Byggahus.se
Hej kära forumvänner!

Jag kom ut till svärisarnas landställe för att fira midsommar och vi blev tillsagda av svärmor att inte gå på de plankor som var lagda på tvären över golvet i gästfriggeboden.

"Vad i helvete!", tänkte jag. Det tillstår inte mig att finna mig i ett hus med ett uppruttet golv!

Nåväl, det fick duga över midsommar, men idag gick jag hårt åt!

Det är en friggebod med konstruktion som synes på bifogade bilder. Trossbotten av asfaltsboard, Isolering av oklar karaktär. Byggplast. Golvspont. Laminatskumplast och klicklaminat överst.

Sponten hade ruttnat bort och blivit myrangripen, där den låg mellan byggplasten och skumplasten. "Trossarna" var väldigt friska i mitt tycke. Svärfar hade "fixat" ett av hörnen för ett par år sedan innan laminatet åkte på.

När jag väl började riva tog det inte lång tid att inse att det inte fanns något att spara. Laminatet, skumplasten, sponten, plasten, isoleringen och asfaltsboarden åkte ut alltihopa!

På med myrr för att bli kvitt myrorna!

Nu till mina frågor; hur ska jag bygga upp det igen?

Asfaltsboard som trossbotten?
Ny fräsch isolering?
Plast på det!?
Golvspån eller trägolv?
Laminat eller plastmatta?

Ingenting får ju kosta något, det är prio nr 1! :)
thumbnail_20180624_113000.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
thumbnail_20180624_114023.jpg
Skapa konto
thumbnail_20180624_120658.jpg
Skapa konto
thumbnail_20180624_122332.jpg
Skapa konto

thumbnail_20180624_142146.jpg
Skapa konto

Ber om ursäkt för min terminologi då jag inte är i branschen, så att säga! Vet dock efter ett antal års hängande här att de flesta har överseende med det. Tack på förhand!

Jag skulle köra trossbottenskiva, ny isolering, golvspånskiva, ingen plast. Plast är för permanent uppvärmda byggnader. Kör man som ni har gjort dubbla lager plast kommer det som finns däremellan att drabbas av rötskador, men det har du ju redan fastställt. Ovanpå golspånet kan du lägga vad du vill, undantaget klinker, ty då behöver du styva upp med limmad golvgips.

• Gilla
NickeZ
  • Laddar…
Tack för bekräftelse! Jag är också otroligt osäker på någon plast öht.
Golvspånet måste ju täckas med något. Så billigt får det inte vara! Ett pvc-golv? Det är ju iofs plast.

Stugan är uppvärmd ca 10 dagar runt sommarhalvåret. Annars är det omgivande temperatur som får råda.

Ett såpskurat spontant golv kan va fint och är billigt. Då får du både undergolv och ytskikt dessutom "andas" det.

Ja, jag skulle vilja ha ett massivt golv. Men tydligen är önskemålet att det ska vara så underhållsfritt som möjligt. Helst ett klickgolv.... :-/

Mätte cc till 61cm och kom på att då kan det bli knepigt att sätta golvspån?

Kan jag göra undergolvet av (billig) råspont och sedan på med lumppapp och laminat?

Golvspånet behöver inte avslutas på reglar. Snåla bara inte på limmet och inga generalskarvar.

Att lägga billigt laminatgolv i ett ouppvärmt hus är inte det bästa. Golvet är gjort i mdf och risken är att det fort förstörs under den fuktiga vintern.

Jag har läst på om golvspån nu också och sett att det eventuellt går att skarva spånet utanför reglarna! Tack!

Byggfolie då? De instruktioner jag sett för montering av golvspån har spånet limmats mot reglarna. Då kan man ju inte ha någon plast där under. Ska man skita i den helt då?

Finns inte risken att golvspånet förstörs precis som Mdf under den kalla vintern?

Tacksam för alla svar!

Jag kan även sätta kortlingar där skarvar hamnar utanför reglarna.

Trossbotten, 95mm mineralull, golvspån, byggfolie på golvspån, foam, laminat? :)

Ingen byggfolie. Det behövs ingen diffspärr i friggeboden. Är du orolig för fukt i spånet finns fukttåligt golvspån. Jag föreslår fanérgolv på lamellträbas. Det klickas ihop och är fukttåligare än laminat på träfiberskiva. Du kan lugnt skarva kortsidorna på golvspånet i luften. Följ monteringsanvisningen.

Tack för tipsen! Just nu ser det ut såhär. Och jag vet att jag borde förskjutit skarvarna, men alla skarvar hamnar på reglar, samt att jag får hela skivor där belastningen är störst.
20180625_162213.jpg
Skapa konto
20180625_181932.jpg
Skapa konto

Det blir ett stabilare golv om du följer monteringsanvisningen och undviker generalskarvar. Det är viktigare att skarven har stöd från skivorna omkring, än att skarva över regel. Tyvärr är ditt sätt sämre än om man följer monteringsanvisningen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Det är möjligt att det du säger stämmer. Och som tur är förskjöt jag en del skarvar senare. Jag ville inte ha en bit vid dörren som bara spände över två reglar, vilket också är emot monteringsanvisningen. Jag var ju tvungen att använda alla spillbitar för att hålla nere ekonomin.

Jag är rätt övertygad om att golvet kommer att hålla så som det är byggt nu! Även för svärmor! ;-)

Men ändå, tack för inputen. Ska ta med den till framtida projekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.