Hej,
Vi har ett nybyggt kallgarage på 47 kvm som vi har dragit in el i. Vi har ingen golvvärme eller så.
Det som skulle göras var att:
*sätta upp fyra lampor i taket i garagedelen
* tre vanliga uttag i garagedelen
*två lampor i taket i förrådsdelen av garaget (en innervägg skiljer garagedelen från förrådsdelen)
*två uttag i förrådsdelen
* tre ytterlampor (fasadbelysning)
*två uttag ute
*sätta upp en elcentral i garaget
Själva arbetstiden har vi redan betalat och nu fick vi precis en faktura för materialet. Fakturan var på över 20 000 kr och jag undrar om det verkligen är rimligt?
När jag försöker tyda fakturan så står det tex " flexrör 100 M, antal 25" det känns inte rimligt att det har gått åt 2500 meter flexrör men nu är inte jag kunnig inom el så det kanske är rimligt?
Här är fakturan:
Vi har ett nybyggt kallgarage på 47 kvm som vi har dragit in el i. Vi har ingen golvvärme eller så.
Det som skulle göras var att:
*sätta upp fyra lampor i taket i garagedelen
* tre vanliga uttag i garagedelen
*två lampor i taket i förrådsdelen av garaget (en innervägg skiljer garagedelen från förrådsdelen)
*två uttag i förrådsdelen
* tre ytterlampor (fasadbelysning)
*två uttag ute
*sätta upp en elcentral i garaget
Själva arbetstiden har vi redan betalat och nu fick vi precis en faktura för materialet. Fakturan var på över 20 000 kr och jag undrar om det verkligen är rimligt?
När jag försöker tyda fakturan så står det tex " flexrör 100 M, antal 25" det känns inte rimligt att det har gått åt 2500 meter flexrör men nu är inte jag kunnig inom el så det kanske är rimligt?
Här är fakturan:
Får ungefär samma summa då jag summerar din kostnader. Är arbetstiden på en separat faktura kanske?
Sen varför det står 100m kan man ju fråga sig, men varken totallängd eller summa stämmer så troligen bara en felskrivning. Kanske menas att de klippt från en 100-metersring.
Sen varför det står 100m kan man ju fråga sig, men varken totallängd eller summa stämmer så troligen bara en felskrivning. Kanske menas att de klippt från en 100-metersring.
Japp, en 100 m-förpackning namnges så där i grossisternas prislistor, men priset är ändå per meter. Alltså har de tagit 25 m från en 100 m-rulle á 27 kr/m. Så det är helt OK ur den synvinkeln alltså.S Slugge skrev:
Priserna på installationmaterialet ser väl ok ut. En aning dyrare än om du köpt sakerna själv, men å andra sidan får du ju rätt saker i rätt kvantitet från början. Så om dom inte har tagit en massa betalt för att åka till affären så är det inte så mycket att orda om.
Den stora kostnaden är led-armaturerna. Om det är ok prylar till ok pris har jag ingen aning om...
Den stora kostnaden är led-armaturerna. Om det är ok prylar till ok pris har jag ingen aning om...
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Blev förvånad över det hjälpligt rimliga priset.
Rimligt för den materieln, du har fått det till ett helt ok pris och allt specat.
Firman går inte mycket plus på de påslagen
Skulle vara intressant att veta deras timdebitering.
Är du nöjd med utfört arbete ska du vara rädd om den kontakten
Firman går inte mycket plus på de påslagen
Skulle vara intressant att veta deras timdebitering.
Är du nöjd med utfört arbete ska du vara rädd om den kontakten
Redigerat:
Tack för era svar!
Jag fick bara lite lätt hicka när jag såg fakturan men det känns skönt att veta att allt verkar stämma.
Jag fick bara lite lätt hicka när jag såg fakturan men det känns skönt att veta att allt verkar stämma.
Även jag är något förvånad över det rimliga priset på installationsmaterielen. Armaturerna kostar, om det är bra grejer som håller många år är det ungefär där prisnivån ligger. Flexrör och dosor har du fått bra priser på skulle jag säga.
Var rädd om den elektrikern. Tydlig välspecad faktura och inga fantasipriser för klammer (installationsmtrl 50 kr) och annat. Ja, du kunde köpt sakerna lite billigare själv men inte jättemycket om du handlar på t.ex. elbutik.se.
Var rädd om den elektrikern. Tydlig välspecad faktura och inga fantasipriser för klammer (installationsmtrl 50 kr) och annat. Ja, du kunde köpt sakerna lite billigare själv men inte jättemycket om du handlar på t.ex. elbutik.se.
Nu ska vi inte överdriva här tommib, fakturan är egentligen inte alls särskilt tydligt, när texten i fältet "Benämning" är lång så syns inte vad som ska stå i fältet "Kvantitet" sen har TS redan påpekat att missförstånd uppstod då man angivit förpackningsstorleken i benämningsfältet vilket fått det att verka bli orimligt långa ledningslängder. Sen så är det för den delen inte säkert att det är elektrikern som skapat fakturan.tommib skrev:
Även jag är något förvånad över det rimliga priset på installationsmaterielen. Armaturerna kostar, om det är bra grejer som håller många år är det ungefär där prisnivån ligger. Flexrör och dosor har du fått bra priser på skulle jag säga.
Men helt okej är den, men några förbättringar vore helt klart på sin plats.
Jag menade mer att det är en mängd (om än något dold, det ger jag dig) och ett pris. Inget svammel om netto, brutto, rabatter osv.
Jag håller också med om att benämnningen och måttenheten borde stämt med kvantiteten.
Fortfarande bättre än en del skräckexempel jag sett.
Jag håller också med om att benämnningen och måttenheten borde stämt med kvantiteten.
Fortfarande bättre än en del skräckexempel jag sett.
Medlem
· Västernorrland
· 10 172 inlägg
Oavsett vad det står på fakturan, begärdes inget prisförslag/offert in innan? Tänk om ni föreställt er material för 5000kr och fakturan varit på 65000kr då?
Elektroniktokig
· 2 435 inlägg
Jo detta är ju ett av grundproblemen. Köper folk ofta saker för tiotusentals kronor utan att ha en aning om vad det kostar?S Stefan1972 skrev:
Saker som kostar ett par hundringar köper jag utan att kolla prislappen. ALLT annat VET jag vad det kostar innan jag får en faktura eller ska betala - är det jag som är konstig?