Byggahus.se
Man är inte direkt förvånad, rätt bra betalt har kontorsråttorna, för det lilla dom gör, fusk finns i stort sett på alla kommunala företag.
Förekommer istort sett ingen kontroll av någonting.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Man är inte direkt förvånad, rätt bra betalt har kontorsråttorna, för det lilla dom gör, fusk finns i stort sett på alla kommunala företag.
Förekommer istort sett ingen kontroll av någonting.
Nu är det ju inte kommunala bolag som fuskat. De entreprenörer som har snöröjningen i Stockholm är PEAB, Svevia och Tylömark. Tvärtom är det ju kommunen som blivit misstänksam i sina kontroller och dragit igång denna oberoende granskning, som visat att kommunen har rätt i sin misstanke om fusk från de privata utövarnas sida.

Jag skulle alltså säga att kommunen är de som gjort rätt, och att kontroller förekommer (och uppenbarligen behövs, eftersom privata utövares främsta drivkraft är snabba pengar, inte nöjda kunder).
 
Kommunchefen hade ju jobbat på berörda företag och sen inte gjort kontroller som dom skall.
 
Det är väl snöröjarråttorna som fuskat, och kommunen som inte kontrollerat tillräckligt noga.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Kommunchefen hade ju jobbat på berörda företag och sen inte gjort kontroller som dom skall.
Källa på det, tack. Jag hittar inget om någon kommunchef med snöröjarförflutet som inte gjort kontroller, tvärtom att stadens Trafikkontor gjort sina kontroller, hittat konstigheter, och att även SVT hakat på och luskat. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/entreprenorers-avtal-med-region-stockholm-fullfoljs-inte

Sedan ser jag i vidarelänkarna att det finns en hel del stadsdelsförvaltningar som inte gjort kontroller, så det är ju tur att åtminstone Trafikkontoret gjort sina.
 
Redigerat:
Trafikkontoret i Stockholms stad misstänks för korruption efter snöröjningen
Publicerad igår 06.45
Vinterns bristande snöröjning i Stockholms stad kan kopplas till otillbörliga vänskapsrelationer mellan trafikkontoret och entreprenörerna Peab och Svevia. Enligt revisionsrapporten har trafikkontoret inte krävt viten trots att leverantörerna brustit i sina uppdrag.
Ur revisionen: ”Vi kan inte utesluta att personliga vänskapsband mellan anställda hos trafikkontoret och entreprenörerna påverkar detta inkonsekventa handlande.”
Det var i februari som Stockholms stad sjösatte en granskning, efter att SVT Stockholm rapporterat om misstänkt fusk med överfakturering och bristfällig snöröjning. Revisionen som nu är klar visar att vänskapskorruption kan vara en av anledningarna till bristerna i vinterns snöröjning i staden.
Totalt fyra av de elva anställda på driften hos trafikkontoret har tidigare varit anställda hos de entreprenörer som nu ansvarar för snöröjningen i Stockholms stad. Två av dem ansvarar för precis de områden där de forna arbetsgivarna har kontrakt.
– Det är allvarligt, både om korruption förekommer och om misstankar om korruption förekommer, säger Natali Phalén, generalsekreterare vid Institutet mot mutor.
Hanterar jävsfrågor med ”sunt förnuft”
Stockholms stads egen jävspolicy slår fast att ”Vårt oberoende gentemot våra leverantörer ska inte kunna ifrågasättas”. Men i intervjuer med personalen på trafikkontoret upptäckte revisionsfirman att personalen inte ens kände till denna policy.
Istället visar det sig att personalen hanterade jävsfrågor med ”sunt förnuft”.
– Man har försökt lösa situationen så snabbt och smidigt som möjligt säger Fredrik Alfredsson, tf verksamhetschef på trafikkontoret i Stockholms stad.
Få kontroller – inga viten
Trafikkontoret är också ansvarigt för att besluta om viten, när entreprenörerna inte utför uppdraget på ett tillfredsställande sätt. Men några viten kopplade till snöröjning och halkbekämpning krävdes inte ut under vinterperioden, inte förrän revisionen inleddes.
Slutsatsen i revisionsfirmans granskning är att avtalsbrott inte hanteras på det sätt som den offentliga upphandlingen kräver – med viten.
I revisionsrapporten står att ”flertalet driftanställda har nära relationer till entreprenörerna och dialog föregår vitesutställning i de fall då kvalitet på utfört arbete inte uppfyller föreskrivna krav”.
Man slår också fast att bara 15 procent av driftingenjörernas arbetstid lades på att kontrollera utförarna, vilket motsvarar hälften av den tiden som bör läggas, enligt trafikkontoret. Trafikkontoret har i tidigare intervjuer rättfärdigat detta med att man litar på entreprenörerna.
Publicerad: igår 06.45
Uppdaterad: igår 16.01
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.