 
J jimmie.p skrev:
Fördelen är att du slipper gräva ca 10cm extra för att få in ett kapillärbrytande skikt innan isoleringen då isodrän är både isolerande och kapillärbrytande
Men cellplast är väl också kapillärbrytande?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Men cellplast är väl också kapillärbrytande?
Cellplast anses väl av vissa vara kapillärbrytande men du har ingen dränerande funktion samt att cellplast kan binda fukt så jag personligen skulle inte skippa ett skikt av antingen grus eller isodrän. Du behöver förmodligen lite grus oavsett för att jämna av schaktbotten.
 
Gräv ur, lägg fiberduk, 10cm tvättad makadam, cellplast sen 10cm betong. Stoppa i golvvärmeslang om du ska ha värme.
 
  • Gilla
Lars Rickard Gunnarsson
  • Laddar…
J jimmie.p skrev:
Cellplast anses väl av vissa vara kapillärbrytande men du har ingen dränerande funktion samt att cellplast kan binda fukt så jag personligen skulle inte skippa ett skikt av antingen grus eller isodrän. Du behöver förmodligen lite grus oavsett för att jämna av schaktbotten.
Hm, det borde ju inte vara en fråga om att anse kan man tycka, och väljer man XPS så skall den väl som sagt vara helt vattentät.

Men det var egentligen det där med dränering jag undrade över. Vad har det dränerande skiktet för funktion? Det kommer ju ingen fukt ovanifrån, och kommer fukten underifrån så stoppas den ju av ett kapillärbrytande skikt, oavsett om det är dränerande eller inte.

Jag förstår att man behöver isodränens dränerande egenskaper när det gäller att transportera fukt från en källarvägg ner till dräneringsrören, men i fallet källargolv förstår jag inte vad det skall vara bra för.
 
  • Gilla
Engsr
  • Laddar…
P Phasio skrev:
Gräv ur, lägg fiberduk, 10cm tvättad makadam, cellplast sen 10cm betong. Stoppa i golvvärmeslang om du ska ha värme.
Det jag undrar är vad det där lagret med makadam egentligen fyller för funktion, när det inte kan leda något vatten till dräneringsrören i alla fall?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, det borde ju inte vara en fråga om att anse kan man tycka, och väljer man XPS så skall den väl som sagt vara helt vattentät.

Men det var egentligen det där med dränering jag undrade över. Vad har det dränerande skiktet för funktion? Det kommer ju ingen fukt ovanifrån, och kommer fukten underifrån så stoppas den ju av ett kapillärbrytande skikt, oavsett om det är dränerande eller inte.

Jag förstår att man behöver isodränens dränerande egenskaper när det gäller att transportera fukt från en källarvägg ner till dräneringsrören, men i fallet källargolv förstår jag inte vad det skall vara bra för.
XPS Är inte helt vattentätt utan t.ex. sundolit anger en vattenabsorption på 1.5-5% (volymprocent) genom diffusion. Men det duger säkert gott om man har en hyfsatt torr miljö i marken.

När det gäller dom dränerande egenskaperna så är det inte bara fukt uppifrån det handlar om utan också fukt som finns och rör sig i marken. Du vill också ha isoleringen i en så torr miljö som möjligt för att få bästa isoleringsvärde.

När man ändå gräver så är det lika bra att göra det ordentligt för det går inte att göra om på ett enkelt sätt efteråt. En modern platta på mark innehåller ett dränerade och kapillärbrytande skikt av makadam innan isoleringen.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det jag undrar är vad det där lagret med makadam egentligen fyller för funktion, när det inte kan leda något vatten till dräneringsrören i alla fall?
Makadam i dränering och makadam under platta har lite olika syfte. Ligger det flytande vatten i makadambädden under cellplasten då är det hög tid att dränera om utvändigt. Anledningen med makadam är att markfukten inte ska klättra upp till cellplasten och försämra isolerförmågan.
 
Just det, man vill ha ett kapilärbrytande lager och då kan antigen 8-16 eller isodrän användas.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Det jag undrar är vad det där lagret med makadam egentligen fyller för funktion, när det inte kan leda något vatten till dräneringsrören i alla fall?
marken har 100% rf. Dvs den är fuktig.. Mak har en kapilärbrytande funktion, dvs fukt kryper inte uppåt i materialet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
marken har 100% rf. Dvs den är fuktig.. Mak har en kapilärbrytande funktion, dvs fukt kryper inte uppåt i materialet.
Jag har väntat på att du skulle komma in i tråden :) Jag har såklart läst igenom alla trådar om ditt källarprojekt.

Det alla verkar överens om är att cellplasten måste skyddas av ett kapillärbrytande lager för att inte suga fukt ur marken, så uppenbarligen har jag haft fel när jag har trott att cellplasten i sig är kapillärbrytande.

Men hur stor skillnad gör det i praktiken om cellplasten suger lite fukt? Vanlig EPS som har legat utomhus i regn och rusk i månader känns ju som att den väger ungefär lika mycket som torr.

Hur som helst, jag kommer väl inte undan ett kapillärbrytande skikt då, eftersom cellplasten tydligen inte är det. Så jag får se när jag bilar upp golvet hur mycket jag har att spela på i höjdled.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag vet inte hur stor skillnad det gör. Det beror väl på får man anta.......

För första halvan av huset bokstavligen osthyvlade jag golvet till en jämn yta att lägga isodrän på. Det var förbannat jobbigt. När jag nu ska göra om detta i andra halvan överväger jag att gräva bort lite extra och sedan jämna av med makadam men ändå använda isodrän för kapillärbrytande effekt.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Jo, jag tänkte nog hur som helst jämna av med ett tunt lager 4-8. Sedan skulle jag vilja ha minst två lager cellplast, för att kunna fräsa ner värmerör och så mellan dem. Men men, jag får se hur mycket plats jag har när jag har bilat upp.
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jo, jag tänkte nog hur som helst jämna av med ett tunt lager 4-8. Sedan skulle jag vilja ha minst två lager cellplast, för att kunna fräsa ner värmerör och så mellan dem. Men men, jag får se hur mycket plats jag har när jag har bilat upp.
Om man vill lägga EPS och få mer isolation och samtidigt nivåutjämning och kapilärbrytande rekommenderas Leca kulor !
Först lägg markduk i botten på bilningen sedan Leca kulor jämna till och sedan EPS till lämplig höjd sedan diffspärr därefter gjutning med värmeslang jag har den konstruktionen och den fungerar utmärkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.