Byggahus.se
Vi håller på att bygga hus och vår kakel- och klinkerentreprenad skulle ursprungligen kosta 172tkr inkl allt arbete och material. Nu har vi köpt eget kakel och när firman då dragit av kostnad för kakel och klinker från sin offert och lagt på montagekostnad för vårt kakel så vill de ha ungefär 80tkr mer...det blir alltså ca 100tkr i "extra montagekostnad". Är det verkligen rimligt? Jag förstår att det kan bli ett visst extraarbete när man kommer med eget men 100tkr utöver den ordinarie montagekostnaden är många många arbetstimmar. Är det vanligt att firmor lägger på lite extra i sådana här lägen?

nikasp
Det lät väldigt saftigt. Vi har en offert som vi ska ta och där kostar vissa knepigare eller laserskurna plattor mer att lägga.

Eh, jag förstår inte vad extra montagekostnad ska vara öht, bara för att kunden köpt egna plattor. Eller skiljer det mycket vilken typ av plattor som firman hade i sin offert?

• Gilla
Krister.J
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Eh, jag förstår inte vad extra montagekostnad ska vara öht, bara för att kunden köpt egna plattor. Eller skiljer det mycket vilken typ av plattor som firman hade i sin offert?
Viss extra kostnad kan jag köpa att det blir men när jag räknade hur många arbetsdagar deras tillägg motsvarar blev det 20 dagar. Det upplever jag som helt orimligt.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Det skiljer ganska mycket i hur lång tid det tar att lägga olika typer av plattor. Men det låter ändå lite mycket.

Skiljer sig de plattorna ni köpt in mycket från de som fanns inkluderade i den ursprungliga offerten?

Ja det låter orimligt mycket såhär, men vi kanske inte har alla fakta, men vi har inte fått svar på frågan om plattorna skiljer sig mycket i sort och storlekar från ursprungsofferten.

Det är inte så att du gått från 15x15 till väggmosaik? :crysmile:

M
Om man räknar arbetskostnad på 500 bagis i timmen så skulle det bli en merkostnad motsvarande 200 timmar arbetstid (100000/500)... Och en vecka är 40 timmar... Det är helt orimligt... Antingen är det nån som slagit fel på tangenterna eller så är det en entreprenör som vill blåsa er big time. Har byggt både kök o badrum med mycket kakel och klinker, det enda entreprenören var intresserad av var ungefärliga mått på kakel/klinker. Det ändrade vi oss om efter offert och de brydde sig inte om att räkna om priset...

Jag är ärligt talat inte helt säker på vilken storlek det var på plattorna i ursprungsofferten men troligen "standard". Vi har valt i ena badrummet väggplattor som är 10x20 cm och att de ska sättas omlott. Jag förstår att det blir extraarbete, inget snack om det, men vi hade ännu mindre plattor 7,5x15 på ungefär samma yta vår förra lägenhet och det tog en plattsättare en vecka att sätta. I det andra badrummet har vi plattor 30x60 cm samt några 14x90 cm.

Som sagt, att det blir en extrakostnad är jag med på men att det motsvarar 4 extra arbetsveckor ställer jag mig mycket tveksam till.

M mattie_river skrev:
Om man räknar arbetskostnad på 500 bagis i timmen så skulle det bli en merkostnad motsvarande 200 timmar arbetstid (100000/500)... Och en vecka är 40 timmar... Det är helt orimligt... Antingen är det nån som slagit fel på tangenterna eller så är det en entreprenör som vill blåsa er big time. Har byggt både kök o badrum med mycket kakel och klinker, det enda entreprenören var intresserad av var ungefärliga mått på kakel/klinker. Det ändrade vi oss om efter offert och de brydde sig inte om att räkna om priset...
Ja jag räknade på 600:-/timmen vilket blir fyra arbetsveckor. Och då är ju det extra arbetstid utöver den tid de redan räknat att standardplattorna tar att sätta. Tänkte faktiskt också först att de måste ju ha skrivit fel.

Vi får ta in offerter från andra firmor och se var det landar.

• Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det är svårt att få en helhets bild, handlar det om två badrum, tvättstuga, hall, kök? Hur många kvadrat handlar allt om?
Som folk nämner, det handlar om olika plattor mönster osv?
Något man inte får glömma vad gällande badrum är att det är många timmar som inte ”syns” typ flytspackling, tätskikt m.m.

Thyro89 Thyro89 skrev:
Jag tycker det är svårt att få en helhets bild, handlar det om två badrum, tvättstuga, hall, kök? Hur många kvadrat handlar allt om?
Som folk nämner, det handlar om olika plattor mönster osv?
Något man inte får glömma vad gällande badrum är att det är många timmar som inte ”syns” typ flytspackling, tätskikt m.m.
Det är två badrum (ett mindre och ett större) och golvet i en liten tvättstuga. De har alltså i kostnad räknat med minst fyra veckors extra arbetstid för sättning av de plattorna som vi köpt in. Vet inte hur mycket tidsåtgång de räknat med från början men säg två veckor. Har svårt att se att det ska ta sex veckor att plattsätta två badrum och ett litet golv.

Flytspackling och allt förarbete utöver tätskikt är borträknat. Kostnad för tätskikt borde väl inte skilja sig åt beroende på vilka plattor vi väljer?

Okej, ja det hörs sannerligen märkligt. Vissa platter kan det vara mer jobb med än andra. Men det ska inte vara dom abnorma prisskillnader som du nämnt tidigare.
Och nä! Det ska inte ta 4 veckors extra arbete bara för att en kund valt en annan platta.
För det är inte så att det är någon speciell mönsterpassning eller så?

Thyro89 Thyro89 skrev:
Okej, ja det hörs sannerligen märkligt. Vissa platter kan det vara mer jobb med än andra. Men det ska inte vara dom abnorma prisskillnader som du nämnt tidigare.
Och nä! Det ska inte ta 4 veckors extra arbete bara för att en kund valt en annan platta.
För det är inte så att det är någon speciell mönsterpassning eller så?
De som är 10x20 cm vill vi ha i tegelsättning och det blir ju lite extra jobb såklart. Övriga är enfärgade förutom ett golv men där har alla plattor olika mönster så det finns inget mönstersystem man måste följa vid läggningen.

De större plattorna ställer högre krav på underlaget, så det blir mer arbete med spackling. De här som var 90 cm lägger extrema krav på ytjämnhet i underlaget. Det kan tom påverka bygget av väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.