899 läst · 5 svar
899 läst
5 svar
Kommunerna får i uppdrag att se över vattentillgången
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Regeringen vill kartlägga status för vattentillgången och se hur kommunerna kommer att arbeta förebyggande.
Du kan läsa artikeln här: Kommunerna får i uppdrag att se över vattentillgången
Du kan läsa artikeln här: Kommunerna får i uppdrag att se över vattentillgången
Jag bor i orten Vattholma med ca 1500 invånare i Uppsala kommun. För tredje året i rad har det kommunala bolaget Uppsala Vatten ålagt oss ett bevattningsförbud. Andra mindre orter i kommunen också med kommunal vattenförsörjning har ålagts bevattningsförbud. Orsaken är sammantaget att grundvattennivåerna i de stora magasinen är väldigt låga.
Min uppfattning är att bevattningsförbuden är nödvändiga - grundvatten är inte en oändlig resurs. Samtidigt behövs bevattningsförbuden beroende på att upplandsleran under oss får en förändrad konsistens med eventuella sättningsskador som följd. Grundvattentillgångarna måste också fördelas till dem som behöver tillgångarna mest.
Jag anser att bevattningsförbuden ska vara solidariska och även omfatta Uppsala tätort och andra orter i Uppsala kommun.
Varför ska inte hela Uppsala kommun dela på ansvaret för grundvattnet...?
Min uppfattning är att bevattningsförbuden är nödvändiga - grundvatten är inte en oändlig resurs. Samtidigt behövs bevattningsförbuden beroende på att upplandsleran under oss får en förändrad konsistens med eventuella sättningsskador som följd. Grundvattentillgångarna måste också fördelas till dem som behöver tillgångarna mest.
Jag anser att bevattningsförbuden ska vara solidariska och även omfatta Uppsala tätort och andra orter i Uppsala kommun.
Varför ska inte hela Uppsala kommun dela på ansvaret för grundvattnet...?
I Uppsala tätort finns en mängd villaträdgårdar och andra intressenter som fortsatt kan tvätta bilar på garageuppfarter, fylla på pooler, bevattna gräsmattor, fotbollsplaner m.m
Kommunerna tar vatten ur de stora magasinen och andra förbrukare tar vatten ur de små magasinen
Kommunerna tar vatten ur de stora magasinen och andra förbrukare tar vatten ur de små magasinen
I norra Storstockholm där jag bor hämtar de flesta kommuner sitt vatten från Mälaren. Även om Mälaren just nu inte riskerar att torka ut, så går ändå vattenverket i Görväln på maxkapacitet ibland, särskilt förra sommaren. Man hinner helt enkelt inte rena vatten i den takt som det går åt.
Själv har jag dock fördelen att bo i ett område som även har en sommarvattenförening, som pumpar upp sjövatten. Detta använder vi för bevattning i trädgården, vilket bara har fördelar. Sjövattnet håller en bättre temperatur för trädgården (varmare än det dricksvatten som Görvälnverket producerar) och innehåller mer näring.
Så min inställning är att kommunerna borde titta på att anlägga mer sjövattenledningar, så att alla inte behöver använda dricksvatten för att vattna sina trädgårdar med. DET är nämligen rent slöseri med vattenresurser.
Själv har jag dock fördelen att bo i ett område som även har en sommarvattenförening, som pumpar upp sjövatten. Detta använder vi för bevattning i trädgården, vilket bara har fördelar. Sjövattnet håller en bättre temperatur för trädgården (varmare än det dricksvatten som Görvälnverket producerar) och innehåller mer näring.
Så min inställning är att kommunerna borde titta på att anlägga mer sjövattenledningar, så att alla inte behöver använda dricksvatten för att vattna sina trädgårdar med. DET är nämligen rent slöseri med vattenresurser.
Varför bara Uppsala kommun? Om bevattningsförbud ska baseras på solidaritet och inte på behov så borde det väl gälla hela Sverige i så fall.Larsan53 skrev: