Har 3st parallellt kopplade tankar på 500ltr styck. Från den ena tanken, med beredare osv så går stigarledning och retur ut. Returen är kopplad under returen till pannan. Om jag öppnar ventilerna fullt till de andra två tankarna så suger denna tank in kallt vatten från dem i botten... Hur är detta möjligt?
Min egen teori är att suget från laddpumpen blir för svagt då alla tankar är öppna och det liksom bildas en ejektoreffekt i tanken med stigarledning och retur. Jag har talat med rörmokaren som installerade systemet och visat felet. Han var ganska förbryllad, men trodde även det kunde vara som jag sade.
Hur är det smartast att ansluta stigarledning och retur till parallellt kopplade tankar?
Jo, t-stycket nere till vänster är ju på returen av laddkretsen, ser ungefär likadant ut på tanktoppen. Laddkretsen är nog helt i skick, och de två andra tankarna laddar bra utan problem... Men vad hjälper det då stigarledningen är ansluten till denna som inte laddar som den ska. Syns lite dåligt på bilden kanske, men laddkretsen är alltså ansluten ovanför returen från radiatorsystemet. Öppnar jag alla tankar i botten så drar denna in kallvatten från de andra tankbottnarna, fast laddpumpen går. Mao cirkulationen till laddkretsen blir obefintlig och de andra två tankarna laddar medans denna inte gör det.
Pumparna är ungefär på samma effekt, så flödet delas ju på 3 då alla tankar är öppna.
Min teori, som jag tidigare nämnde, är att flödet från cirkulationspumpen motverkar laddpumpen i denna tank och bildar ett undersug vilket leder till att det drar från botten. Flödena från laddkretsen och cirkulationskretsen korsar varandra i tanken, vilket ju skulle avhjälpas om man flyttade retur från cirkulationspumpen högre upp, där termometern är kanske.
Tror du/ni detta kan lösa problemet?
Jag kan elda upp de två andra tankarna till 70grd, men i tekniktanken får jag aldrig högre än 35... Ifall jag kör med alla tankar då dvs. Kör jag med bara tekniktanken så får jag max upp den i 45, fast jag eldar för fulla muggar i 6-8 timmar fast... Oerhört enerverande och jag undrar vart energin tar vägen???
Det är inte helt lätt att läsa ditt inlägg. Men jag tror jag förstår. Det kan vara som du tror, en lösning skulle kunna vara att sätta ett längre rör på returledningen, så att det är lugnt vatten vid anslutningen av sammankopplingsröret. Så grova rör som möjligt in i tanken är bra.
Edit:Nytt inlägg. Energin kan ju inte försvinna. Det låter helskumt. Det är inte så att du har ett stort värmeuttag från tanken som ställer till det?
Jag har också funderat på det, men stigarledning och retur är ungefär samma temperatur, så tycker ju inte det borde vara så då... Den laddar nog, men oerhört långsamt, och skulle jag ge mig in på ett 24-h laddningsrace så skulle jag säkert få upp den i 70grd kanske, men jag har varken ork eller öl nog för den sortens eldning.
Och jo, fast laddpumpen inte går och jag fått de andra två tankarna upp i 70grd så fördelar det sig inte jämnt mellan alla tre... Jag väntade ju mig att det liksom skulle jämna ut sig då så jag iaf fick godose huset med värmen från de andra när laddpumpen slutat gå, men icke, det föredelar sig inte. De andra två skiktar i samma temperatur, men de verkar inte alls cirkulera från dem till tekniktanken.
Mittersta tanken har också beredare, så till varmvatten hjälper de ju till då... Men men...
Du får snabbast värme på radiatorerna om d tar hetvatten direkt från ledningen som laddar. Så det argumentet köper jag inte.
Jag tycker att du borde ladda första tanken rellativt fort. Vet du vad du har flr flöde till radiatorerna? Har du testat att stänga av värmen under laddning?
Jo, jag har prövat det, och då laddar tanken normalt, men så fort jag lägger på cirkulationen så tar det bara några minuter så slutar det komma hett vatten.
Mitt system är ju snarlikt det på bilden, förutom att radiatorsystemet är anslutet till topp och botten på en tank istället...
Du får snabbast värme på radiatorerna om d tar hetvatten direkt från ledningen som laddar. Så det argumentet köper jag inte.
Nackdel om man kör på elpatronsdrift och man nyttjar tanken bättre i sin helhet med toppkoppling. Och ja, det kanske var ett uns luddigt skrivet. Men jag förstod det ju så fint!
Jo, jag har prövat det, och då laddar tanken normalt, men så fort jag lägger på cirkulationen så tar det bara några minuter så slutar det komma hett vatten.
Mitt system är ju snarlikt det på bilden, förutom att radiatorsystemet är anslutet till topp och botten på en tank istället...
Som jag ser det på din bild behöver du bara flytta /dra om ett rör i kretsen för shunt mot värmeledningen. En riktigt avig koppling som rörmokaren gjort för shunten, funktionell men har du relativt stort flöde där bör det naturligt kunna bli problemen du har. Beroende på rörsträckning för laddningen och inkoppling av tankarna kan det bli mer eller mindre markant.