Byggahus.se
Har nu haft två tillfällen när jfb slagit ifrån, båda gångerna (inom en vecka) utan att jag hittat vad det beror på mer än att efter 10-15 min har den gått att slå på igen. Idag upptäckte jag dock ca 1 timma efter att den slagit ifrån att vattenteycket var värdelöst, kolladepumprummetoch såg att motorskyddetslagit ifrån, tryckte in den men den slog av igen inom 30sek...

Ett möjligt sammband dök då upp i huvudet, första gången hade ungarna badat (stort badkar), andra gången hade jag vattnat ute och sedan spolat med högtryckstvätten i ca 30 min. Denna sista gången slog jfb ut lagom till jag vred av utomhuskranen...

vad tror ni, kan det ha ett samband?

Absolut, det är ett samband värt att undersöka vidare. Det är kanske inte så enkelt att mäta, men du kan ju försöka provocera fram felet genom att spola mycket vatten.

Att motorskyddet löser kan bero på att pumpen mår dåligt, men kan också bero på bortfall av en fas (säkring som löst). Fick du igång den igen? Verkar pumpen gå bra?

Att JFBn tog en kvart innan den gick att återställa (med pumpen avstängd?) kan bero på en kraftig felström, typ kortslutning mot jord, eller att isolationsfelet ligger kvar.

Innan du byter pump är det alltid värt att kontrollera alla komponenter tidigare i kedjan, motorskydd, tryckbrytare etc att de är friska. Du kan tappar en fas där också som får motorskyddet att lösa, och fukt i kapslingarna kan få JFBn att lösa.

Nej motorskyddet går inte att reseta, försökte precis igen men det händer nada, annars har jag för mig att tryckställaren (?) klickar till och så börjar det pysa i hydropressen när vattnet kommer. Nu händer som sagt ingenting utan knappen fjongar ut igen efter några sekunder.

kanske ska försöka få tag på en elektriker då...

Har du kollat säkringarna till pumpen? Kan vara värt att kolla alla säkringar i ledet, även mätarsäkringen. Du kan ha en fas borta.

Aha! Tack Bo, ska kolla det i eftermiddag!

ingen säkring frånslagen... allt kopplat som det ska i motorskydd och tryckställare... kopplar man från pumpen så slår dock inte motorskyddet ifrån. Vid borrhållet så ger mätningen indikation på att två faser smällt samman vid pumpen (kortslutning?)... Blir väl till att få tag på en ny pump.

S
Innan du köper en ny pump , hissa upp den och kontroller kabeln ,
Den kan ha skavt mot borrväggen och då kan det bli kortis ,avbrott eller JFB löser ut
Lite ovanligt men händer om kabeln inte är fastsatt på slangen dom första 3 metrarna ,
Varje gång pumpen startar så rycker den till och då kan kabeln skava sönder , går att skarva om

• Gilla
swecul
  • Laddar…
Mikael_L
Och jag har varit med om att kabeln varit skavd redan uppe vid anslutningsboxen ner till pumpen, då var det faktiskt tom markkabeln från huset som hade ett isolationsfel.

Vet inte om det är av intresse men tänkte iaf skriva vidare ; pumpen är bytt och tryckställaren likaså! Nu var vattnet tillbaka! rörmokare och elektriker åkte hem, 10 minuter senare när systemet håller på att spolas ur (massor av sediment och brunt vatten) slår motorskyddet ifrån. Tömmer då ur hela systemet på vatten och fyller hydropressen igen till sina 1,6 bar. På med all el igen och pumpen går igång, innan tryckställaren slår ifrån går dock motorskyddet igen! *suck*! antar att det är nån kalibrering som ska göras nåntans mellan dom båda....?

• 283848E0-1496-477A-9CB5-C506E5BDA5BF.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 0FC082A0-DD74-4846-982D-51696D0927D8.jpeg
    Skapa konto
  • F1509D02-B352-4776-B518-F61A863BD484.jpeg
    Skapa konto
  • 28ADCC97-7649-4DA9-878F-54E95A5156DE.jpeg
    Skapa konto
  • C8B8B07A-F935-465E-9CB8-5FE6C24D5C91.jpeg
    Skapa konto
Ser inga märkdata på pumpen men tumregelmässigt borde den inte dra mer än de 1.6 A som motorskyddet är inställt på. Du kan väl möjligen dra upp den till 1.8 A och prova. Annars är det dags att mäta. Synd att elektrikern lämnade så snabbt utan att kolla upp lite mer.

Om det är en enfaspump är det inte konstigt om motorskyddet slår ifrån, tolkar jag skylten på pumpen rätt drar den ca: 3,3 A. Hade det varit hemma hos mig hade jag kopplat förbi den.
Är det en trefaspump drar den ca: 1,1 A och då är motorskyddet egentligen för stort/högt.

Med reservation för att jag tolkar typskylten fel.

image.jpg
Skapa konto
Det är en trefaspump....

swecul swecul skrev:
[bild] Det är en trefaspump....
Ok, då är motorskyddet inte för litet iaf.
Det hade varit intressant att mäta strömmen när skyddet löser ut. Kan det vara slam/bös i botten som gör att motorn går extra trögt i början? Det kanske lägger sig över natten?

jo var ju en hel del skit som kom upp! Testat några gånger nu och det är typ 30 sek innan tryckställaren säger stopp som motorskyddet slår av...

Mikael_L
Jag får inte ihop pumpens data enligt bilden på märkdata

blob.png

I= P/(sqrt(3)*U*cos phi) = 750W / (1,73 * 400V * 0,75) = 1,45A

Så varför blir uträknat I exakt hälften av märkdatats 2,9A ?

Motorskyddet borde ställas på exakt 1,45A eller 2,9A
Beroende på om pumpen är på 1,5kW och 2,9 A eller 0,75kW och 1,45A.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.