Byggahus.se
Hejsan alla.

Jag har inhandlat en kasettkamin som är tänkt att monteras in i vår befintliga öppenspis.

Upptäckte dock när jag kikade upp i "skorstenen" i öppenspisen att det är svängt i 90 grader där skorstensröret möter kåpan i öppenspisen. Enligt en bekant till mig måste man bila upp spisen och montera ett nytt rör som inte är svängt lika skarpt.

Dock så har vi stålpipa till skorsten, så det känns nästan som att det är omöjligt att göra denna operation? Enligt andra så behövs det inte öppnas för att göra detta, utan helt enkelt bara montera i röret från kamin in i stålpipan och täta av som en vanligt installation.

Tänkte bara kasta ut frågan här, är det någon som kan svara på hur det brukar gå till?

R
Koppla ihop rören , det blir helskorsten då inga problem , men tänk på att det måste finnas sotluckor

Tack för svaret. Hur menar du med sotluckor?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
R
Det blir någon krök och det måste gå att sota ur röret , finns inte det så kommer det att bli stopp eller dåligt drag om något år , sotaren viskar uppifrån och det ramlar ner i krökarna

Stickan56
F Flukie skrev:
Tänkte bara kasta ut frågan här, är det någon som kan svara på hur det brukar gå till?
Omöjligt att svara på om man inte sett hur det ser ut.
Du får du lägga upp bilder eller skisser.

Stickan

Tack för svaren. Vet inte riktigt hur jag skall lösa det med sotluckor. Ska rita upp en skiss och försöka bifoga!

R
Du kan se principen för sotlucka på skissen

• sotrör.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickan56
Här några bilder på en spis där rökkanalen sitter till vänster. Rökröret vinklades och tätades mot rökkanalen.

PB190033.JPG
Skapa konto
PB190034.JPG
Skapa konto
PB190049.JPG
Skapa konto
PB190055b.JPG
Skapa konto

Stickan

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.