Hej
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
Jag förstår inte problemet med att nån tar kreditupplysning?L Lars48 skrev:Hej
Jag brukar använda Klarna tjänsten rätt mycket. Jag fick idag en kreditupplysing och frågeställaren var Klarna. Ringde de och frågade om det. Fick veta att jag har köp en blandare för 3075 kr och eftersom jag inte har gjort ett sånt stort köp förut då har de tagit kreditupplysning !
Hon påstod att det står klar och tydlig i allmänna villkor när man väljer att betala med Klarna. Kollade upp det och så var fallet.
Nu har jag begärt att avsluta tjänsten hos Klarna. Det måste finnas bättre sätt att betala på internet.Man vill ju inte ha en massa kreditupplysingar på sig för att handla online. Det är bedrövligt!
Jag ska ringa till kreditupplysingsföretaget och fråga om det fanns faktiskt legitimt behov att lämna ut uppgifter om mig till klarna.
Jag undviker alltid Klarna om det bara går. Kanske är bättre idag (fem år gamla artiklar): https://www.svd.se/kritiken-mot-klarna--las-svds-tidigare-artiklar-har Någon chef uttryckte ju sig i stil med att deras bästa kunder är de som inte betalar i tid.
Men så är det ju med alla banker/kreditinstitut: det är klart de vill att man ska ha skulder för det är ju så de tjänar pengar. Är väl knappast omoraliskt av Klarna, mer än för någon annan bank. Jag är säker på att din bank helst också vill att du ska ha ett snitsigt kreditkort med 6000 i årsavgift och där du betalar ett minimibelopp på 154 kronor i månaden för evigt.
Kreditupplysningar är roliga. Jag har inte haft några inkomster alls i Sverige på många år eftersom jag bott utomlands, men det har gått hur bra som helst att betala alla möjliga saker på faktura. Då har vi ändå köpt saker som garageportar och grejer för tiotusentals kronor till huset, men även med noll i inkomst så går det alltså bra. Skönt med ett land där man litar på människor.
Kreditupplysningar är roliga. Jag har inte haft några inkomster alls i Sverige på många år eftersom jag bott utomlands, men det har gått hur bra som helst att betala alla möjliga saker på faktura. Då har vi ändå köpt saker som garageportar och grejer för tiotusentals kronor till huset, men även med noll i inkomst så går det alltså bra. Skönt med ett land där man litar på människor.
Klarna idkar inte mer omoral än andra aktörer inom finanssektorn.
Däremot har de irriterande vana att be folk om personnumret när man handlar. Vägrar detta konsekvent, det finns ingen som helst anledning för någon som jag betalar på direkten via betalkort att få mitt personnummer. Det går att hoppa över personnumret men tjatet är enerverande.
Däremot har de irriterande vana att be folk om personnumret när man handlar. Vägrar detta konsekvent, det finns ingen som helst anledning för någon som jag betalar på direkten via betalkort att få mitt personnummer. Det går att hoppa över personnumret men tjatet är enerverande.
Eftersom kreditupplysningar tas mycket oftare nu än för bara 10 år sedan är det inte längre ett problem att ha många kreditupplysningar registrerade på sig. Förr kunde det leda till problem att få krediter och lån men det har jag inte hört om på många år
Alla köp jag gör på nätet (nästan alla) kör jag på faktura och då ofast med Klarna. Tycker det är smidigt. Dock är jag en kund de inte tjänar så mycket på då jag alltid betalar mina fakturor. Det jag tycker är extra smidigt är när man vill returnera en vara, ett klick i appen och de "tar bort" fakturan.
Jag är den typen av människa som vill se varan innan företaget ska få pengar av mig. Men tillbaka till topic, hos mig har de bara tagit en upplysning mig veterligen, och det var för den första fakturan.
Jag är den typen av människa som vill se varan innan företaget ska få pengar av mig. Men tillbaka till topic, hos mig har de bara tagit en upplysning mig veterligen, och det var för den första fakturan.
Jag ser på samma sätt som du på saken. Med Klarnas utmärkta app så är risken att inte betala i tid noll, full koll! Känns betydligt bättre än att sprida kreditkortsnummer och kod till kreti och pletiJLyck skrev:
Alla köp jag gör på nätet (nästan alla) kör jag på faktura och då ofast med Klarna. Tycker det är smidigt. Dock är jag en kund de inte tjänar så mycket på då jag alltid betalar mina fakturor. Det jag tycker är extra smidigt är när man vill returnera en vara, ett klick i appen och de "tar bort" fakturan.
