11 144 läst · 85 svar
11k läst
85 svar
Länsstyrelsen bränner upp hennes kåta
Sida 1 av 6
På konsumentens sida
· 2 938 inlägg
Det som var en konflikt om en svartbyggd stuga är nu en infekterad tvist om en kåta som ska eldas upp.
Du kan läsa artikeln här: Länsstyrelsen bränner upp hennes kåta
Du kan läsa artikeln här: Länsstyrelsen bränner upp hennes kåta
Jag är ofta i norra Sverige och träffar mycket folk där, det finns många olika uppfattningar i norra Sverige när det gäller rennäring och hur vissa grupper jagar, andra som har varit där tror jag också träffat på det. Så utan att ha några synpunkter i den här frågan så rekommenderar jag att man låser den här tråden.
Nu är ju artikeln kortfattad och ger säkert inte hela bilden men det som ändå går att utläsa är ju en frågeställning som återkommer här på forumet då och då om hur mycket av en byggnad som måste behållas när man renoverar för att det inte ska räknas som en rivning vilket kräver rivningslov.
Enligt artikeln har ju kvinnan lyft bort den gamla byggnaden och låtit bygga en ny och då behövs ett rivningslov och därefter ett bygglov för den nya byggnaden - och ett nytt bygglov kan inte beviljas. Att hon inte hade detta klart för sig är en annan femma, men inför lagen är det rimligt att vi alla i hela landet behandlas lika om vi ska kunna respektera densamma.
Enligt artikeln har ju kvinnan lyft bort den gamla byggnaden och låtit bygga en ny och då behövs ett rivningslov och därefter ett bygglov för den nya byggnaden - och ett nytt bygglov kan inte beviljas. Att hon inte hade detta klart för sig är en annan femma, men inför lagen är det rimligt att vi alla i hela landet behandlas lika om vi ska kunna respektera densamma.
Utfallet hade därmed varit samma om marken var hennes.
Sedan kan man tycka att det inte kan vara strandskyddat område om hennes släkt hade hus där i över 120 år. Därmed borde det vara möjligt att ge henne bygglov för antingen stugan eller kåta.
Jag tycker det är väldigt tragiskt för kvinnan, men eftersom jag inte känner till hela historien stannar mitt engagemang där. Jag hoppas att de som är mer insatt och tycker det är orättvist hjälper kvinnan och börjar protestera.
Sedan kan man tycka att det inte kan vara strandskyddat område om hennes släkt hade hus där i över 120 år. Därmed borde det vara möjligt att ge henne bygglov för antingen stugan eller kåta.
Jag tycker det är väldigt tragiskt för kvinnan, men eftersom jag inte känner till hela historien stannar mitt engagemang där. Jag hoppas att de som är mer insatt och tycker det är orättvist hjälper kvinnan och börjar protestera.
Såg reportage på TV.
Utfallet hade varit ett helt annat om hon hade ägt renar eftersom renskötare får uppföra den här typen av ekonomibyggnader och övernattningsbyggnader där de behöver. Men inte fiskande och jagande samer utan renar.
Den gamla "byggnaden" var en mer klassisk kåta av näver och björkslanor, vilket ju som bekant inte håller i evighet. Misstaget hon gjorde av att först bygga en mer stugliknande variant. Hade hon gjort en mer kåtliknande variant från början hade troligen ingen reagerat.
Utfallet hade varit ett helt annat om hon hade ägt renar eftersom renskötare får uppföra den här typen av ekonomibyggnader och övernattningsbyggnader där de behöver. Men inte fiskande och jagande samer utan renar.
Den gamla "byggnaden" var en mer klassisk kåta av näver och björkslanor, vilket ju som bekant inte håller i evighet. Misstaget hon gjorde av att först bygga en mer stugliknande variant. Hade hon gjort en mer kåtliknande variant från början hade troligen ingen reagerat.
Om man skulle låsa alla trådar där folk har olika uppfattning så blev det inte mycket till forum....M Magnus5 skrev:Jag är ofta i norra Sverige och träffar mycket folk där, det finns många olika uppfattningar i norra Sverige när det gäller rennäring och hur vissa grupper jagar, andra som har varit där tror jag också träffat på det. Så utan att ha några synpunkter i den här frågan så rekommenderar jag att man låser den här tråden.
Att man har olika uppfattningar är bara bra, men i norr är det lite starkare känslor inblandade mellan Samer och icke Samer, så en sådan här tråd riskerar att spåra ut därför min rekommendation om att låsa tråden.M Myckling skrev:
Här har du ett exempel på lite starkare känslor.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/sametingspolitiker-och-turistforetag-i-brak
Allvetare
· Stockholm
· 3 061 inlägg
Om det är ett svartbygge, så är det så det går till. Jag har inga problem med det hela. Det låter så brutalt att bränna upp det hela men det finns inga egentliga alternativ eftersom det är svaranden som ska betala. Då ska vi vara glada att de inte valde helikopter... De hade kostat ordentligt...
Huruvida marken tillhör staten eller samerna det kan jag inte ha någon åsikt i. Har det någon egentlig betydelse i sakfråga?
Huruvida marken tillhör staten eller samerna det kan jag inte ha någon åsikt i. Har det någon egentlig betydelse i sakfråga?
Det är ju jättebra att du berättar för mig "hur det är i norr" , född och uppvuxen som jag är i Lappland (det är ett landskap). Dvs jag har bott granne med och gått skola med både samer och ickesamer. Ska vi låsa trådar som handlar om Malmös befolkningstruktur då det är något som många har synpunkter på" i söder." Jag kan iofs uttala mig tvärsäkert för jag har varit i Malmö flera ggr.M Magnus5 skrev: