Byggahus.se

35 grader ut från värmepump golvvärme?!

1. kristofer12345
    Medlem · skåne · 1 069 inlägg
    tjena

Har en hus på drygt 300 kvadrat . Nyinstalerat golvvärme system, vad ska man ha ut från värmepump under vinter ? O vad ska man tänka på.. så som ställda grader? Fullflödesssystem? Osv, hur mkt skilljer den mellan laminat o klinker tex?!
    O som sagt graderna jt från pumpen räknat på att mitt hus kanske behöver 70-90 w per kvadrat eller vad räknat undee vintern...

2. Putten
    Medlem · 524 inlägg
    +35°C vid -25°C

• Laddar…
  3. kristofer12345
    Medlem · skåne · 1 069 inlägg
    Så man kan räkna 10 graders skillnad ungefär.. vid utetemp eller? Beror ju såklart vad man har isolerat med också antar jag..

4. S
    Medlem · - · 5 841 inlägg

smurfen72

Medlem
    Du ska ha så hög framledning så du får rätt temp inne vad som är rätt beror på huset.

5. Putten
    Medlem · 524 inlägg
    +35 grader ut på slingan när det är -25 utomhus. Kör man varmare kan det bli hett om fötterna ;)
    Är det varmare utomhus skall golvvärmen ha mindre värme. Man kör kurvstyrning.
    Det är den information jag fått från min leverantör av golvvärme

6. S
    Medlem · - · 5 841 inlägg

smurfen72

Medlem
    Hur kan leverantören veta hur varmt du ska köra ut på slingan allt beror på huset hur slingan är lagd och hur varmt man vill ha inne.

7. Karl_Pedal
    Besserwisser · Hallands Län · 841 inlägg

Karl_Pedal

Besserwisser
    Om du har trägolv så måste du ställa in i bergvärmepumpen så att max tillåten temp för golvet inte överskrids. I övrigt kommer bergvärmen att sköta så att i stora drag rätt framledningstemperatur fås för respektive utetemperatur. Sen väntar en tålamodskrävande process där man successivt får justera värmekurvans lutning och/eller höjd så att du får ett behagligt klimat inne genom alla årstider. Vad är det för bergvärmepump?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.