Jag är den typen av människa som vill se varan innan företaget ska få pengar av mig. Men tillbaka till topic, hos mig har de bara tagit en upplysning mig veterligen, och det var för den första fakturan.
Betalar via konto kopplad till min bank via autogiro. Om jag hade valt faktura inom 14 dagar eller avbelalning då hade jag åtminstone lite förståelse för kreditupplysningen. Just nu har jag ingen förståelse för det.ginnfilt skrev:
Tillåt mig att tvivla starkt! Att ha betalningsanmärkningar hos Fogden är klart försvårande, men inte kreditupplysningar. Förstår inte vilken seriös långivare som skulle neka någon lån/kredit pga antal kreditupplysningar. Tvärtom tar de själva en kreditupplysning på den presumtiva låneansökaren ochvtar beslut på faktagrundT tergo skrev:
Uttalandet från Advisa är ju bara ämnat att oroa folk så att de inte själva frågor olika institut vid behov av lån, utan istället anlitar Advisa att göra det!
Antal kreditupplysningar är en faktor som ökar risknivån och sänker kreditvärdigheten för en låntagare. bankerna tittar direkt på risknivå indikatorn hos UC och den är direkt kopplad till antal upplysningar.T toolman77 skrev:
Tar bort faktura gör de definitivt inte utan pausar tills de får grön tecken från företaget.JLyck skrev:
Alla köp jag gör på nätet (nästan alla) kör jag på faktura och då ofast med Klarna. Tycker det är smidigt. Dock är jag en kund de inte tjänar så mycket på då jag alltid betalar mina fakturor. Det jag tycker är extra smidigt är när man vill returnera en vara, ett klick i appen och de "tar bort" fakturan.
Jag är den typen av människa som vill se varan innan företaget ska få pengar av mig. Men tillbaka till topic, hos mig har de bara tagit en upplysning mig veterligen, och det var för den första fakturan.
''
Börja med att meddela butiken att du vill returnera varan och följ deras instruktioner. Kom ihåg att skicka paketet så att det går att spåra och att spara spårningsnumret. Logga sedan in här eller i vår app och klicka på ”Rapportera retur” på den faktura det gäller följt av ”Jag har returnerat mina varor”. Då pausas fakturan och du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.
När butiken har fått tillbaka paketet justerar de fakturan varpå du får en bekräftelse av oss via mejl. Om du valde att behålla delar av ordern kommer du att få en uppdaterad faktura så att du kan betala för varorna du har hemma.
Du kan enkelt följa fakturan genom att logga in här eller i appen efter att du har rapporterat returen.''
Den här biten att ''du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.'' stämmer inte heller, om företaget tar inte tllbaka fakturan då kommer det påminnelse efter föfallodagen. De missar aldri att skicka påminnelsen, därför öppnade jag ett konto och kopplade till banken via autogiro. Allt för att slippa påminnelse avgifter.
Väl medveten om det. Därför ””. Men ja, vi alla tolkar olika. Dock har man alltid en 14dagars ångerrätt. Aldrig varit med om att en retur blivit nekad. Men det är ot.L Lars48 skrev:Tar bort faktura gör de definitivt inte utan pausar tills de får grön tecken från företaget.
''
Börja med att meddela butiken att du vill returnera varan och följ deras instruktioner. Kom ihåg att skicka paketet så att det går att spåra och att spara spårningsnumret. Logga sedan in här eller i vår app och klicka på ”Rapportera retur” på den faktura det gäller följt av ”Jag har returnerat mina varor”. Då pausas fakturan och du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.
När butiken har fått tillbaka paketet justerar de fakturan varpå du får en bekräftelse av oss via mejl. Om du valde att behålla delar av ordern kommer du att få en uppdaterad faktura så att du kan betala för varorna du har hemma.
Du kan enkelt följa fakturan genom att logga in här eller i appen efter att du har rapporterat returen.''
Den här biten att ''du behöver inte oroa dig för att den ska förfalla medan du väntar på att butiken ska hantera returen.'' stämmer inte heller, om företaget tar inte tllbaka fakturan då kommer det påminnelse efter föfallodagen. De missar aldri att skicka påminnelsen, därför öppnade jag ett konto och kopplade till banken via autogiro. Allt för att slippa påminnelse avgifter.