På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Per-Henrik Lundblom har sonderat marknaden för att hitta fem intressanta batteridrivna skruvdragare i olika prisklasser. Hans val föll på Biltema CD 18, AEG BS 18, Makita DDF 483, Festool C 18 och Festool DRC 18/4.
Du kan läsa artikeln här: Fem intressanta skruvdragare i olika prisklasser
Du kan läsa artikeln här: Fem intressanta skruvdragare i olika prisklasser
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Kort och koncist!
Jag hade gärna velat läsa mer om Festool C-18!
Jag hade gärna velat läsa mer om Festool C-18!
Hade kunnat skriva mycket om både den maskinen och dess båda föregångare (C12 samt C12 Li), alla tre maskinerna är riktigt fina.
Kolla gärna lite i verktygsforumet här på Byggahus så lär du hitta mycket info. Har du några frågor eller tankar så bidrar jag gärna.
Kolla gärna lite i verktygsforumet här på Byggahus så lär du hitta mycket info. Har du några frågor eller tankar så bidrar jag gärna.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Jag funderar på att köpa DRC 18/4, eller möjligen motsvarande Fein, men jag har ju noterat att C18 har möjlighet till fler "tillbehör". Antar att det beror på att vridmomentet på DRC är för högt för allt utom vinkeladaptern. Jag är ju en glad "hemanvändare" så jag tror jag skulle ha större användning av att kunna använda alla adaptrar, än tex. det högre varvtalet hos DRC. Fein är ju mer inriktade mot metallbearbetning, och har inga liknande tillbehör, men fästen för gängtappar och 1/2-fyrkantstapp.phl skrev:
Hur är "vridet" på C18, jämfört med DRC alltså?
Jag har båda maskinerna, alltså DRC och C18. DRC:n har en egen vinkelväxel. Den som passar till C18 passar alltså inte till DRC:n. Jag köpte båda, eftersom jag inte kunde bestämma mig för vilken jag ville ha. Lite samma dilemma som ditt alltså. Sedan beställde jag 2,6 Ah-batterier att köra i C18. Nu med facit i hand kan jag säga att jag nästan uteslutande kör med C18 med 2,6 Ah-batterier, om jag inte behöver två maskiner för att slippa byta verktyg, för att jag ska dra något riktigt tungt, eller att jag ska borra en massa små hål i trä. Den mest mångsidiga är utan tvekan DRC. Den som är skönast att jobba med är utan tvekan C18. DRC har inte tillgång till excenterchuck överhuvudtaget. Med det sagt har jag använd den chucken precis 1 gång på ca 15 månader. Vinkelchucken desto mer.Dan_Johansson skrev:
Jag funderar på att köpa DRC 18/4, eller möjligen motsvarande Fein, men jag har ju noterat att C18 har möjlighet till fler "tillbehör". Antar att det beror på att vridmomentet på DRC är för högt för allt utom vinkeladaptern. Jag är ju en glad "hemanvändare" så jag tror jag skulle ha större användning av att kunna använda alla adaptrar, än tex. det högre varvtalet hos DRC. Fein är ju mer inriktade mot metallbearbetning, och har inga liknande tillbehör, men fästen för gängtappar och 1/2-fyrkantstapp.
Hur är "vridet" på C18, jämfört med DRC alltså?
Fick jag bara välja en skruvdragare, skulle jag, trots användarerfarenhet, ha svårt att bestämma mig om jag gjorde valet idag. Men det hade lutat åt C18. Den är stark även den.
Edit: Jag ser att min signatur passar bra här
Garagebyggare
· Västmanland
· 124 inlägg
Jag köpte precis en Bosch GSR 12V-15 riktigt kompakt maskin som verkar klara det mesta i form av borrning i trä och skruvdragning.
Behövs mer kräm för stora hålsågar eller slagfunktion åker gamla nätdrivna bettan fram
Behövs mer kräm för stora hålsågar eller slagfunktion åker gamla nätdrivna bettan fram
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Har också den och det är total kärlek. Hade redan en med vanlig borrchuck som jag använt massor men nu blev det ett kit med olika chuckar. Rekommenderas varmt om man tycker att det blir i dyraste laget att köra grönt.HashtagPL400 skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har Biltemas skruvdragare och typ byggt hela huset med den. Håller ännu. Visst, inte riktigt så stark som en bra proffsdragare, men klarar nog det mesta ändå. Batteriet är bara på 1.5Ah. Som tur är laddas det fullt på mindre än 30 min, och om du har laddaren till hands och laddar batteriet ofta kan du köra hela dagen.
Jag köpte nyligen Ryobis borstlösa skruvdragare med 2st 2,5Ah ”lithium+”-batterier för 1600-1700:-. Jag har sedan tidigare flera Ryobi verktyg, därför är det lätt att fortsätta med märket. Personligen tyckte jag att den var lite svår att skruva med, blir lite mycket av/på vid lätt tryck. Borra är den väldigt bra på!
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Ryobi har väl en battericell "i handtaget"? Tycker att de alltid känts tjocka att hålla i .. Men jag kanske har små händer .J JBir skrev:Jag köpte nyligen Ryobis borstlösa skruvdragare med 2st 2,5Ah ”lithium+”-batterier för 1600-1700:-. Jag har sedan tidigare flera Ryobi verktyg, därför är det lätt att fortsätta med märket. Personligen tyckte jag att den var lite svår att skruva med, blir lite mycket av/på vid lätt tryck. Borra är den väldigt bra på!
Har sneglat på den länge och nu har Proffsmagasinet den med alla adaptrar för 1749:- [https://www.proffsmagasinet.se/verk...uvdragare-med-adaptrar-batterier-och-laddare-]Bernieberg skrev:
Blir nog ett köp
20% på Festool på Theofils Malmö (imorgon) och Sthlm nästa vecka. Från deras hemsida nedan:
”Snart är det dags för Våryra i våra butiker i Malmö och Stockholm. Skriv in datumen i kalendern redan nu för det här blir dagar du absolut inte vill missa!
Datumen som gäller är:
Malmö torsdag 17 maj
Stockholm torsdag 24 maj
Under eventen kommer våra närmaste leverantörer finnas på plats för att demonstrera sina produkter. Självklart kommer det bli riktigt bra priser också, bland annat 20% rabatt på Festool och Mirka, ”
”Snart är det dags för Våryra i våra butiker i Malmö och Stockholm. Skriv in datumen i kalendern redan nu för det här blir dagar du absolut inte vill missa!
Datumen som gäller är:
Malmö torsdag 17 maj
Stockholm torsdag 24 maj
Under eventen kommer våra närmaste leverantörer finnas på plats för att demonstrera sina produkter. Självklart kommer det bli riktigt bra priser också, bland annat 20% rabatt på Festool och Mirka, ”
Tyvärr är det nog så att 20% på Theofils fortfarande är rejält mycket dyrare än de billigaste nätbutikerna i Sverige. För att inte tala om priserna utomlands. Tyvärr är den svenska kronan för tillfället inte så fördelaktig vid EU-inköp.
Allvetare
· Västra götaland
· 8 381 inlägg
Tja 6000 för DRC set, om det blir 20% på webbpriserna är väl ok?phl skrev: