30kvm dubbelgarage möjligt?

4k läst  3 svar

1. Ugglan
    Medlem Nivå 5
    Ett dubbelgarage skulle passa huset och mig. Detaljplanen säger dock max 30kvm gårdshus...

Är det möjligt att få till ett dubbelgarage på 30kvm? Exempelvis bredd 5.5 * djup 5.45.

Eller kan man på något sätt få till ett större garage än detaljplanen tillåter?

Jag tänker mig dubbla portar, pulpet tak och i första hand unyttja ena halvan för cyklar, gräsklippare och allt annat... Men vid behov kunna ha ett dubbelgarage.

2. S
    Medlem Nivå 8
    ska du ha så litet garage är det en port som gäller. jag har ett litet dubbelgarage. min detaljplan tillåter 40 kvm så det blev till att utnyttja max. min port är 5.5 meter bred och det gör att jag kan ställa en bil i mitten för att byta däck mm eller förvara två bilar brevid varann under natten.
    mitt garage är ganska kort inuti. tror det är 5 meter långt i innermått
    Bredden ca 7 meter och då får jag plats med snickarbänk och hyllor på ena sidan.
    5.5 meter port är minimum tycker jag. det är lite trångt men det går lätt när man vant sig.

3. O
    Medlem Nivå 7
    Hej, jag har ett "dubbelgarage" på längden. Iofs är andrabilen en Fiat 600:a och den är inte stor...... Garaget är 3,60x9,60 och Fiaten och en Mazda 6 får plats med ungefär 2m tillgodo.

// Stefan

4. K
    Medlem Nivå 1
    Hej!
    Generellt godtar de en ökning av hela byggytan på tomten med 10%. Vi fick utan problem ok med 165kvm trots att det stod max 150kvm i detaljplanen. Detta är i Botkyrka men skulle tro att detta gäller i hela Sverige.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: