30cc för gips i taket?

4k läst  7 svar

1. E
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Vi har reglar med 60 cc i taket där vi har tänkt sätta upp gips. Nu har vi fått höra att man behöver 30 cc för att inte gipsen skall "bågna". Stämmer detta?

Tacksam för svar!

2. Z
    Medlem Nivå 8

Re: 30cc för gips i taket?

det beror på... Kör man med plåt dvs primär och sekundär profil får du ha 600 mellan reglarna... Men det skadar inte att ha 300 c/c vilket är att föredra i 99 fall av 100...

3. H
    Moderator · Nivå 25

PDF Dokumentet i länken nedan beskriver ganska detaljerat montering i tak. Gyproc har en liknande sida, jag vill minnas att Norgips och Gyproc har lite olika uppfattning om dimensioneringen.

http://www.norgips.se/type1.asp?gid=402#

4. M
    Moderator · Nivå 17

Jag gjorde mina med cc 300. La in kotlingar mellan takstolarna med cc 300 mellan kottlingarna. På så sätt fick jag ett 1200X300 rutnät som jag sen satte två lager gips på

5. D
    Medlem Nivå 1

Hur ska man fästa läkten (22x95mm) för gipsundertaket?
    Har hört att man kan spika eller skruva men vad är bäst?

6. M
    Moderator · Nivå 17

Själv skulle jag skruva iom att jag har magnethållare på skruvdragaren så att jag kan hålla skruv och dragare med en hand. Det ger den andra handen till att hålla plankan

7. A
    Medlem Nivå 15

Har man cc 600 i taket och sätter upp vanlig gips eller kortplank kommer den att bågna av sin egen tyngd. Cc 300 eller möjligen 450 krävs.
    Enklast att sätta upp reglarna är att skjuta fast dem med spikpistol.

8. ByggPutte
    Medlem Nivå 8

Kör vi 90 gips i taket är det alltid 30 c/c.
    Gyproc har/har haft en gips handbok att beställa från
    deras hemsida.

Mvh Putte

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: