Byggahus.se
Hej! Ja.. förra sommaren byggde jag ca 200m staket bestående av tryckade stolpar nedbankade i mark med 2m mellanrum och sedan 3st liggande 22x120 panel med ca 20 cm mellanrum.
Här fäst brädorna med minst 2st skruvar/stolpe, dubbla där de skarvats (på stolpen, såklart) skarvarna är även snedkapade så de "vilar" på varandra.
Men nu när snön börjar tina så ser jag att staketet faller, skruvarna har gått av av snöns tyngd..
Skruvarna är trallskruv (**host från jula**host, host..)
Så till min fråga, vad ska man ha för skruv?
Är ju en hel djungel med varm, kall, el-förzinkad, rostfri etc etc..
Vill ju inte ja för grov så man spräcker brädan heller..
Men sätter ogärna om för en tredje gång 600st skruvar..
Vill därmed ha en prisvärd också..

Mvh

Peter2400 Peter2400 skrev:
Jettingskruvar är ju populära, vilken dimension hade du tänkt, hur tjockt är virket?
[länk]
Panelen de ska igenom är ju 22mm så kanske 50mm lång? Inte kortare iaf känns det som.

Men vad är korrosivitetsklass då?
Vad vill man ha?
De jag hade från jula va korrosivitetsklass 4.

Redigerat:
Blir det så mycket snö på ett staket? Tycker vintern varit ganska normal..

H Husqvarna220Ac skrev:
Blir det så mycket snö på ett staket? Tycker vintern varit ganska normal..
M Magnus5 skrev:
Det behöver inte ha att göra med belastningen utan att skruvarna kan ha drabbats av vätesprödhet, inträffar det så minskar hållfastheten på skruvarna drastisk.
Det finns lite att läsa om vad det är här.
[länk]
Staketet är ca90cm högt och i år har vi haft ca120cm snö, så staketet har helt och hållet vare under snön denna vinter.
Så det kanske ligger något i det du säger magnus5.

Men även om det inte blir lika mk snö nästa år så kommer ju alla gånger iaf halva staketet ligga under snön. Så vilken skruv väljer Jag?..

Jetting skruven som Peter2400 rekommenderar har jag haft bra erfarenhet av men även med ESSVE är jag nöjd. Korrosionsklass C4 borde definitivt räcka men dimensions frågan passar jag på:confused:

Konstigt! Jag använde biltemas A2 trallskruv till mitt staket. Vissa delar har legat helt under snö i 2 vintrar och jag har inte sett en enda trasig skruv. Kanske testa A-klassade skruvar...? (Eftersom frågan säkert kommer upp så är mitt staket 1100 mm högt.)

Vad säger ni om märket HECO?
Siktat in mig på en låda HECO 5mm tjock, klass 4.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.